Når pappaen er syk i pappapermen?

froskenkvakk

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Nå har mannen pappaperm, men han er syk. Ligger på sofaen og klarer ingenting, han er helt utslått. Jeg har måtte fraskrive meg vakter på jobb for å passe minsten, for det har han ikke sjangs til nå.
I morgen skal han til lege igjen, går det an å få sykemelding fra pappapermisjonen?

For å få endring i permisjonen, så skal man være veldig syk, helst så gale at man ligger på sykehuset, de er som oftest veldig streng på det. Men du kan få sykemelding fra jobb for å være hjemme til han er bedre.

En bekjent av meg fikk mye problemer med permisjon fordi han måtte opereres 5 ganger når han egentlig skulle ha pappaperm, samboeren hannes fikk sykemelding for å være hjemme med barnet, og til slutt fikk hun overta noe av permen hannes, men han var altså på sykehuset i flere uker.

Da bruker du sykt barn dager grunnet syk barnepasser.

Ja det skal gå an, tror ikke han kan det om dette gjelder feks farrang og sånt- men jeg ble sykemeldt Pga betennelser i begge armene når lille hadde kolikk og da hadde vi ikke annet valg enn at far måtte ta iver min permisjon

Hvis det bare er snakk om forbigående sykdom som feks forkjølelse, bruker du egenmelding og krysser av for "barnepassers sykdom".

Hvis det er langvarig så kan pappen sykemeldes og du overta permisjonen.

Ved langvarig sykemelding fra permisjon må lege skrive attest på hvorfor han ikke kan ta vare på barnet, om det er tidspunkt på dagen han klarer det, osv. Du kan spørre om hjelp på nav :) da kan du overta, eller permisjonen kan utsettes. Venter på svar pga jeg ble sykemeldt fra permisjon en stund, og fikk brev nå om at det kan ta opp til 10 uker før jeg får vite om det er godkjent.
Du får heller ikke noe bekreftelse/bevis på at du skal overta permisjon så det må du ordne opp i selv med arbeidsgiver. Vi fant ut at det var lettest at jeg og samboer ble sykmeldt. Og vi har søkt om utsettelse av permisjon for tiden jeg har vært sykmeldt :)
Samboer hadde ikke mulighet til å bare troppe opp på jobb og si han ble borte i 3 uker (evt lengre) fordi han skulle ta min permisjon, selv om nav mente det var en smal sak å forklare til arbeidsgiver når han ikke hadde noe ark å henvise til... Heldigvis er legen såpass oppegående at han forsto at det ikke er slik verden fungerer alltid :P

Jeg var skikkelig syk i to uker da jeg hadde perm. Jeg klarte ikke ta meg av barnet. Fikk bekreftelse av lege og sykemelding og søkte NAV om å få ingen dagene, men dwt fikk jeg ikke fordi det var for kort tid. Man må altså være syk mer enn to uker for at du kan få noe.

Jeg fikk 5 uker av min permisjon senere, siden jeg var sykmeldt i permisjonen. Måtte ha sykmelding fra legen og levere hos Nav, og selvfølgelig klage en runde der før det gikk igjennom men fikk tilbake 5 uker, som jeg tok senere.

Det er også noe som heter omsorgspermisjon som mor bruker når barnepasser er syk. Vet at ei på jobben hadde det sånn :)

Ved langvarig sykemelding fra permisjon må lege skrive attest på hvorfor han ikke kan ta vare på barnet, om det er tidspunkt på dagen han klarer det, osv. Du kan spørre om hjelp på nav :) da kan du overta, eller permisjonen kan utsettes. Venter på svar pga jeg ble sykemeldt fra permisjon en stund, og fikk brev nå om at det kan ta opp til 10 uker før jeg får vite om det er godkjent.
Du får heller ikke noe bekreftelse/bevis på at du skal overta permisjon så det må du ordne opp i selv med arbeidsgiver. Vi fant ut at det var lettest at jeg og samboer ble sykmeldt. Og vi har søkt om utsettelse av permisjon for tiden jeg har vært sykmeldt :)
Samboer hadde ikke mulighet til å bare troppe opp på jobb og si han ble borte i 3 uker (evt lengre) fordi han skulle ta min permisjon, selv om nav mente det var en smal sak å forklare til arbeidsgiver når han ikke hadde noe ark å henvise til... Heldigvis er legen såpass oppegående at han forsto at det ikke er slik verden fungerer alltid :P

Jeg overtok fars permisjon pga sykdom, fikk vedtak i posten etter en ukes tid etter at vi søkte, så merkelig at du ikke får vedtak...

Jeg overtok fars permisjon pga sykdom, fikk vedtak i posten etter en ukes tid etter at vi søkte, så merkelig at du ikke får vedtak...
Jeg fikk godkjent ca 6-7 uker etter det ble sendt inn, men synes det var er idiotisk opplegg.
Bra det går fortere for andre :)

Back
Topp