Når skal dere bestille første svangerskapskontroll?

GardsHulder

Gift med forumet
Himmelbarn
Marshmallows2021
Stjerneskuddene 2024
Septemberlykke 2024
Lurte på når dere planlegger å bestille dere tid til første svangerskapskontroll? Eventuelt om dere har barn fra før hva gjorde dere da?

Jeg lurte på å bestill en ganske tidlig for å be om henvisning til tidlig ultralyd eventuelt måle hcg så jeg kan få en pekepin om hvordan det går der inne.
Hadde MA some ble oppdaget i uke 12 (januar i år) og embryo hadde dødd i uke 5-6. Kjenner jeg klarer ikke å gå så lenge i uvisshet denne gangen.
 
Skal ha min første time på mandag. Hadde en ma i uke 13 for noen år tilbake, da hadde d vært dødt siden uke 10. Gått på prevensjon etter d. Har og hatt 3 sa før mellom mine 2 friske barn. Bare for å sjekke hcg her også. Ev be om tidlig ultralyd :happy: redd for å miste igjen. De gangene jeg har mistet har jeg hatt null symptomer. Så jeg blir bare glad dersom jeg får symptomer og kvalme
 
Skal ha min første time på mandag. Hadde en ma i uke 13 for noen år tilbake, da hadde d vært dødt siden uke 10. Gått på prevensjon etter d. Har og hatt 3 sa før mellom mine 2 friske barn. Bare for å sjekke hcg her også. Ev be om tidlig ultralyd :happy: redd for å miste igjen. De gangene jeg har mistet har jeg hatt null symptomer. Så jeg blir bare glad dersom jeg får symptomer og kvalme

Så trist å høre, men samtidig så kjekt at du har to skatter:Heartred
Godt at jeg ikke er alene om å ønske kontroll tidlig:happy: Skal bestille en på mandag, skulle gjort det før helga, men det var så mye som skjedde da så jeg orket ikke. Bestod oppkjøring på torsdag samt kjøpte bil:excited001 og det var nok for meg, haha. Har vært helt skutt på ettermiddagene, kvalm om morgenene, svimmel og vondt i hodet i tide og utide, stikkinger i livmora og ømme bryster, men som deg er jeg glad for hvert symptom.
Ønsker deg symptomer i overkommelig grad:happy:
 
Så trist å høre, men samtidig så kjekt at du har to skatter:Heartred
Godt at jeg ikke er alene om å ønske kontroll tidlig:happy: Skal bestille en på mandag, skulle gjort det før helga, men det var så mye som skjedde da så jeg orket ikke. Bestod oppkjøring på torsdag samt kjøpte bil:excited001 og det var nok for meg, haha. Har vært helt skutt på ettermiddagene, kvalm om morgenene, svimmel og vondt i hodet i tide og utide, stikkinger i livmora og ømme bryster, men som deg er jeg glad for hvert symptom.
Ønsker deg symptomer i overkommelig grad:happy:

Å gratulerer så mye med både lappen og bil :smiley-bounce015 så gøy!
Her er jeg bare mer trøtt, svetter mer og spesielt om natten, niplene føles veldig såre av og til, svimmel til tider og fått mer kviser.. Venter bare på kvalmen, men den kommer vel i uke 5-6 håper jeg. Krysser fingre og tær for at spirene våres klorer seg fast til termin :Heartred
 
Tenkte å vente til uke12, er det noen vits å bestille før?
 
Å gratulerer så mye med både lappen og bil :smiley-bounce015 så gøy!
Her er jeg bare mer trøtt, svetter mer og spesielt om natten, niplene føles veldig såre av og til, svimmel til tider og fått mer kviser.. Venter bare på kvalmen, men den kommer vel i uke 5-6 håper jeg. Krysser fingre og tær for at spirene våres klorer seg fast til termin :Heartred

Tusen takk:smiley-bounce016

Krysser også alle fingre! Gleder meg så til å komme trygt forbi uke 5-6 dene gangen. Vil bok ve om en TUL da.
 
