Når offentliggjøre graviditeten

Ellemelle92

Forelsket i forumet
Nå er jeg 11+1, og gleder meg veldig til jeg er 12 uker. Har da tenkt at jeg kan fortelle det til folk. Har syns det har vært veldig vanskelig å holde det hemmelig for kollegaer og gode venner da jeg har vært i veldig dårlig form. Familiene våre har visst det i flere uker allerede. MEN, jeg skal ikke til første svangerskapskontroll før i uke 13, og begynte å tenke på om jeg burde vente med å fortelle det til alle andre til etter denne kontrollen..

Nå føler jeg ikke at jeg har noe å bekymre meg for, og er sikker på at den lille har det veldig bra! Jeg har mange symptomer på at jeg er gravid ennå, og i tillegg går jeg på klexane pga tidligere blodpropp. Har hørt at blodfortynnende kan minske sjansen på SA. Har heller ikke hatt noen blødninger.

Men er det egentlig noen grunn til at jeg skal vente til etter svangerskapskontroll med å fortelle om graviditeten?
 
11+4 nå og har bedt folk spre ordet innad i familien - så blir det offentlig for alle andre etter helga tror jeg :)
 
Føler DU deg klar for å dele med flere?
 
Føler DU deg klar for å dele med flere?

Jeg er veldig klar til å dele :) Men er redd for å dele, også gå på kontroll og finne ut at der ikke er liv f.eks... Men egentlig tenker jeg at så lenge jeg ikke har fått noen tegn på at noe er galt med den lille når jeg er 12 uker, så skal det gå bra å dele. Men vet ikke hva som er vanlig jeg altså. Kan det plutselig vise seg å ikke vere liv når jeg går til jordmor selv om jeg ikke har hatt blødninger eller noe..
 
Jeg er veldig klar til å dele :) Men er redd for å dele, også gå på kontroll og finne ut at der ikke er liv f.eks... Men egentlig tenker jeg at så lenge jeg ikke har fått noen tegn på at noe er galt med den lille når jeg er 12 uker, så skal det gå bra å dele. Men vet ikke hva som er vanlig jeg altså. Kan det plutselig vise seg å ikke vere liv når jeg går til jordmor selv om jeg ikke har hatt blødninger eller noe..

Forstår bekymringa:) her fortalte vi de nærmeste i uke 8. I går var jeg på første kontroll og fikk høre hjertet, og vi fortalte noen flere. Jeg har hatt såpass mye symptomer at jeg har vært trygg på at det er liv der, fikk en selvsagt en større trygghet når jeg hørte hjertet. Men er "kun" 10+5 etter mine beregninger og i beste fall 11+3 i følge jm. Hvis noe skulle ha gått galt hadde jeg mistet allerede, men en liten sjanse og bekymring er jo alltid der.
Så hvis du føler deg trygg på symptomene dine, og som du sier er klar for å dele, og takle enhver konsekvens av det, må du jo bare gjøre det:)
 
Sniker fra mars.

På min første kontroll var det ikke noe sjekk av at alt sto bra til med fosteret. Dette har jeg inntrykk av at er vanlig; første kontroll er bare måle blodtrykk, levere urinprøve, ta blodprøver, og fylle ut helsekort. Det er mange som ikke vil prøve å lytte etter hjertelyd, siden det kan være vanskelig å høre den og den vordende mor kan bli enda mer bekymret av det.

Så det er gjerne ikke noen vits i å vente på kontroll.

Jeg var i utlandet og tok TUL og NIPT-test da jeg var i uke 12, og fikk svar i uke 13. Jeg fortalte det til sjefen etter vi hadde fått bekreftet at NIPT-testen var ok, og hadde sett på ultralyden av alt sto bra til. Fortalte det også til familien og nærmeste venner da.
 
Hvis du vil fortelle det før uke 13, så gjør du det:) det er ingen fasit på slikt. Man må gjøre akkurat det man føler for selv.

Selv kommer jeg til å dele nyheten offentlig ved enten å sende ut julekort med gravidmage eller når vi får vite kjønnet :D Hadde vært litt morsomt om folk fikk et julekort dumpa ned i postkassa med en liten overraskelse ;) hehe
 
Sniker fra februar.
Jeg synes du skal dele når dere vil, om det ikke er noen spesielle årsaker til at dere burde vente. ❤️
Første svangerskapskontroll inneholder som regel ikke sjekk av fosteret på noen måte, ikke ultralyd eller lytte til hjertelyd. Men dette kommer an på hvilken lege/ JM du har, så det kan hende fosteret blir undersøkt likevel. Men normalt må du bestille og betale for en privat ultralyd om du vil få en titt på fosteret :)
 
Jeg er i uke 9+ og vi var på tul for 1 uke siden. Bankende hjerte og alt så veldig bra ut. Jeg har vært og er fryktelig dårlig og dermed sykemld, så vi har valgt å si det om det er noen som lurer.. familien fikk seff vite det først!
Men jeg tenker at om noe skulle gå galt så vil sikkert folk få vite det da også (jeg er ganske følsom Og åpen). Pluss at jeg orker ikke lyve eller lage "gode" planer for hva man skal si og gjøre i ulike situasjoner. Da det krever for mye energi av meg nå...Kanskje det hadde vært annerledes om formen hadde vært bedre?! Vet ikke, men gjør som du føler for selv!!!!
 
