Når og hvordan startet din spontane fødsel?

Vela❤️

Forumet er livet
Marsipanene 2019
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Ja som det står i overskriften: hvordan startet din spontane fødsel (ikke igangsatt og ikke keisersnitt)? Hvor langt var du på vei? Hvor lang tid brukte du? Gjorde du noe for å få fart på sakene selv?

Jeg ble igangsatt sist så har ingen egne erfaringer. Blir sikkert igangsatt denne gangen også pga svangerskapsdiabetes, men håper det skal starte av seg selv.

Med nr 2 startet det med rier da jeg la meg på termindagen. Gikk en lang tur, men hun kom likevel ikke før 2 netter senere :hilarious:

Med nr 3 gikk vannet 10 dager før termin. Vannet gikk i 02-tiden da jeg lå og sov. Helt uten forvarsel. Måtte få drypp for å få riene i gang da det ikke kom rier av seg selv.

Med første startet fødselen 39+3 med rier på kvelden. Jeg hadde gått en liten fjelltur den dagen, og vasket/støvsuget bilen innvendig da vi kom hjem. Lagde middag, spiste og lå på sofaen resten av dagen. Fødselen tok 24 timer fra start til slutt, uerkjent seteleie:bag:

Med andre gikk slimproppen søndags morgen 40+0 og det var blodstriper i den. Mandag morgen 40+1 våknet jeg rundt 5/6 med svake rier, som raskt tok seg opp i styrke. Hadde time hos jordmor kl 10, så vi leverte i bhg (dvs, jeg satt i bilen og pustet), jordmor sjekket meg og sendte oss videre til KK. Han var ute 03.42 på natt til tirsdag, 40+2. Hele forløpet tok 22 timer:)

Nå går jeg her med tredjemann, og med masse mensmurringer og uregelmessige kynnere/maserier av og på. Håper det enten gir seg helt, eller at det snart kan ta seg opp til noe ekte. Babyen beveger seg masse, føler nesten han har vært "våken" i hele dag Kjenner at han jobber seg nedover, for det verker der nede og jeg kjenner trykk både fremme og bakover mot rumpa. Veldig spent på fortsettelsen, og håper selve fødselsforløpet blir kortere denne gangen:bag:

Sniker.

Min første fødsel startet spontant på morgenen i uke 34+0, etter langvarig vannavgang. Startet med svake murringer og fødte 3 timer senere. Gjorde ingenting for at det skulle komme i gang, men i og med at vannet delvis hadde gått var det jo bare et tidsspørsmål :p

Veldig spent på hvordan neste blir i oktober.

Min forrige fødsel startet med svake rier i 8.30 tiden på morningen. Var da 40+5. De tok seg raskt opp i styrke og hyppighet. Var på sykehuset kl 12.30. Hadde da 6 cm åpning, og kl 15.10 var han født :happy: Veldig spent på hvordan fødsel blir denne gangen. Er redd vi får litt dårlig tid.

Jeg hadde bursdag 3 dager før termin, så vi var ute og spiste spareribs. Så kjørte vi hjem på en humpete grusvei i stedet for den vanlige asfalterte veien :hilarious: alt jeg ønska meg til bursdagsgave var rier..! Gikk med murringer hele dagen, som tok seg opp utover kvelden. Så da klokka ble 22 på kvelden var det såpass at jeg ringte føden. Pga høyt blodtrykk i svangerskapet ville de ha meg inn på sjekk, men vi trengte ikke ha det travelt.. så naturligvis kjørte vi med en gang :hilarious: ble lagt inn like etter midnatt og tilbragte en søvnløs natt på pasienthotellet for å få litt mer fremgang før jeg fikk komme på fødestue. Åpningsfasen tok ganske lang tid - eller, 14 timer fra 1-4 cm.. De vurderte nok å sende meg hjem, men slapp heldigvis det da.. Fikk fødestue rundt kl 9.30. Jeg fikk både sitte i badekar og sove litt på fødestua. Fra 4 cm(aktiv fødsel) til 10 cm tok det fem minutter, med vannavgang :facepalm: og så 30-35 minutter pressrier. Så var ute fra fødestua igjen med 2 timer gammel baby rundt kl 19 på kvelden.

Morningen 40+1 våknet jeg av murringer i magen og at slimproppen gikk delvis da jeg satt meg opp i senga. Fikk rier som bygget seg opp gravis fra kl sju, til kl ett. Dabbet av igjen en periode, men ble regelmessige etter et par timer igjen og bygde seg sakte opp i intensitet.
Dro til sykehuset kl ett på natta, var da bare utvidet 1cm. Lå til overvåking i halvannen time mens jeg skrek meg igjennom noen fæle rier, hadde da 4cm åpning, vannet hadde gått og ble tatt inn på føden.
Fikk epidural ca kl ni på morningen og kl 16:28 ble hun født, jeg var da 40+2.

Hadde ikke gjort joe spesielt for modning eller for å få satt i gang saker. Alt skjedde av seg selv.

Begge mine fødsler har startet med spontan vannavgang hjemme i senga på morgenen . Vi har lang avstand til sykehuset, så vi fikk beskjed om å komme inn. Deretter har jeg hatt lang åpningsfase, lengst med nummer to faktisk. Aktiv fødsel i ca 8 timer med første, 4 timer med andre. Fødte på ettermiddagen dagen etter vannavgang begge gangene.

Jeg er veldig spent denne gangen, vannavgang er et veldig tydelig starttegn, så hvis ikke det skjer lurer jeg på hvor mye jeg skjønner av at det er i gang.

Redigert: vannavgang 40+4 og 38+6.

