Når søker dere om foreldrepermisjon?

Irenebn

Andre møte med forumet
Hei!
Når planlegger dere å søke om foreldrepermisjon?

Jeg vurderer å ta ganske mye ulønnet permisjon* og har lest at søknaden til arbeidsgiver må sendes inn jo tidligere, jo lengre permisjon det søkes om (men det er mulig jeg misforstod og likevel er ute i god tid).

* Vurderer å ta mellom 10 og 33 uker ulønnet, men har ikke finregnet på det ennå og har ikke diskutert det så mye.

Må vel varsle 12 uker før hvis permisjonen skal være ett år eller mer mener jeg?

Last edited:
Kan ikke søke før du er 22 uker gravid og 4-6 uker før termin ;)

Jeg søker når jeg har avtalt fordelingen med min mann :) så etter sommeren en gang ;)

Men vi skal ikke ha noe ulønnet perm da. Ungen begynner i barnehagen 10 mnd gammel ;)

Tenkte å ta det rundt midten av august, etter ferien. :) Må bli helt enig om fordeling også først, men tror vi er nesten der.

Kan man endre fordelingen underveis? Vet jo ikke hva er behovet.

Blir jeg veldig stressa fra å være hjemme skal samboer ta over tidligere.
Men må jeg amme ofte skal jeg ta fellesperioden.
Osv.

Umulig å bestemme nå synes jeg.

Med tremin tett opp mot cut off for barnehageopptaket så stresser dette meg veldig. Vi aner ikke om vi har rett på plass fra 1.nov.2024, eller må vente til august 2025.
Suppleringsopptaket er visstnok en enorm gamble å ta for å få plass i januar, men ja.. Vi aner jo ikke hvor mye permisjon vi må ta ut før ungen er ute... Og november vs august året etter er mange måneder med ulønna perm i forskjell

Hei!
Når planlegger dere å søke om foreldrepermisjon?

Jeg vurderer å ta ganske mye ulønnet permisjon* og har lest at søknaden til arbeidsgiver må sendes inn jo tidligere, jo lengre permisjon det søkes om (men det er mulig jeg misforstod og likevel er ute i god tid).

* Vurderer å ta mellom 10 og 33 uker ulønnet, men har ikke finregnet på det ennå og har ikke diskutert det så mye.

Sniker.

Du må gi beskjed til ARBEIDSGIVER ang permisjon så og så tidlig før du tar ut permisjon. 12 uker før perm dersom permisjonen blir over et år. Noen arbeidsgivere har søknadsskjema på dette, mens hos andre holder det at man sier i fra at man er gravid og tenker ta foreldrepermisjon etterhvert.

Søknaden fra nav er det det samme med, du kan tidligst søke i uke 22, men arbeidsgiver får ikke sendt inntektsmelding før tidligst 4 uker før uansett, så man får jo ikke svar noe tidligere.

Ang endringer mtp permisjon, som spurt i tråden et sted; det eneste du MÅ ha bestemt deg på på forhånd, ift nav, er når du vil starte permisjon (3 uker før termin er det du "må" ta ut, men du kan ta ut inntil 12 uker før) og om dere skal ta ut 100% eller 80%.
Uttaksgraden kan ikke endres på i etterkant.
Men, du kan endre søknaden mtp uttak og refordele permisjonsuker, legge inn pauser innimellom, osv, i ettertid, etter barnet er født.
Her har gubben endret sin flere ganger, mtp når han skulle starte sin permisjon, når han måtte arbeide 100% en periode igjen, osv.

Back
Topp