Når satte du barnet fremovervendt?

Det er anbefalt ikke påbudt. Det er påbudt til 15 mnd. Alt etter det er bonus og de som snur før det igjen burde bli tatt. Er utrolig mange som snur barnet før 15 mnd siden det var lov for noen år siden. Er en grunn til at det kun er anbefaling og ikke påbudt. Da må biler og stoler produseres for å passe sammen. Og prisen må da passe til inntekten til folk. Dette er desverre umulig og da blir der bare en anbefaling.
Men det er jo en grunn til at det er anbefalt tenker jeg da. Ikke alt trenger å være påbudt
 
Haha, sant nok, er d en ting som er sikkert så er d at dette er ett tema folk lett blir veldig engasjert i ;)
Ja, det er nok det :)
Ikke at jeg tar det til meg da, jeg har hørt både for og I mot :)
 
Jenta vår er 3 år og 2 mnd, 95cm og 14 kg. Hun sitter bakovervendt i Besafe Izi Combi x3 Isofix.

Hun har enda masse beinplass å gå på før hun i det hele når seteryggen med beina, og masse i ryggen.

Så stolen holder nok iallfall bakovervendt til 4 år, om ikke lengre :)
 
Jeg skulle heller ikke kræsje, men det gjorde en annen mann og vi tok det korteste strået den dagen. Takk gud for at barna våre var sikret etter anbefalingene♡
Jeg skulle gjerne dratt rundt i samtlige barnehager og vise hvordan bilen vår så ut:(
For snart fire år siden var jeg cm unna å bli kjørt på rett utafor bhg... På vinteren og glatt vei... Noen kom ut av en innkjøring uten å se seg for...
Så ting kan skje på veldig kort strekning... Var ikke 1 km unna hjemme engang...
 
For snart fire år siden var jeg cm unna å bli kjørt på rett utafor bhg... På vinteren og glatt vei... Noen kom ut av en innkjøring uten å se seg for...
Så ting kan skje på veldig kort strekning... Var ikke 1 km unna hjemme engang...
Det kan skje absolutt hvor som helst. Onkelen til mannen min, sto stille i ett kryss da han ble påkjørt av en som de mener holdt 50-60 km/t. Han er 50 % uføre av nakkeskadene.

Jeg tilgir ikke han som kjørte på oss.
 
Det kan skje absolutt hvor som helst. Onkelen til mannen min, sto stille i ett kryss da han ble påkjørt av en som de mener holdt 50-60 km/t. Han er 50 % uføre av nakkeskadene.

Jeg tilgir ikke han som kjørte på oss.
Hva skjedde med dere, hvis du orker si noe om det?

Jeg var med i frontkollisjon da jeg var fem år.
Jeg kunne vært død i dag faktisk..
På den tiden hadde vi ikke bilbelter bak, og jeg pleide stå mellom forsetene... Den dagen hadde jeg heldigvis lagt meg ned i baksetet da det smalt... Tenk utfallet hvis jeg hadde stått mellom setene! :-o

Min farmor som var med oss ble nesten skalpert...Hun overlevde heldigvis. Men jeg har enda den dag i dag bildet av bestemor med blodet silende nedover ansiktet brent fast på netthinnen... Jeg takler ikke blod i ansiktet på feks ungene og får flashback til denne dagen... Besvimer av blod rett og slett...

Jeg er glad vi har kommet såpass langt på bilsikring i Norge, men jeg er nazi på det punktet altså. Jeg unner ikke mine unger å sitte igjen med sånne bilder på netthinnen hvis uhellet skulle være ute. Det ødelegger faktisk mye av hverdagen og få disse minnene nesten hver dag når ungene slår seg.

Jeg skulle ønske mange andre også tenkte litt lenger frem enn at "det skjer ikke meg". For det kan det faktisk.
 
Hva skjedde med dere, hvis du orker si noe om det?

Jeg var med i frontkollisjon da jeg var fem år.
Jeg kunne vært død i dag faktisk..
På den tiden hadde vi ikke bilbelter bak, og jeg pleide stå mellom forsetene... Den dagen hadde jeg heldigvis lagt meg ned i baksetet da det smalt... Tenk utfallet hvis jeg hadde stått mellom setene! :-o

Min farmor som var med oss ble nesten skalpert...Hun overlevde heldigvis. Men jeg har enda den dag i dag bildet av bestemor med blodet silende nedover ansiktet brent fast på netthinnen... Jeg takler ikke blod i ansiktet på feks ungene og får flashback til denne dagen... Besvimer av blod rett og slett...

Jeg er glad vi har kommet såpass langt på bilsikring i Norge, men jeg er nazi på det punktet altså. Jeg unner ikke mine unger å sitte igjen med sånne bilder på netthinnen hvis uhellet skulle være ute. Det ødelegger faktisk mye av hverdagen og få disse minnene nesten hver dag når ungene slår seg.

Jeg skulle ønske mange andre også tenkte litt lenger frem enn at "det skjer ikke meg". For det kan det faktisk.
Vil ikke skrive så mye, da jeg sliter med det fortsatt. Ikke så lenge siden :/
Men det kom en over i vår fil og hastigheten på veien var 90 km/t. Det var ganske heftig.
 
Jenta vår er 3 år og 2 mnd, 95cm og 14 kg. Hun sitter bakovervendt i Besafe Izi Combi x3 Isofix.

Hun har enda masse beinplass å gå på før hun i det hele når seteryggen med beina, og masse i ryggen.

Så stolen holder nok iallfall bakovervendt til 4 år, om ikke lengre :)

Hvilken bil har dere? Litt off topic, men jeg kikker på det setet, men vet ikke om vi har plass..
 
Bare lurer, før vi snudde jentungen vår så prøvde vi de setene som gikk opp til 25 kg, for hun var over 18 kg. Men ser jo mange barn sitter med bøyde føtter eller føttene i kryss, men eneste måten jenta vår fikk plassert føttene var oppover, så hun hadde tærne rundt nakkestøtta. Bøyde hun føttene så hadde hun knærne enten i haka eller i brystkassen, og det var ikke plass til å sitte med føttene i kryss. Er det noen barn som sitter med føttene slik? Altså oppover langs seteryggen?
 
Hvilken bil har dere? Litt off topic, men jeg kikker på det setet, men vet ikke om vi har plass..
Vi har Peugeot 307, med 5 seter istedenfor 7. Utrolig romslig både i baksetet og foran. Så både jeg og hun har god beinplass tross stort barnesete.

Dere får prøvd stolen i bilen hos forhandler. :)
 
Back
Topp