Når ser vi at barnet er venstrehendt?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg er usikker på hva lillemann er, han bruker både venstre og høyere om hverandre. Om jeg spørr hvilken hånd han vill holde gaffelen i så svarer han den venstre hånden sin, gir han gaffelen der, men han bytter underveis, så jeg er usikker på hvilken hånd han bruker. Spiser like fint med begge. ( Eller skal vi si styggt) Og jeg tror det er derfor han ikke lærer seg å spise ordentlig med skje eller gaffel. Han spiser heller med hendene. Samme er det når han tegner, han bruker begge. Når er det man kan se om de er venstre eller høyerehendt da?

Høyre- eller venstrehendt? 

Ved 4 måneder griper barnet bevisst med hele neven, og mye mer pesist enn ved 3 måneders alder. Legg merke til at det er oftest venstre hånd hun rekker frem når du tilbyr en leke. Grundige studier har imidlertid vist at dette ikke betyr at hun blir venstrehendt. Mellom 4 og 6 måneder er det av en eller annen grunn venstre hånd som oftest griper.Så går barnet gjennom flere stadier der hun bruker begge hendene, så mest høyre hånd, begge hendene og venstre hånd igjen. Først ved 4 års alder, og etter at barnet har gjennomgått disse fasene flere ganger, kan vi se om et barn er høyrehendt eller venstrehendt. (Desmond Morris, 08)

Vi så det da han var ca. 6mnd.
Visste jo at det i teorien var alt for tidlig å si, men det viste seg å stemme ;)

Han har konsekvent brukt venstre hele veien da, og er nå 4år.

Så det er ikke forseint enda altså:) han er jo bare 3,5 år. Men bruker begge fortsatt:) Da skal jeg bare slappe av litt da:) Min erfaring smartass er som du beskriver, man ser det veldig tidlig i tidlig alder. Men han min blir jeg ikke klok på:)

søteste skrev:
Så det er ikke forseint enda altså:) han er jo bare 3,5 år. Men bruker begge fortsatt:) Da skal jeg bare slappe av litt da:) Min erfaring smartass er som du beskriver, man ser det veldig tidlig i tidlig alder. Men han min blir jeg ikke klok på:)

Ja, da kan du bare slappe av.
Hva er problemet uansett? Bekymrer du deg for at han evt. blir venstrehendt? Det ser jeg på som heeeelt uproblematisk :)
De andre to er høyrehendte forresten, like uproblematisk det også.

Jeg bruker begge nesten likt fortsatt...
Det heter at man er ambidekster da, det kan jo hende han er det?

Jeg er vel litt mer høyrehendt enn jeg er venstrehendt, men det er ikke voldsom forskjell.

jeg ante det nok tidlig, hun brukte begge hendene mye. Men var ganske sikker på at hun var venstrehendt, men vi fastslo det vell ganske sikkert rundt 3,5 års alder. Lillesøster derimot merket jeg tidlig at var høyrehendt, for hun brukte høyrehånden veldig konsekvent og det er mitt inntrykk at de venstrehendte er flinkere med begge hendene, mens høyrehendte oftere bare velger den ene hånda.

Uansett nå har jeg jo en av hver sort, og har ingen bekymringer med verken det ene eller andre....

min er snart 4,5 år og jeg tror han nå har begynt å bruke høyre litt mer enn venstre og at han klarer å tegne litt bedre med høyre enn venstre. men han bruker ofte begge omhverandre.

T har alltid brukt venstre hånd, og jeg forutså det ganske tidlig at han var venstrehendt...
Nå er han 5,5 og skriver og gjør det meste med venstre :)

©Smartass skrev:

søteste skrev:

Hva er problemet uansett? Bekymrer du deg for at han evt. blir venstrehendt? Det ser jeg på som heeeelt uproblematisk :)

Overhode ikke derfor jeg beskymrer meg, men jeg tror det er pga han ikke har funnet den riktig hånden hans, derfor han sliter med å bruke bestikk osv. Og det at han ikke klarer å spise med noe annet enn hendene egentlig. Synes mange små er flinke til å spise med bestikk.

Miriel skrev:
Jeg bruker begge nesten likt fortsatt...
Det heter at man er ambidekster da, det kan jo hende han er det?

Jeg er vel litt mer høyrehendt enn jeg er venstrehendt, men det er ikke voldsom forskjell.

Er det noen som gjør dette også altså:) Ja kanskje det er det han er:) Bare tiden som vill vise kanskje:)

N brukte kun venstehånda fra veldig tidlig, og han er venstrehendt. Nå 5 år

søteste skrev:

©Smartass skrev:

søteste skrev:

Overhode ikke derfor jeg beskymrer meg, men jeg tror det er pga han ikke har funnet den riktig hånden hans, derfor han sliter med å bruke bestikk osv. Og det at han ikke klarer å spise med noe annet enn hendene egentlig. Synes mange små er flinke til å spise med bestikk.

Ja, sånn ja :)
Har en som blir 3 til sommeren, han er lite flink med bestikk.. mens hun på halvannet er kjempeflink :) Så det er vel ikke alle som "har det" bare. :P Kommer seg nok :)

Mi er 4 år og 2 mnd og bruker begge fortsatt... Kanskje hun fortsetter med det da? Barnehagen var iallefall veldig imponert over at hun holdt blyanten like fint og korrekt med begge hender og tegnet like bra med begge 

Labambie skrev:
Mi er 4 år og 2 mnd og bruker begge fortsatt... Kanskje hun fortsetter med det da? Barnehagen var iallefall veldig imponert over at hun holdt blyanten like fint og korrekt med begge hender og tegnet like bra med begge 

Mulig du og jeg har slike sjeldene barn da;) Hihi Min holder blyanten med begge like fint, men sliter med spisedelen da:)

Eldstejenta her har alltid vært konsekvent venstre. Det var noe de la merke til på både helsestasjon og i barnehage.

Yngste har "vinglet" mer, men bruker mest venstre hun også.

Ellers sa de på HS til meg at en oftest ser det tydelig tidligere om de er høyrehendte, for de blir konsekvent høyrehendt enn en venstrehendt som vil "vingle" mellom de to mye lengre.

Eldstejenta her har alltid vært konsekvent venstre. Det var noe de la merke til på både helsestasjon og i barnehage.

Yngste har "vinglet" mer, men bruker mest venstre hun også.

Ellers sa de på HS til meg at en oftest ser det tydelig tidligere om de er høyrehendte, for de blir konsekvent høyrehendt enn en venstrehendt som vil "vingle" mellom de to mye lengre.

Mi yngste er venstrehendt, og har brukt den handa konsekvent dei siste to åra ca. Eldstemann er høgrehendt, men fram til han var rundt tre kunne han bytte litt på kva hand han teikna med. Eg er høgrehendt, untatt når eg et middag :P må ha gaffel i høgre og kniv i venstre.

mannen min bruker begge..

spillen ingen rolle om han spiller fotball med høyre eller venste beinet, heller ikke om han spiser med gaffelen i høyre eller venste hånd... :)

HS sa til meg rundt 2-årsalderen. Men man kunne se det tidligere med hvilken fot barnet fortrekker å sparke en ball med.

Back
Topp