når pølser blir varme...

*LillMi*

Gift med forumet
når pølser blir varme er det da skinnet som krymper sammen eller "kjøttet" som utvider seg?[8|]

Haha. Det er nok kjøttet som utvider seg [&o] Men kan vel hende at skinnet krymper også da .

Hihi! Hva man tenker på!

når det koker så utvider luften i pølsa seg,det blir så mye press imot skinnet at det da sprekker.Luftboblene ligger i "kjøttet".

ORIGINAL: L87

Hihi! Hva man tenker på!

gjett om jeg hadde pølser til middag i dag[8D]

ORIGINAL: Rimpro

ORIGINAL: Kaosbarn

Haha. Det er nok kjøttet som utvider seg [&o] Men kan vel hende at skinnet krymper også da .

når du steker kjøttdeig, får du mer kjøtt etterpå da??
min kjøttdeig krymper vertfall.. så det er nok skinnet som krymper litt

ehm,det blir mindre mat pga alt fettet og vannet som er tilsatt skiller seg ut.
Ta det opp med Newton,der jeg har lært det...

"skinnet" er som regel tarm,og den er ikke tilsatt noe heller for den saks skyld.

edit:trodde du quota meg,jeg.

ORIGINAL: *Fernet*

ORIGINAL: Kaosbarn

når du steker kjøttdeig, får du mer kjøtt etterpå da??
min kjøttdeig krymper vertfall.. så det er nok skinnet som krymper litt

ehm,det blir mindre mat pga alt fettet og vannet som er tilsatt skiller seg ut.
Ta det opp med Newton,der jeg har lært det...

"skinnet" er som regel tarm,og den er ikke tilsatt noe heller for den saks skyld.

tror du at pølser ikke har vann og fett? [8D]

skinnet krymper når det blir varmt..

er hovedsak fett og avfallskjøtt pølser består av..nå var det skinnet du krangla om,som du påstår krymper så mye at det sprekker.Det er feil.
Altså,du får krangle med vitenskapsmenn om dette om du tenker du har en sak.
Jeg vet at det er pga luftbobler inne i pølsa,og svarer fordi hun lurte.Jeg er sikker i min sak[;)]

Det er vel fettet som utvider seg? 

ORIGINAL: Labambie

det blir rennende.Er luften sin "feil" at pølsa sprekker når den når kokepunktet.

ORIGINAL: Lolodi

Jo det kan godt hende. Men det er ihvertfall det inni pølsa som utvider seg, ikke skinnet som krymper.

Det er svar nok for meg det[:D]

Når de blir varme, er det fuktigheten i pølsene som begynner å koke, og som kjent utvider væske seg når det begynner å koke.
For å unngå at pølsene sprekker kan du bare stikke noen hull i dem med en gaffel før du begynner å steke/koke dem.

ORIGINAL: Eier av en gutt og ?

Når de blir varme, er det fuktigheten i pølsene som begynner å koke, og som kjent utvider væske seg når det begynner å koke.
For å unngå at pølsene sprekker kan du bare stikke noen hull i dem med en gaffel før du begynner å steke/koke dem.

I følge grillkongen Craig Whitston skal man ikke gjøre det, for da forsvinner mye av de gode smakene... [8D]

ORIGINAL: Eier av en gutt og ?

I følge grillkongen Craig Whitston skal man ikke gjøre det, for da forsvinner mye av de gode smakene... [8D]

Jeg personlig kjenner ikke forskjellen på smaken

Back
Topp