Når reiser man på føden når man har to timer reisevei?

Snøkrystall

Forelsket i forumet
Regner mad at jordmor kommer til å si noe om det, men er nysgjerrig nå;)
Noen som vet? / hva tenker dere andre som har litt reisevei?
Er førstegangsfødende :)

Sniker fra juni! Jeg måtte reise en uke før termin sist(sykehuset dekket hotell). Tipper jeg reiser 3 dager før denne gangen:) Er 1,5t med båt til sykehuset, men 4,5t reisevei med bil(inkl ferge)

Regner mad at jordmor kommer til å si noe om det, men er nysgjerrig nå;)
Noen som vet? / hva tenker dere andre som har litt reisevei?
Er førstegangsfødende :)
Det e ikke godt å si, alt handler om hvordan fødselen starter, og om det blir å gå fort eller ta litt tid. Men med såpass reisevei så hadde jeg startet og kjøre når fødselen hadde startet, men nå er ikke jeg førstegangs, og vet at jeg har litt tid på meg.
Med min nr 1 så ble jeg sendt hjem midt på natten for de regnet med at det ble og ta lang tid, dro tilbake på formiddagen, men de trodde enda at det ble å ta tid, men 10 minutt etter vær hun ute.
Så mitt tips, lytt til kroppen din, og hør med jordmor. :)

Sniker fra juni! Jeg måtte reise en uke før termin sist(sykehuset dekket hotell). Tipper jeg reiser 3 dager før denne gangen:) Er 1,5t med båt til sykehuset, men 4,5t reisevei med bil(inkl ferge)
Det var litt av en reisevei, skjønner at du må reise litt tidligere da :)

Det e ikke godt å si, alt handler om hvordan fødselen starter, og om det blir å gå fort eller ta litt tid. Men med såpass reisevei så hadde jeg startet og kjøre når fødselen hadde startet, men nå er ikke jeg førstegangs, og vet at jeg har litt tid på meg.
Med min nr 1 så ble jeg sendt hjem midt på natten for de regnet med at det ble og ta lang tid, dro tilbake på formiddagen, men de trodde enda at det ble å ta tid, men 10 minutt etter vær hun ute.
Så mitt tips, lytt til kroppen din, og hør med jordmor. :)
Skummelt at de kan ta så feil da, godt dere var kommet på sykehuset :) Blir spennede å høre hva jordmor sier, regner jo med at de har en praksis på det :)

Bor 2 1/2 t unna sykehuset.
Her har vi et eget nr vi skal ringe om noe skjer, og ellers om det er noe spesielt. Så skal vi sammen finne ut om jeg skal reise inn med en gang eller ikke.
Snakket mye med jordmor om dette da jeg syns det er litt skummelt med så lang vei.
Men om vi ikke tørr kjøre selv, får vi ambulanse inn. Evt kan ambulansen møte oss på halvveien.
For ambulansen kommer fra et annen sykehus ( uten fødeavdeling ) 2 t fra oss med jordmor.
Så det vil ta mye kortere tid å begynne kjøre selv.

Jordmor og jeg har også blitt enig om at ved første ri skal vi bare sette oss i bilen å kjøre. Så får vi sikkert hotell om ikke ting er helt i gang enda.

Min siste fødsel tok 1 time og 35 min fra første rie til hun var ute, så jeg må reise en stund før fødsel starter da jeg ikke får føde på sykehuset som er nærmest her jeg bor, så er 4 timer reisevei til det nærmeste sykehuset jeg får lov å føde på, dette pga komplikasjoner under alle de andre fødslene mine, så jeg får kun føde der de har nyfødt intensiv.

Tror en har rett på jordmor med i bilen hvis en har veldig lang reisevei, eventuelt i ambulanse :)

Har slekt som bor på en øy som er 3 timer fra nærmeste sykehus (og som og har svært sjeldne fergeavganger). Så veldig øde med andre ord, og der reiser de gravide inn til byen og bor hos venner o.l. Opptil 1-2 uker før termin.

Men hadde jeg hatt to timer (og ikke var avhengig av ferge) så hadde jeg reist inn med engang jeg fikk rier :)

Min søster fødte i ambulanse pga 2 timers reisevei og de rakk ikke sykehuset, men det gikk veldig fint. De var bare 10 minutt unna sykehuset når babyen kom.

Alt skal jo kuttes på :(

Ja. Det her er hårreisende synes jeg da, det er jo snakk om liv og død, eventuelt risiko for komplikasjoner som gir varige skader for mor eller barn. Jeg kan ikke skjønne at noen kan kutte på det.

Rammer ikke meg, men vi kvinner må jo stå sammen.

Ja. Det her er hårreisende synes jeg da, det er jo snakk om liv og død, eventuelt risiko for komplikasjoner som gir varige skader for mor eller barn. Jeg kan ikke skjønne at noen kan kutte på det.

Rammer ikke meg, men vi kvinner må jo stå sammen.
Rammer heller ikke meg, bor 10-12min kjøring fra Haukeland, men skal jo føde på kk og der er det jo krise i bemanningen så eg som 3. gangsfødene blir vell ikke prioritert :( Vært veldig fornøyd med de to andre og satser på en god opplevelse denne siste gangen også :)

Rammer heller ikke meg, bor 10-12min kjøring fra Haukeland, men skal jo føde på kk og der er det jo krise i bemanningen så eg som 3. gangsfødene blir vell ikke prioritert :( Vært veldig fornøyd med de to andre og satser på en god opplevelse denne siste gangen også :)

Bemanningsutfordringer er heller ikke greit. Ikke planer om å bygge nye sykehus omtrent uten barselavdeling heller. At det skal være så vanskelig å forstå at fødselsomsorg er svært viktig for å ivareta mor og barns helse, samt legge grunnlag for en god ramme for familien før de drar hjem, det er ubegripelig for meg. Min mening: Pøs på med penger her.

Håper du får en god opplevelse og blir godt ivaretatt selv om det er tredje gang. :)

Bemanningsutfordringer er heller ikke greit. Ikke planer om å bygge nye sykehus omtrent uten barselavdeling heller. At det skal være så vanskelig å forstå at fødselsomsorg er svært viktig for å ivareta mor og barns helse, samt legge grunnlag for en god ramme for familien før de drar hjem, det er ubegripelig for meg. Min mening: Pøs på med penger her.

Håper du får en god opplevelse og blir godt ivaretatt selv om det er tredje gang. :)
Satser på det :) Ønsker å føde og dra hjem så snart som mulig, så for meg er det nok med god og trygg hjelp under fødsel :) Klarer ikke å slappe av på sykehus, så er alltid så deilig å komme hjem, planen er at de eldste er noen dager hos min mor og stefar så vi får samme roen hjemme :) Fødte på kvelden sist og dro hjem neste formiddag og fikk jordmor hjem og dette var helt supert for meg :)

Vil bare tipse om at du selv om du er førstegangsfødende, så kan det gå fort! Så lytt til kroppen. Min første fødsel var styrtfødsel og jeg kom inn på føden med full åpning, 30 minutter etter første antydning til at noe var på gang (vannavgang og riestart samtidig). Så lytt til kroppen din! Hvis du føler det er vondt og at det er i gang, ikke hør på jordmor hvis hun prøver seg med at du er førstegangs og at det da sikkert tar tid. Hadde jeg hørt på det, hadde jeg født på badet hjemme med mannen som jordmor ;)

Back
Topp