Når skal det bli bra etter revning?

kariness

Elsker forumet
Jeg går egentlig bare å venter på å ikke ha vondt lenger, men ingen har fortalt meg hvor lenge jeg kan forvente å ha det vondt og ubehagelig, så jeg vet ikke når jeg eventuelt burde kontakte hjelp.
Det er 5 uker siden fødsel, og jeg fikk en revning grad 3b. Jeg har fortsatt vondt når jeg setter meg ned og i noen sittestillinger. Det er fortsatt knallrødt langs deler av der det er sydd. Jeg får også "gnagsår"-lignende rødheter rundt det hele... Skal det være sånn her lenge? Når skal jeg eventuelt kontakte noen for å se på skadene hvis ikke det blir bedre?

Håper du kan svare..er lei av å ha vondt nå...

-- tasting fra mobil --

Hei på deg.

Det høres ikke så godt ut med ubehag som fremdeles plager deg så pass fem uker etter fødselen!
En rift grad 3b er jo en rift som berører ringmuskelen rundt endetarmen. Det kan godt ta noen uker før man føler seg helt i orden igjen. Men siden du beskriver at det er knallrødt og gjør så pass ondt syns jeg du skal få deg en sjekk. Ta kontakt med din jordmor eller fastlege og be dem om å se på det. Senere skal du sikkert til en kontroll der du fødte for å sjekke at lukkemuskelen fungerer som den skal - det er i hvert fall vanlig der jeg jobber!

Lykke til videre da.

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp