Når settes termin? Uke 37 eller 40?

smiley :)

Glad i forumet
Assistert-jentene
Septemberbarna 2019
Hører litt forskjellig så greit å få fram de forskjellige tankene.

Settes termin som regel til uke 37 eller 40?
 
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet? Men termindatoen er 40+2 eller 40+3 avhengig av hvilken beregning sykehuset bruker. Men man sier at man er "innenfor termin" fra 37+0 :)
 
Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet? Men termindatoen er 40+2 eller 40+3 avhengig av hvilken beregning sykehuset bruker. Men man sier at man er "innenfor termin" fra 37+0 :)

Takk for svar.

Jeg snakket med jordmor og spurte når man kunne tenkes å føde på generelt basis. Da svarte hun med å si at omtrent 50% føder 2 uker før uke 37 mens 50% 2 uker senere. Når jeg kom hjem ble jeg litt forvirret, var det 2 uker +/- uke 40 eller mente hun virkelig uke 37?

Så jeg startet å lure på hva termindatoen fastsettes etter, uke 37 eller 40. Men der tror jeg du oppklarte litt, så får vi vente og se om jeg blir noe klokere :)
 
Hører litt forskjellig så greit å få fram de forskjellige tankene.

Settes termin som regel til uke 37 eller 40?
Barnet er ferdig bygd og regnes ikke som prematurt etter 37+0. Men termindato i Norge er 40+2 eller 40+3, avhengig av hvilket system sykehuset bruker.
 
Å bli født innenfor termin regnes som melloM 37+0 til 42 uker

De aller fleste føder i det tidsrommet.
Svært få føder på termindato (som i norge er 40+0 eller 40+2 eller 40+3 forvirrende nok)
 
Jeg fant denne, syntes den var grei. Ca. 70 % av alle fødsler skjer i uke 39-41.



Statistikk over fødselstidspunkt i forhold til svangerskapslengde:

37 uker: 5,2%

38 uker: 12,6%

39 uker: 23,1%

40 uker: 28,9%

41 uker: 20,6%

42 uker: 3,9%
 
Termindato i Norge skal etter nye retningslinjer være 40+3 over alt nå mener jeg på ;) Barnet er født "til termin" om det fødes på termindato +/- 2 uker :)
 
Back
Topp