Her startet første fødsel med litt lys rosa utflod på morgen 40+2. Merket ikke noe mer utover dagen, før jeg fikk det jeg egentlig opplevde som regelmessige kynnere på kvelden. De kom ca hvert 10. min, men gjorde ikke vondt, mulig bare en anelse "mensmurringaktige":rolleyes:. Kl.3 på natten, mens jeg sov gikk vannet spontant. Da tok riene seg fort opp. 8 timer etter vannavgang var han ute:)

1. Fødsel startet med vannavgang etter jeg hadde lagt meg, rundt 23.30 kvelden 39+5. Dro på sykehuset etter en times tid da babyen var helt stille. Hadde ikke regelmessige rier. Var på sykehuset et par timer før de sjekket åpning, men ca kl 3 hadde jeg 9 cm. Ganske lang trykketid, men 05.13 var hun ute. Født 39+6.

2. Fødsel hadde jeg litt murringer/maserier morgenen 39+0. Var hjemme alene med 2 åringen og ba mannen komme hjem fra jobb rundt kl 11 fordi jeg var så sliten. Ingen regelmessige rier enda, men rundt 12 begynte det å hagle på. Fikk barnevakt til å komme og dro på sykehuset. Var på sykehuset og ble undersøkt ca 12.50, var da 4 cm. Etter ca 30 min med stormrier gikk vannet og 15 minutter etter var hun ute, 13.37. Under en time på sykehuset..

Spent på hvor fort det vil gå denne gangen....

Nr 1 - 8 dager over. Ingen tegn til fødsel før jeg våknet 08:00 av at vannet gikk. Riene startet samtidig som jeg ringte føden noen minutter etterpå. Var på sykehuset rundt kl 09 og han ble tatt med tang da han stanget og hadde truende fosterasfyksi. Ute kl 10:05. Intens men ok fødsel uten smertelindring.

Nr 2 - 10 dager over. Ikke noe tegn til modning på overtidskontroll samme dag. Kl 23:35 fikk jeg det jeg mente var ubehagelige kynnere. De ble veldig regelmessige og økte på i styrke. Klokka 23:55 ca ringte jeg føden. Dro opp ca 00:20 og hun var ute 01:29. Lystgass brukte jeg da. Så å si ingen pauser mellom riene. Husker godt jordmor sa det etter fødsel at fy den var intens også uten pauser :hilarious:

Jordmor mener nå at denne fødselen vil gå minst like raskt så hun vil gå gjennom begge fødslene med meg i uke 36. Det var 7 år mellom fødslene som har vært. 4 år siden sist nå. Tydeligvis er ikke fødselskanalen her så vanskelig for baby å finne veien ut av haha :woot:

Med storebror gikk vannet på kvelden 39+5. Hadde blitt strippet (for tredje gang på 2 uker) tidligere på dagen og var da avflatet og 4 cm åpning uten å merke noe. Første rie kom ca 1 time etter vannavgang, neste 5 min senere, og innen en time til kom de med 2 min mellomrom. Han ble født 6 timer etter vannet gikk. :) håper neste fødsel nå blir ca lik :)

Med spontan vannavgang om morgenen. Kom inn for en sjekk på ettermiddagen med lette rier og 1 cm åpning. Fikk et klyster som satte i gang åpningsrier, gikk fra 1-9 cm på en time. Etter dette gikk det fort og fødsel med presseier varte 20 min, han var ute litt over midnatt.

Første startet med rier. Utrolig lang åpningsfase. Inn og ut av sykehuset i 3 dager. 50 min pressetid. Epidural og lystgass.

Andre gikk forferdelig fort. Jeg våknet en dag og følte meg ikke bra. Dro på sykehuset og jeg ble strippet. Samme kveld startet riene og de var omtrentlig som perler på en snor. Fikk ingen pause. Kom på sykehuset, hadde 4 cm åpning. Var forberedt på en lang natt pga første fødsel. Ble satt i badekaret ganske fort. Jeg spydde under rier og ja det var generelt rimelig heavy. Jeg lå i badekaret og kjente jeg ville ha epidural nå men jeg merket at bena mine begynte å riste. Jeg husker det fra første gang men ber fortsatt om epirdural siden jeg nettopp kom inn. Hun sjekker åpning og tar et hjelpetak med rien (fy faen i helvete kdskqiiwjeb) og sier du skal ikke ha epidural du skal føde nå du. Jeg kjente et enormt trykk i rumpa og ble livredd for å bæsje på meg i vannet og ba eksen om å gå ut. Jm skjønte nok hva som var på gang for de hjalp meg ut og bort til senga (mao jeg gikk aldri på do) og den stillingen jeg la meg oppi senga ble den stillingen jeg fødte i. Ett press og det var kroning, måtte holde igjen neste press og 3 press kom hele tjuklingen ut. Mener å huske det var snakk om 45 min fra 4 til hun var ute.

16 og nesten 14 år siden nå så spent på hvordan denne fødselen blir.

Ja som det står i overskriften: hvordan startet din spontane fødsel (ikke igangsatt og ikke keisersnitt)? Hvor langt var du på vei? Hvor lang tid brukte du? Gjorde du noe for å få fart på sakene selv?

Jeg ble igangsatt sist så har ingen egne erfaringer. Blir sikkert igangsatt denne gangen også pga svangerskapsdiabetes, men håper det skal starte av seg selv.

Sniker :)

Ble satt i gang med storesøster, så klarte ikke å se for meg at det skulle starte av seg selv nå :p
Jeg var 5 dager på overtid og hadde murringer som kom og gikk fra jeg våkna rundt kl 8.
Hadde lovt 3 åringen å lage sjokoladekake akkurat denne søndagen + foreldrene mine skulle komme og se på noen bilder fra bryllupet. Endte med at vi bakte sjokoladekake mellom riene og fikk akkurat slengt kaka inn i fryseren før vi dro på sykehuset :hilarious:

Back
Topp