Når mener du barnet kan slutte med bleier?

girlypai

Elsker forumet
Leste et innlegg her på babyverden angående at barna nå til dags blir større og større før man blir pottetrente..

Jeg jobber som ped leder i barnehage og ser mange "store" barn med bleier.
Å gi et "stort" barn bleie, er som å signalisere til barnet om at du er en baby og derfor behandler jeg deg som en baby også. hva med å sette forventninger til barnet?
Dessuten føler jeg at det er å frata troen på at barna kan ha ansvar og selvstendighet, som igjen gir økt selvstendiget og mestrings følelse!
2- 3 år gamle barn kan virkelig klare dette selv!

Barn i denne aldersgruppen er flinke til å kommunisere og til dels selvstendige, så de hadde fint klart å meddelt om sine behov og brukt potta... mine tanker rundt dette. Kom gjerne med dine! dette er et veldig intr. tema jeg liker å drøfte!

Hva er din erfaring eller tanker rundt dette?
Hvor gammel/ liten tenker du at barnet kan være før bleiene kan kastes? evnt dagbleiene?

Junior slutta på sommer'n i fjor, da var han 2.5 år.. Slutta med dag og nattbleie samtidig.. *flinke gutten min*

Tenker at vi kanskje kommer til å begynne sommer'n hvor lillebror er 2 år, så får vi se åssen det går =)

Synes det er viktig å ikke presse barna til noe som helst, samme hvor gamle de er.. Det blir helt feil..

Jeg håper å slutte til sommeren, da er han drøye to år. (kjekt å slippe å ha to bleiebarn..)

Vi har prøvd å bruke både potte og doring en stund, men han har tydelig ikke vært klar for det -og begynt å bæsje på helt andre tidspunkter.. hehe!
Men håper mot sommeren at det blir lettere.
Han er verdens mest bestemte gutt, og vi sliter virkelig med å trumfe igjennom ting han ikke er klar for, eller ikke vil [8|]

Jenta mi sluttet rett før hun var 2 år.
Men brukte nattbleie ca 1/2 år til.

Håper at Prinsen er like flink [:D]
..men gutter er vel generelt litt tregere når det gjelder bleieslutt ...