Sniker fra desember.

Vi offentliggjorde det i uke 13 etter organrettet TUL. Hadde vi ikke vært på det hadde vi nok ventet til etter OUL. Vi fortalte det til de nærmeste i uke 4-7, da.
 
Sniker fra mars.

På min første kontroll var det ikke noe sjekk av at alt sto bra til med fosteret. Dette har jeg inntrykk av at er vanlig; første kontroll er bare måle blodtrykk, levere urinprøve, ta blodprøver, og fylle ut helsekort. Det er mange som ikke vil prøve å lytte etter hjertelyd, siden det kan være vanskelig å høre den og den vordende mor kan bli enda mer bekymret av det.

Så det er gjerne ikke noen vits i å vente på kontroll.

Jeg var i utlandet og tok TUL og NIPT-test da jeg var i uke 12, og fikk svar i uke 13. Jeg fortalte det til sjefen etter vi hadde fått bekreftet at NIPT-testen var ok, og hadde sett på ultralyden av alt sto bra til. Fortalte det også til familien og nærmeste venner da.

Takk for svar :) Var litt usikker på hva jordmor gjorde på kontrol, men da vet jeg det :) da er det ingen grunn til å vente tenker jeg. Klarer uansett ikke å vente til etter OUL med å fortelle det, og tul har jeg ikke planlagt, så da får jeg bare anta at alt er bra, og ser vel ingen grunn til å tro noe annet:)
 
Hvis du vil fortelle det før uke 13, så gjør du det:) det er ingen fasit på slikt. Man må gjøre akkurat det man føler for selv.

Selv kommer jeg til å dele nyheten offentlig ved enten å sende ut julekort med gravidmage eller når vi får vite kjønnet :D Hadde vært litt morsomt om folk fikk et julekort dumpa ned i postkassa med en liten overraskelse ;) hehe

Åh, imponerende å klare å vente så lenge med å fortelle! Jeg er så utålmodig!
 
Sniker fra februar.
Jeg synes du skal dele når dere vil, om det ikke er noen spesielle årsaker til at dere burde vente. ❤️
Første svangerskapskontroll inneholder som regel ikke sjekk av fosteret på noen måte, ikke ultralyd eller lytte til hjertelyd. Men dette kommer an på hvilken lege/ JM du har, så det kan hende fosteret blir undersøkt likevel. Men normalt må du bestille og betale for en privat ultralyd om du vil få en titt på fosteret :)

Hvis jordmor uansett ikke kan gi meg noe mer info om hvordan den lille har det så tenker jeg nok jeg deler det før det :) er skikkelig utålmodig og gleder meg til å dele! Også får jeg endelig forklart hvorfor jeg har vært så fraværende den siste tiden , hehe
 
Jeg er i uke 9+ og vi var på tul for 1 uke siden. Bankende hjerte og alt så veldig bra ut. Jeg har vært og er fryktelig dårlig og dermed sykemld, så vi har valgt å si det om det er noen som lurer.. familien fikk seff vite det først!
Men jeg tenker at om noe skulle gå galt så vil sikkert folk få vite det da også (jeg er ganske følsom Og åpen). Pluss at jeg orker ikke lyve eller lage "gode" planer for hva man skal si og gjøre i ulike situasjoner. Da det krever for mye energi av meg nå...Kanskje det hadde vært annerledes om formen hadde vært bedre?! Vet ikke, men gjør som du føler for selv!!!!

Det er sant. Jeg ville nok fortalt om det, hvertfall til de jeg står nærmest, dersom jeg skulle vere uheldig å miste. Og siden jeg bor på bygda hadde nok ryktet spredd seg som en vind dersom det skulle skje. Så da er det kanskje like greit å vere åpen om det. Men ser ikke noen grunn til at jeg skal bekymre meg for det egentlig, så jeg kommer nok til å dele det med en gang jeg runder 12 uker på mandag :)
 
  • Liker
Reactions: 9-2
Hvis jordmor uansett ikke kan gi meg noe mer info om hvordan den lille har det så tenker jeg nok jeg deler det før det :) er skikkelig utålmodig og gleder meg til å dele! Også får jeg endelig forklart hvorfor jeg har vært så fraværende den siste tiden , hehe

Da er det bare å dele i vei ;)
 
  • Liker
Reactions: EK
Åh, imponerende å klare å vente så lenge med å fortelle! Jeg er så utålmodig!
Vi har delt det med de nærmeste, men med offentlig mener jeg facebook osv. Det er nok mange som kommer til å få vite det før juletider :p
 
Sniker inn fra februar. Vi offentliggjorde det i uke 9. Vi valgte og gjøre det da pga formen min. Vi hadde ferie da, og litt igjen av ferien før vi skulle tilbake i jobb. Vi jobber begge på samme sted (forskjellige avd) og det er ca 150 i bedriften. Lett for at rykter sprer seg.
Var hos lege forrige uke, og da var jeg i uke 17, og hørte babyen vår for første gang! :Heartpink
Del når dere føler dere er klare for der :)
 
  • Liker
Reactions: EK
Back
Topp