Når pappa ikke er norsk

Fomle

Andre møte med forumet
Jeg skriver vår lille historie her i håp om at noen har opplevd det samme eller kjenner noen som har. Tar imot alle tips og råd med stor takknemlighet!

Jeg har vært student i utlandet i 3 år, er nettopp blitt ferdig og kommer hjem i mai.
Her møtte jeg kjæresten min og plutselig ble jeg gravid! Veldig uventet men nå gleder vi oss selvsagt :) Han var også internasjonal student (jobber nå) da vi møttes og nå har han ikke så mye valg enn å bli med meg hjem til Norge! ;) Det gleder vi oss begge til men siden vi er lusfattige begge to og har vært studenter de siste 3-4 årene så har vi ikke hatt inntekt nok til å bli "godkjent" av UDI. De sa jeg evt. kan få han inn som samboer viss JEG får meg jobb, men jeg antar det ikke er så mange som vil ansette en 5-6mnd gravid kvinne. Vi skal bo først hos foreldrene mine i en liten by så det er minimalt med jobber der.

Andre alternativ vi har sett på er at han får seg jobb og får arbeidsvisum, men da må han få en jobb som krever hans utdanning (automotive/mekanier), og da må han nesten kunne flytende norsk. Han lærer jo mer og mer for hver dag som går, men han kommer ikke til å være flytende til vi kommer hjem. Noen som har tips eller erfaringer ang. dette? I første omgang kommer han inn på besøksvisum (3mnd).

Jeg lurer også på hvordan det er ang. pappaperm og foreldrepenger når pappaen ikke er norsk? Han er fra Malaysia. Min mor har ringt UDI uttallige ganger og noen ganger virker det så håpløst. Vi kan jo ikke risikere at han blir sendt ut av Norge når vi venter en liten!

Noen som har erfaring/tips/råd? :anyone

Så koselig å høre at dere venter en liten en. Gratulerer så mye med det :)
Jeg møtte min mann i utlandet, og da han kom og besøkte meg i Norge fant vi ut at vi ikke ville at han skulle reise hjem igjen da de tre mnd hadde gått. UDI fortalte oss da at vi da måtte søke familieinnvandring fra Norge på bakgrunn av en av tre kriterier; enten var vi gift, eller så ventet vi barn, eller så hadde vi vært samboere i ett annet land i 2 år og hadde papirer på dette. Vi valgte og gifte oss, siden set var det mest lettvinte. Da vi hadde giftet oss så søkte vi om familieinnvandring, og han fikk være her mens søknaden ble behandlet. Siden jeg hadde bodd i Norge så var det ikke noe problem å få ja, fordi jeg hadde tjent det jeg skulle. Det vil bli verre for dere siden du har bodd utenlands så lenge. Familien din kan ikke stille økonomisk garanti for at han skal kunne komme på familieinnvandring, det er kun ved besøksvisum.
Hvis jeg var dere så ville jeg bedt han ta med seg alle nødvendige papirer som han trenger for å kunne gifte seg i Norge, slik at dere kan gjøre det når han kommer hit på besøksvisum. Føler at dere da stiller sterkere siden dere både venter barn og er gifte. Det kan hende UDI tenker annerledes da, enn ved kun giftermål (uten at jeg vet det).
Er du sikker på at han bare kan få arbeidsvisum hvis han jobber med noe han er utdannet som? Jeg trodde det var uansett jobb, så lenge det var en garanti for jobb. Når han kommer så kan dere prøve å se om han kan få seg ett jobb ett sted, og så kontakte UDI og si at han har jobbgaranti i Norge, og få også da den sjefen til å skrive det.
Pappaperm har han ikke rett på siden du ikke har hatt jobb. Hadde han hatt jobb selv så kunne han ha søkt om pappaperm på bakgrunn av det, men det går jo ikke.
Vet ikke om det var noe hjelp i det her, men etter å ha vært i systemet i noen år så har jeg lært litt.

Om det ikke skulle løse seg i norge kan dere flytte over grensen til sverige, det kan være tøft økonomisk men alt for å være sammen. Familiegjenforening er mye enklere i nabolandet.
Ta kontakt om det blir nødvendig- har gjort det selv og nå holder vi på å flytte hjem til norge etter 2 år i sverige.
Lykke til :signs003

Begynn å søke jobber som bare det. Det er det viktigste nå, å skaffe deg jobb. Hvor som helst, om det så er i nabobyen til foreldrene dine, eller enda lengre unna. Bruk alle kontakter du har. Hvis du får deg en kontrakt og kan vise til nok framtidig inntekt, skal det gå bra å få unntak for tidligere inntekt (siden du har vært student, du må ha papirer på det). Pass også på å ikke oversitte utreisen, altså at han reiser ut når han må, hvis han kun har besøksvisum og dere ikke får søke fra Norge eller ikke får søkt i det hele tatt hvis du ikke får jobb. Det teller IKKE positivt å være her ulovlig, det gjelder å vise at man oppfører seg pent.

Så lenge han ikke har opphold og har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, så vil han ikke få noe.

Back
Topp