Når skal en begynne å bruke gravidbelte i bilen?

Emmalin

Flørter med forumet
Jeg klarer ikke å huske når jeg begynnte å bruke det sist gang. Mener det var ganske tidlig...vi reiser snart på ferie og skal kjøre mye. Og tingen er jo det at jeg lånt vekk mitt til søstern i påvente av at hun skulle bli gravid. Må nok gjerne slippe bomben ganske snart da:)
 
står fra 2 mnd på esken mener jeg å huske...
 
Gravidbelte øker ikke sikkerheten- det er bare mer behagelig å bruke enn vanlig bilbelte for mange! Jeg hadde ikke behov sist gang, og kommer sikkert ikke til å bruke det nå heller. Du kan vel begynne å bruke det når som helst- ikke at bilbeltet strammer så veldig enda men ;)
 


Knerten* skrev:
Gravidbelte øker ikke sikkerheten- det er bare mer behagelig å bruke enn vanlig bilbelte for mange! Jeg hadde ikke behov sist gang, og kommer sikkert ikke til å bruke det nå heller. Du kan vel begynne å bruke det når som helst- ikke at bilbeltet strammer så veldig enda men ;)



Hva baserer du det på? Har det stått noe sted? (prøver ikke å "ta deg" altså..bare lurer) Jeg kjenner ei som var i bilulykke i 7ende mnd eller noe sånt, og det første ambulansepersonellet spurte om var om hun hadde bilbelte for gravide. Jeg syns det var mye mer behagelig å ha det på..startet vel i uke 20-25 tenker jeg..
 


Knerten* skrev:
Gravidbelte øker ikke sikkerheten- det er bare mer behagelig å bruke enn vanlig bilbelte for mange! Jeg hadde ikke behov sist gang, og kommer sikkert ikke til å bruke det nå heller. Du kan vel begynne å bruke det når som helst- ikke at bilbeltet strammer så veldig enda men ;)



Hva baserer du det på? Har det stått noe sted? (prøver ikke å "ta deg" altså..bare lurer) Jeg kjenner ei som var i bilulykke i 7ende mnd eller noe sånt, og det første ambulansepersonellet spurte om var om hun hadde bilbelte for gravide. Jeg syns det var mye mer behagelig å ha det på..startet vel i uke 20-25 tenker jeg..
 
Trygg trafikk hevder det ikke har noen funksjon, annet enn komfort. Men det har vel ikke blitt forsket så mye på. Kjenner flere som har vært i ulykker både med og uten Besafe beltet, og det er nok flere faktorer enn bare beltet som har avgjort at det er i de ulykkene uten beltet at resultatene har vært katastrofale.

Selv begynte jeg rundt uke 8-10 i begge de andre svangerskapene.
 
Selges på barnas hus o.l :)
 
Jeg kommer til å vente en god stund med å bruke det. Er veldig desperat etter å holde dette svangerskapet hemmelig så lenge som mulig :P
 
Syns ikke det var ubehaglig med vanlig belte sist, så mye mulig at jeg ikke kommer til å bruke det nå heller.
 
Brukte ikke gravidbelte i mine to første svangerskap, så kommer ikke til å gjøre det nå eller. Greier å legge selen fint under magen/ på hofta :)
 
Grunnen til at de anbefaler gravidbelte er vel heller det at om en havner i kollisjon så er det større sjangse for at tyngdepunktet hanver en annen plass en midt på magen sånn som med vanlig bilbelte. Det vanlige belte "skjærer" seg jo inn både under magen og tvers over og det er ikke bra. Har en vennine som mistet barnet sitt i 9. mnd på grunn av bruk av vanlig bilbelte. Men uannsett hva en velger å bruke så er det alltid en risiko.
 
Ja risikoen er alltid til stede for å havne i en bilulykke- gravid eller ei. Airbagen skader nok mer enn bilbeltet dersom man kolliderer når man er gravid. Skjønner at mange synes det er behagelig med gravidbelte. Jeg hadde ikke noe behov forrige gang, hadde selen under magen/på hofta da! Jeg ville ikke krangle ang gravidbelte - bare opplyse :)
 


Ventejente85 skrev:
Grunnen til at de anbefaler gravidbelte er vel heller det at om en havner i kollisjon så er det større sjangse for at tyngdepunktet hanver en annen plass en midt på magen sånn som med vanlig bilbelte. Det vanlige belte "skjærer" seg jo inn både under magen og tvers over og det er ikke bra. Har en vennine som mistet barnet sitt i 9. mnd på grunn av bruk av vanlig bilbelte. Men uannsett hva en velger å bruke så er det alltid en risiko.


Er jo det de sier ikke stemmer...."Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri rett over magen, helt upåvirket."

Gravidbeltet er ikke sterkt nok til å holde igjen beltet under magen ved en kollisjon uansett, og har dermed ingen annen funksjon enn at det er mer behagelig for noen.

Jeg kommer ikke til å bruke det.

 
Fra 2 mnd?
Brukte ikke det sist gang, og kommer ikke til det denne gangen heller.
 
jeg kommer til å bruke fra ca uke 8.
 
Back
Topp