Fosteret er 9 uker gammelt når man er 9+0.
Når man er 9+2 er fosteret 9 uker og 2 dager gammelt.
«Fosteranlegget kalles et embryo i perioden fra egget har festet seg i livmorslimhinnen til utgangen av 8. svangerskapsuke. Fra dette tidspunktet til fødselen kalles det nye individet foster» Store Norske Leksikon
Helsenorge.no kaller det også foster i uke 9-12.
Tydelig at dette er noe de lærde ikke helt kan enes om. Jeg stoler i alle fall på min gynekolog som er utrolig flink og erfaren, og har jobbet med fosterdiagnostikk i mange år. Han sa at ikke bare var jeg gravid, men det har allerede blitt et foster. Jeg var da 9+0 i følge menstermin, men han kom frem til at jeg nok var 9+4.
Så får vi heller være enige om at det er flere tolkninger ute å går, og at fra når man kaller det et foster er et definisjonsspørsmål. Et svangerskap er heller ikke 9 måneder, 40 uker eller 280 dager. Her i Norge er det enten 282 eller 283 dager, avhengig av hvilket sykehus man tilhører og hvilken beregningsmetode de bruker.
Embryo er ikke 9 uker gammelt ved 9+0. Embryoets alder er da er 7+0. Svangerskapets lengde beregnes ut fra menstruasjon, men embryoets alder beregnes fra befruktning. Det regnes som start ved 2+0 i svangerskapet. Det er derfor oversikten i linken din stopper ved 38 uker = termin. Altså svangerskapets uke 40. Det er også derfor noen oversikter sier embryo til uke 8, 9 og 10 om hverandre. Det handler om enten embryoets alder eller svangerskapsuke, og det handler enten om påbegynt uke eller fullgått uke for begge aldersberegninger.
Jeg har sendt mail til Store Norske Leksikon og spurt hvorfor de skriver noe annet enn alle andre. Jeg tipper det er slurvefeil av legen som står nevnt som forfatter. Jeg mener det skal stå at embryofasen varer til embryoet er 8 uker eller til svangerskapets uke 10 er fullgått. Det kan hende det er to ulike definisjoner og, men det synes jeg virker rart.
Her fra f.eks. første linken din:
"Embryologien beregner fosterets alder ut fra tidspunktet egget blir befruktet av sædcellen. Befruktningen blir da dag én og lengden på et normalt svangerskap blir ca. 38 uker.
På sykehuset bruker leger og jordmødre første dag i siste menstruasjon (Last Menstrual Period, LMP) som utgangspunkt når de teller svangerskapsuker. Befruktning skjer vanligvis rundt 14 dager etter menstruasjonens første dag - altså ved eggløsningen dersom du har en syklus på 28 dager. Svangerskapets varighet blir da ca. 40 uker, og du er ikke gravid de to første ukene. Første dag i siste menstruasjon blir dag én (0 uker) i svangerskapet."
Alle mine embryo jeg bærer/har båret frem er laget ved IVF, så jeg vet nøyaktig hvor gamle de er (nesten på minuttet), men i svangerskapet er jeg alltid 2 uker lenger på vei. Det legges til for å få riktig svangerskapslengde.
Det er veldig fint å vite at embryologene vanligvis snakker om embryoets/fosterets alder når de beskriver forventet utvikling. Mange artikler tar jo utgangspunktet i det og ikke i svangerskapsalder.