Tenkte å vente til uke12, er det noen vits å bestille før?

Uke 12 er vel det mest vanlige ja.
Vitsen med tidlig kontroll for meg er forhåpentligvis en henvisning til tidlig ultralyd så jeg kan få bekreftet at det er liv det inne.
 
Jeg er fortsatt gravid i dag og vil skrive E-melding til fastlege med spørsmål om tilskudd progesteron og ber ham henvise meg til TUL. Det var hans forslag etter jeg mistet 13 ukers i januar. Vil også bestille time med jordmor ganske snart siden lang ventetid.
 
Vi er også interesserte i tidlig ultralyd, for å sjekke at alt er som det skal.
Mistet tidligere i år i MA mellom uke 7-8 tidligere i år, og vi vil derfor ikke gå rundt i uvitthet og vente til uke 12 med å ta TUL. Krysser fingrene for at det holder hele veien inn denne gangen.
 
Jeg ringer jordmor i morgen. Har hatt svangerskapsforgiftning tidligere så må begynne på blodfortynnende. Samt at sist svangerskap endte med dødfødsel i uke 20, så må høre veien videre.. :)
 
Ringte legekontoret i går, de gav meg time i uke ni. Sa jeg måtte komme innom igjen for noen prøver i uke 12, men at jeg likevel godt kunne komme til første kontroll tidligere
 
Jeg har fått time hos jordmor i uke 5+6 for å høre om jeg kan få henvisning til TUL. Fikk det forrige gang jeg var gravid i 2017 pga at jeg hadde en MA i 2016.
 
Tenkte å ringe legekontoret om to uker kanskje. Er bare 3+4 enda, så vil gjerne komme meg til uke 6 før jeg ringer.
 
skal ha UL i uke 7, del av ivf-opplegget.
Så må jeg til lege for oppfølging av tyroksin i svangerskapet. Legen har eget UL-apparat, så han kan også sjekke. har hatt flere SA/MA. Tror ikke jeg bestiller jordmortime før nærmere uke 12.
 
Jeg følges opp ekstra pga komplikasjoner i tidligere svangerskap og har allerede hatt en telefonkonsultasjon med fastlege for å få henvisning til sykehuset jeg følges opp på og for å snakke om oppfølgingen fastlegen kan gi. Første fysiske kontroll hos fastlege blir rundt uke 8.
 
Last edited:
Jeg ringer nok jordmor (samme som sist) til mandag. Vil gjerne ha første kontroll hos henne fremfor fastlege. Skal til fastlegen mellom uke 6-12 for blodprøve. Skal høyst sannsynlig på tul også.
 
Jeg er ikke engang forbi ikm, er vel 3+5 i dag, og jeg hadde e-konsultasjon med fastlegen i går, hovedsakelig for å få sendt avgårde henvisningen til TUL uke 7-8. Skal innom og ta blodprøver to gabgeri uka de neste 3 ukene, men da er det bare innom laben. Veit ikke når jeg bestiller neste legetime, ser det litt an, men kanskje ikke før uke 12 hvis alt er bra på prøvene og TUL
 
Forrige gang hadde jeg en samtale med fastlegen, leverte urinprøve og startet å fylle ut helsekortet da jeg var litt over 5 uker på vei.
Denne gangen venter vi til rundt 8 uker tenker jeg. I alle fall etter at vi har vært på TUL i uke 7.
 
Jeg tenker jeg tar en e-konsultasjon ganske fort, i uke 4. Ønsker å ta blodprøver den uka og uka etterpå i og med at jeg mista 5+1 sist. Så håper jeg at jeg kan få tidlig UL med tanke på SA og risikosvangerskap sist. Så vi får se. Om jeg ikke får TUL kommer jeg til å ta det privat for å få bekreftelse på at ting er bra.

Oppdatert: skal bort på ferie neste uke, så blodprøver utgår. Fikk beskjed av vikarlege i går om å bestille time til fastlege når hen er tilbake fra ferie. Da er jeg 7+2. Da vil de sende henvisning til TUL også :)
 
Last edited:
Back
Topp