Når satte du barnet fremovervendt?

Lurer jeg på også. Lengden var ikke noe problem hos oss, men kiloene var:p

er det vireklig mange 5-6 år gamle unger som er over 25 kilo? Jeg er klar over at jeg har lettvektsunger altså, men...
 
er det vireklig mange 5-6 år gamle unger som er over 25 kilo? Jeg er klar over at jeg har lettvektsunger altså, men...
Ikke mange, har ikke hørt om flere en min som var så tung.
Vi visste det heller ikke før hun tilfeldigvis ble veid på en meget forsinket 4 års kontroll.

Sendte til mail til Trygg Trafikk og spurte hvor lenge jeg kunne drøye med å bytte sete .
 
Her var hverken lengde eller kilo noe problem.
Kilo var hos oss da, men ikke lengden. Men Trygg Trafikk anbefalte å gå over til beltestol , da vekta kunne gå utover setet.
Skulle nok sultet henne noen mnd til:p
 
Vi flyttet eldste over i beltestol noen dager før 4-årsdagen. Da hadde hun mast lenge om ryggvondt, og vi skulle kjøre langt (påskeferie). Hun satt da i britax multitech. Kunne sikkert ha kjøpt nytt sete for å ha henne bakover lenger, men valgte da beltestol i stedet. Yngste blir straks 3 år, han er rundt 100 cm og veier 15,5 kg. Han sitter bakover i britax Max way. Ingen klaging:). Han blir sittende bakover til minst 4 år!

Men skjønner ikke at 5-6 og 7 åringer får plass i Max-way, jeg da. Da sitter de vel med beina under haka? Eller kommer kanskje an på bilens størrelse?
 
Har du sultet henne sp lenge??

Neida bare tuller, ikke uvanlig at den stagnerer litt etterhvert
Ikke noe galt med vann og knekkebrød vel :rolleyes:

Ja, hun har stagnert veldig på vekta, men er også myyye mer aktiv nå som hun driver med idrett.
 
Lillemor sitter i Britax (aner ikke hvilken, men den er bakovervendt og jeg tror den går til 25 kg. Tror det kan være Max-way).
Enn så lenge går det bra, satser på at hun ikke bytter til framovervendt før hun blir 4. Hun er 3 1/2 nå.
Mine foreldre har et større sete (besafe eller maxicosi), og lillemor gråter av smerte i det setet. Har endret litt på vinkel, og det har hjulpet litt, men det holder ikke særlig mye lenger.

Jeg synes ikke det er rart at noen bytter før andre. Lengden på beina er en ting, ryggen en annen. Lillemor er skikkelig lang, spesielt i beina. Vi kjøpte bilen vi har mye pga at hun er lang, og jeg ville ha henne bakovervent. Men hadde vi hatt vår forrige bil enda hadde vi måttet skifte for lenge siden. For der hadde hun vondt da hun var 2 år. Det er lett å tenke tall, men det er ikke noe særlig å kjøre i 5 min og høre på at barnet gråter fordi hun sitter så vondt, og vite at du enda har 1 time igjen av turen. Buss er ikke alltid en mulighet, ei heller å skifte bil/kjøpe den med mest plass. Når det er sagt bør alle strebe etter å la ungene sine sitte bakovervendt så lenge som mulig, og det innebærer å gjøre tiltak som koster penger. Vel og merke om man faktisk kan bruke de pengene.
 
Men skjønner ikke at 5-6 og 7 åringer får plass i Max-way, jeg da. Da sitter de vel med beina under haka? Eller kommer kanskje an på bilens størrelse?

Jeg har lært min på 4,5 år å sitte "som en indianerprinsesse"
Også kjent som skredderstilling. Sånn sitter jo egentlig helst jeg også ;)

I tillegg til at mye kommer an på bilens størrelse, ja

Maxway-sete kjøpte vi til eldstemann like etter han ble 4 år forresten.
 
Lillemor sitter i Britax (aner ikke hvilken, men den er bakovervendt og jeg tror den går til 25 kg. Tror det kan være Max-way).
Enn så lenge går det bra, satser på at hun ikke bytter til framovervendt før hun blir 4. Hun er 3 1/2 nå.
Mine foreldre har et større sete (besafe eller maxicosi), og lillemor gråter av smerte i det setet. Har endret litt på vinkel, og det har hjulpet litt, men det holder ikke særlig mye lenger.

Jeg synes ikke det er rart at noen bytter før andre. Lengden på beina er en ting, ryggen en annen. Lillemor er skikkelig lang, spesielt i beina. Vi kjøpte bilen vi har mye pga at hun er lang, og jeg ville ha henne bakovervent. Men hadde vi hatt vår forrige bil enda hadde vi måttet skifte for lenge siden. For der hadde hun vondt da hun var 2 år. Det er lett å tenke tall, men det er ikke noe særlig å kjøre i 5 min og høre på at barnet gråter fordi hun sitter så vondt, og vite at du enda har 1 time igjen av turen. Buss er ikke alltid en mulighet, ei heller å skifte bil/kjøpe den med mest plass. Når det er sagt bør alle strebe etter å la ungene sine sitte bakovervendt så lenge som mulig, og det innebærer å gjøre tiltak som koster penger. Vel og merke om man faktisk kan bruke de pengene.
Min har også lange bein ,men at man har så langr bein at de må snus før de er to år har jeg vanskelig for å tro
 
Å Som sagt før så går det nok mye på vilje. Vet flere som ikke ser vitsen i å ha barna bakovervendt for de skal jo ikke kræsje
Men det blir en annen diskusjon. Jeg ser ingen nytte av å så tvil om folks vilje når ungen rett og slett ikke går inn i bilen lenger og økonomien ikke støtter at de kan kjøpe ny bil eller stol. Og å bruke egne erfaringer som bakgrunn for å si at "alle" kan blir bare så feil.
 
Men det blir en annen diskusjon. Jeg ser ingen nytte av å så tvil om folks vilje når ungen rett og slett ikke går inn i bilen lenger og økonomien ikke støtter at de kan kjøpe ny bil eller stol. Og å bruke egne erfaringer som bakgrunn for å si at "alle" kan blir bare så feil.
Men de får det jo til i andre land, er norske barn mye lrngre enn de svenske da?
De fleste bruker vel egne erfaringer,ser ikke hvorfor det er feil!
 
Men de får det jo til i andre land, er norske barn mye lrngre enn de svenske da?
De fleste bruker vel egne erfaringer,ser ikke hvorfor det er feil!

Fordi din erfaring sier lite om min erfaring. Og når noen erfarer at det ikke går å sette ungene deres bakover med det setet og den bilen de har så er dette også rett. Da blir det feil å si at min erfaring tilsier at det går så din erfaring skal nå bli den samme som min.

Og lengde er individuelt. Sitter 100% av svenske barn bakovervendt til de er 5-6 år? Absolutt ingen unntak? Eller gjør de som her; sjekker ut et visst antall og basserer seg på det?
 
Back
Topp