Når skal babyen få smake kake for første gang?

Pooooh

Forelsket i forumet
Jeg lurer på om jeg er unormal egentlig...  vi blir invitert i 1 årsdager.... hver gang sitter foreldrene med babyene på fanget og spiser kake...  jeg lar ikke min gutt på 10 mnder spise kake.. hadde tenkt å drøye det lengst mulig, kanskje han kan få lov til å smake en smule eller noe på 1 årsdagen..  

men hva er vanlig? Er det jeg som er på tur her? Vil helst drøye det lengst mulig jeg..

Jeg ville også drøye det, men andre folk bare stappet på fra hun var stor nok til å spise annet enn pupp. Alle var sååå enige med meg mens jeg var gravid og da hun var helt fersk om at vi ikke trengte å gi henne sukker og sånt før hun visste hva hun gikk glipp av, og så snart hun er stor nok og jeg ikke ser på så har de gitt henne krem og kake og is og jeg vet ikke hva, for det var jo såå gøy at hun syns det var godt.

Jeg skjønner jo det da, men jeg irriterer meg over det enda. Jeg kan jo ikke stå imot alene når til og med sambo slenger reglene ut vinduet så snart hun har litt feber, og stapper på med snop selv om hun drikker melk og spiser eple liksom. 
Så jeg prøver å holde det begrenset til lørdager, spesielle besøk og bursdager. 
Når ting blir for ille så må jeg bare dra fram at jeg vil gi henne en best mulig forutsetning til å være glad i seg selv, og at hun skal være sunn og frisk. Å utsette henne for å være overvektig vil jeg bare ikke, og jeg tror hun har veldig lik kropp som meg, dermed kan hun lett legge på seg senere. Vil bare gi henne gode vaner fra hun er liten. 

Jeg ser ikke noen grunn til å trø kake i små barn. :) Eldste fikk smake på 1-årsdagen sin, men hun syntes ikke det var noe godt. Ingen av mine er glad i kake den dag i dag, 3 og 4 år gamle..

Eldste her fikk på 1-årsdagen sin. Men det likte hun virkelig ikke!! Grøss bare hun tok i den. 
(Men bare for å si det, er det ikke dermed sagt de ikke liker kake når de blir eldre selv om man holde de unna. Hun min er straks 5 år og eeeelsker kake ;-)

Ingen av mine smakte noe sånn da de varti måneder gamle.
Begge to fikk en liten cupcake hver på 1 årsdagen sin, i stedenfor kake. Det var det.

Ser ikke poenget med å trøkke i de noe når de er så små. 

Her var eg ikkje særlig streng på sånt, men det handla da om smaksprøvar, ikkje å trøkke i han kake.
Han fekk smake på det aller meste fra han kunne det, og resultatet er ein gut som likar omtrent ALT av mat, frukt, grønnsaker, men som også er glad i søtsaker.

Så lenge det er snakk om å smake, så trur eg det er sunt at dei får smake ting i alle kategoriar, også søte ting. Men å putte i barn haugevis av is og kake ser eg ingen poeng med.

Mine to har fått smake kake på 1 årsdagen sin. Men jeg har som regel laget en egen kake til de, som ikke er fullt så søt:)
Det har vært stor stas for begge. Mer klin, enn smaking...

Min fikk smake søtt veldig tidlig, ser ikke noe problem med det så lenge han spiser såpass godt som han gjør. 

Her får hun smake smuler og småbiter av det meste som hun kan spise nå, og det betyr også kakesmuler hvis vi har kake. Men jeg stapper ikke krem eller sjokoladeglasur i ungen liksom.. Vet ikke om det er det du mener...?

1980 skrev:
Her får hun smake smuler og småbiter av det meste som hun kan spise nå, og det betyr også kakesmuler hvis vi har kake. Men jeg stapper ikke krem eller sjokoladeglasur i ungen liksom.. Vet ikke om det er det du mener...?

Nemlig. Stor forskjell på å "trøkke i" og å la de smake synes jeg. Men synes samtidig det er veldig viktig at man respekterer foreldrenes ønske om de ikke vil at de skal smake. 

Vi var strengere med eldste, enn vi nå er med yngste... Hun får smake mer en førstemann.
Men det er snakk om smaksprøver, ikke et helt kakestykke.
Eldste fikk til 1-årsdagen, men var ikke då voldsomt begeistret da:)

Pooooh skrev:
Jeg lurer på om jeg er unormal egentlig...  vi blir invitert i 1 årsdager.... hver gang sitter foreldrene med babyene på fanget og spiser kake...  jeg lar ikke min gutt på 10 mnder spise kake.. hadde tenkt å drøye det lengst mulig, kanskje han kan få lov til å smake en smule eller noe på 1 årsdagen..  

men hva er vanlig? Er det jeg som er på tur her? Vil helst drøye det lengst mulig jeg..

jeg har oxo tenkt til å drøye lengst mulig. med alt søtt egentlig.

Jeg var veldig streng da eldste var baby. Han fikk ikke på bursdagen sin engang. Så han smakte kake første gang i barnehagen. Det syns jeg var helt greit, jeg valgte og ikke si at han aldri hadde smakt søtt før. Nå er han to år, og elsker kake og sjokolade. Akkurat som sin mor stakkars...

Her har de fått smake på det meste, også søtsaker. Her er vel eneste stedet "alt med måte" fungerer.. Skjeldent vi spiser sånt uansett!

Ser ikke helt at ungen tar skade av å smake før de blir året, jeg tror virkelig ikke de tar skade av det :p Er ikke å snakke om å "trøkke i" ungen kake selv om de smaker før ettårsdagen - om folk driver å trøkker i de kake kan jeg jo forstå skepsisen ;) en liten smule eller smak av glasur/krem når de skjønner vi spiser noe annet enn de ser jeg ikke problemet i :)

Vi har forsøkt å holde sukker til minimum. Folk ser rart på oss da hun ikke får is og kake, er jo bursdag har de sagt mer enn en gang.. Hun får juice og frukt, knekkebrød, rosiner og evt babykjeks om det er ekstra stas :) Jeg sier ingenting på at de gir sine sukker og kake, så er egentlig veldig lei av å få den samme : "staaaakar lille jenta, er mor så streng med deg at du ikke får NOE godt" Kam fortelle at hun spiser all mat, hater grøt, men elsker knekkebrød og frukt da hun skal kose seg.

Min eldste fikk ikke smake kake eller snop før hun var rundt 18 måneder. Var episoder med besteforeldre som prøvde seg, men da fikk de så hatten passet. Tipper det blir verre med babyen nå, som har eldre søsken, men håper å drøye lengst mulig.

Han smakte søndag for to uker siden. Dvs vi hadde fest for storesøster også fant han noen biter med sjokoladekake på gulvet. Planen var å vente til 1 års dagen , men slik gikk det ikke he he

Blir ikke noe kake på 1 års dagen her, jeg syns ikke noe om det... Det blir når jeg føler at det passer seg tenker jeg, og det blir ikke med det første! :) Hver til sitt tenker jeg.

Back
Topp