Når skal dere på første svangerskapskontroll?

Anellena

Flørter med forumet
Maiblomstene 2020
jeg skal på tirsdag. Er da 6+0 (eller 6+1, siden appene regner ulikt) :happy:

Last edited:
Har ikke bestilt ennå, men tenker jeg bestiller en time om noen uker. Da er jeg også 7/8 uker

Bestilt meg time til 5+1, for vil spørre om tidlig ul:rolleyes:
Får nok time etter det

Skal bestille legetime til uka, må bare ha en positiv digital først:rolleyes: skal ta til helga. Tror liksom ikke helt på dette før jeg får det svart på hvitt, på tross av tydelige symptomer og stigende rfsu tester:p legen min har ultralydting på kontoret, så vi tar nok en titt bare for å se at det utvikler seg normalt

Godt dere minner meg på å bestille time. Har ikke gjort det enda:)

Nå er time ordnet. Fikk når jeg er 12+0. Trenger visst ikke stresse med å ta det tidlig:hilarious:

Fikk time når jeg er 8+1. Det var den neste ledige timen hos legen min. Skrev mail om MA og min angst for å miste igjen. Tenker jeg får høre med jordmor om en time der også, mens jeg nå er igang.

Jeg var hos jordmor i går :) 5+2 var jeg da

Anbefaler du å dra tidlig eller å vente litt? :)hva gjør man på første time når det er så tidlig, det samme som når man har den første i feks uke 12?:)

Anbefaler du å dra tidlig eller å vente litt? :)hva gjør man på første time når det er så tidlig, det samme som når man har den første i feks uke 12?:)

Det er visst nye rutiner her å ha det så tidlig. Fylte ut helsekortet for gravide, tok en del blodprøver, henviste til oul og snakket litt rundt veien videre. Neste time hos jordmor er ikke før uke 24 da oul regnes som en oppfølging. Men jeg kunne selvsagt ta kontakt å få time dersom jeg så behov for time før uke 24 da

Det er visst nye rutiner her å ha det så tidlig. Fylte ut helsekortet for gravide, tok en del blodprøver, henviste til oul og snakket litt rundt veien videre. Neste time hos jordmor er ikke før uke 24 da oul regnes som en oppfølging. Men jeg kunne selvsagt ta kontakt å få time dersom jeg så behov for time før uke 24 da

Jaa okei, så man bør kanskje kontakte jordmor ganske tidlig da? her jeg bor er det ikke noe kø slik som andre steder, men jeg har nok drøyd det litt da jeg vil være kommet forbi det tidspunktet jeg har mistet to ganger:)

Jaa okei, så man bør kanskje kontakte jordmor ganske tidlig da? her jeg bor er det ikke noe kø slik som andre steder, men jeg har nok drøyd det litt da jeg vil være kommet forbi det tidspunktet jeg har mistet to ganger:)

Skjønner :) Det står sikkert på nettsiden til kommunen du tilhører hva som anbefales, men som du sier at dersom det er køfritt så er det sikkert ikke så stress. Sist svangerskap ringte jeg i uke 7, men fikk ikke time før uke 12-13. Det var også 3 kontroller jeg måtte til lege pga. dårlig kapasitet.
Dette står hos min kommune:
"Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med jordmor eller fastlege så tidlig som mulig. Nasjonale retningslinjer anbefaler første svangerskapskontroll rundt svangerskapsuke 6-12. Vi tilstreber å gi deg time innen en uke etter henvendelse."

skal til legen om 1 1/2 uke, om alt ser fint ut da bestiller jeg nok time hos jordmor for kontroll :happy:

Skal snakke med legen men vil prøve å få så tidlig som mulig da jeg ikke har barn enda. Kun sa og ma bak meg :/

Hvis jeg kommer over 12 uker ringer jeg og bestiller da

Skjønner :) Det står sikkert på nettsiden til kommunen du tilhører hva som anbefales, men som du sier at dersom det er køfritt så er det sikkert ikke så stress. Sist svangerskap ringte jeg i uke 7, men fikk ikke time før uke 12-13. Det var også 3 kontroller jeg måtte til lege pga. dårlig kapasitet.
Dette står hos min kommune:
"Vi oppfordrer deg til å ta kontakt med jordmor eller fastlege så tidlig som mulig. Nasjonale retningslinjer anbefaler første svangerskapskontroll rundt svangerskapsuke 6-12. Vi tilstreber å gi deg time innen en uke etter henvendelse."
Jeg bestilte time da jeg var 4 uker på vei og fikk 12+0. Ikke fordi det ikke var mengder av ledige timer før, men fordi han syntes 12 uker var passe tid for første kontroll.

Var inne og målte HCG i dag, 3+5. Har bestilt time hos legen neste uke, da er jeg 5+0. Blir da henvist til TUL i uke 6. Etter to MAer det siste året får jeg ekstra oppfølging nå.

Back
Topp