Når prøve IVF når man er over 35

Håpefull35

Flørter med forumet
Jeg er 35 år og har prøvd å bli gravid i over 6 mnd nå. Er ingen ting feil med meg, bortsett fra kanskje litt lav AMH (5,9).

Begynner å bli utålmodig og litt beskymret for om jeg noen sinne kommer til å bli gravid.
Hvor lenge ville dere ventet med IVF? Kan jeg starte på det allerede nå?
Hva ville dere gjort?
Eller Hva gjorde dere andre som har prøvd å bli gravid første barnet når dere var 35 eller eldre?

Jeg er 35 år og har prøvd å bli gravid i over 6 mnd nå. Er ingen ting feil med meg, bortsett fra kanskje litt lav AMH (5,9).

Begynner å bli utålmodig og litt beskymret for om jeg noen sinne kommer til å bli gravid.
Hva ville dere gjort?
Eller Hva gjorde dere andre som har prøvd å bli gravid første barnet når dere var 35 eller eldre?
Hei :greet025
Det sies at etter 35 år hvis man har prøvd i 6 mnd så bør man be om henvisning til IVF/assistert befruktning/utredning. Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det tidligere (er 38 år nå). Prosessen tar lang tid så jo fortere man kommer igang jo bedre tenker jeg. Og så får dere sikkert tid til å prøve litt naturlig i ventetiden frem til oppstart, og muligens i pausesyklusene mellom forsøkene. Min opplevelse med IVF er ikke så ille som jeg har hørt andre snakke om. Jeg hadde kort protokoll så synes det gikk helt fint med hormonstimulering og egguttak. Men det som er vanskelig er negative tester, håp, lengsel og ventetid :Heartred Min opplevelse iallefall - men hver en reise er unik :Heartred

Du får utredning og henvisning til ivf offentlig etter 6 mnd etter passert 35 år.
Om du vil ha fortgang i det, kan jeg varmt anbefale å ta selve utredningen privat og få dem til å sende henvisning etterpå :)

Jeg gikk privat etter et halvt år med prøving (9 mnd totalt, men inkludert 3 mnd graviditet som endte i MA) og fikk letrozol (selv om jeg hadde stabil syklus). Skulle prøve det i 3 mnd også få henvisning videre. I følge gyn var det lurt å få unna de første, obligatoriske stegene før man kom til IVF for man måtte uansett gjennom det der - som feks letrozol og tester. Ble gravid etter 2 mnd med letrozol. Hadde pause fra letrozol den mnd jeg ble gravid.

Hva ville dere gjort?
Jeg hadde startet nå og prøvd letrozol og ovitrelle i 3-5 omganger. (fungerte ikke for oss)
Samtidig bedt fastlegen eller gynekologen å henvise ivf. Skulle ønske jeg søkte tidligere. Begynte å prøve 35 år og endte opp med ivf og er idag snart 39 og vært så heldig å bli gravid på andre forsøk ivf i mai i år. Ventetid for første samtale ca.6mndr. Oppstart ca 1 år. Også noen mndr venting når første forsøk ikke gikk. (Spørs hvor i landet du er og hvilket sykehus du søker til) Har du veldig god økonomi så hadde jeg gått privat.

Takk for gode svar! Tenker jeg hvertfall skal be om henvisning til offentlig IVF allerede nå da ventetiden er lang. Har time til uken hos en privat gynekolog. Vet ikke om de kan henvise direkte allerede på første timen. Jeg har tatt blodprøver på forhånd. Mannen skal ta sædprøve.

Vurderer også privat IVF. Det kan jeg vel starte med med en gang? Men er det for tidlig å starte med det nå etter kun 6 mnd prøving?

Skal forhøre meg om det er noen medisiner jeg kan ta for å øke sjansen. Hvis jeg får medisiner, så kanskje jeg kan gå på de i 2-3 mnd. også starte med IVF da etter totalt 8-9 mnd med prøving?

Jeg hadde startet nå og prøvd letrozol og ovitrelle i 3-5 omganger. (fungerte ikke for oss)
Samtidig bedt fastlegen eller gynekologen å henvise ivf. Skulle ønske jeg søkte tidligere. Begynte å prøve 35 år og endte opp med ivf og er idag snart 39 og vært så heldig å bli gravid på andre forsøk ivf i mai i år. Ventetid for første samtale ca.6mndr. Oppstart ca 1 år. Også noen mndr venting når første forsøk ikke gikk. (Spørs hvor i landet du er og hvilket sykehus du søker til) Har du veldig god økonomi så hadde jeg gått privat.
Hei! Mulig dumt spørsmål, men er ny i denne prøve-verdenen! Må man bestille time hos gyn for å få resept på dette? Da man man vel kanskje på en del oppfølging og kontrolltimer? Prøver på 35 selv, merker jo at det er fristende med alt som kan hjelpe.

Hei! Mulig dumt spørsmål, men er ny i denne prøve-verdenen! Må man bestille time hos gyn for å få resept på dette? Da man man vel kanskje på en del oppfølging og kontrolltimer? Prøver på 35 selv, merker jo at det er fristende med alt som kan hjelpe.
Hei:) ingen dumme spørsmål. Bestill en time hos gynekolog og fortell om 6mnd prøving og lav amh og at du/dere ønsker mer hjelp. Og nevn letrozol. Kanskje gynekologen har noe annet du kan prøve eller dette. Jeg har PCOS så måtte ta letrozol og ovitrelle for å få eggløsning. Det er kanskje maks to ultralyder for å se hvor modne eggene er og slimhinnen så man kan ha samleie til riktig tid. Hvis du ikke har eggløsning av deg selv så får du ovitrelle som triggershot. Får beskjed om samleie utifra det.

Back
Topp