Når mener du barnet kan slutte med bleier?

girlypai

Elsker forumet
Leste et innlegg her på babyverden angående at barna nå til dags blir større og større før man blir pottetrente..

Jeg jobber som ped leder i barnehage og ser mange "store" barn med bleier.
Å gi et "stort" barn bleie, er som å signalisere til barnet om at du er en baby og derfor behandler jeg deg som en baby også. hva med å sette forventninger til barnet?
Dessuten føler jeg at det er å frata troen på at barna kan ha ansvar og selvstendighet, som igjen gir økt selvstendiget og mestrings følelse!
2- 3 år gamle barn kan virkelig klare dette selv!

Barn i denne aldersgruppen er flinke til å kommunisere og til dels selvstendige, så de hadde fint klart å meddelt om sine behov og brukt potta... mine tanker rundt dette. Kom gjerne med dine! dette er et veldig intr. tema jeg liker å drøfte!

Hva er din erfaring eller tanker rundt dette?
Hvor gammel/ liten tenker du at barnet kan være før bleiene kan kastes? evnt dagbleiene?

Junior slutta på sommer'n i fjor, da var han 2.5 år.. Slutta med dag og nattbleie samtidig.. *flinke gutten min*

Tenker at vi kanskje kommer til å begynne sommer'n hvor lillebror er 2 år, så får vi se åssen det går =)

Synes det er viktig å ikke presse barna til noe som helst, samme hvor gamle de er.. Det blir helt feil..

Jeg håper å slutte til sommeren, da er han drøye to år. (kjekt å slippe å ha to bleiebarn..)

Vi har prøvd å bruke både potte og doring en stund, men han har tydelig ikke vært klar for det -og begynt å bæsje på helt andre tidspunkter.. hehe!
Men håper mot sommeren at det blir lettere.
Han er verdens mest bestemte gutt, og vi sliter virkelig med å trumfe igjennom ting han ikke er klar for, eller ikke vil [8|]

Jenta mi sluttet rett før hun var 2 år.
Men brukte nattbleie ca 1/2 år til.

Håper at Prinsen er like flink [:D]
..men gutter er vel generelt litt tregere når det gjelder bleieslutt ...

Den sommeren gutten vår fyllte 3år ville vi prøve å få han til å slutte med bleie, men det var han virkelig ikke klar for, så han fikk fortsette med bleiene. Den høsten begynte han i barnehage, og da sa han ifra selv om at nå ville han slutte med bleie [:)] Så han trengte tydligvis å se at andre barn ikke brukte bleie for å bli klar for det samme selv. Men når hann først bestemte seg for å slutte så ble han tørr nesten med en gang, både på dag og natt [:D]
Lillebror er nå drøyt 2år og bleieslutt tar vi som det kommer når han er klar for det, gidder ikke å stresse med det[:)]

Min erfaring er at det er ikke bare for å foreldrene å bestemme at nå skal barnet slutte med bleie. For noen ganger er de rett og slett ikke klar for det.

Vi prøvde med han som er eldstemann når han var 2,5 år. Og det gikk ikke. Han hadde ikke kontroll på tissingen, og ikke i alle fall ikke bommelom. Enda vi hadde trent masse på potta. Og han gjemmte seg og ville ikke leke i bhg pga bleieslutten vi prøvde på. Så etter 2-3 uker så bare kuttet vi ut. Prøvde igjen neste sommer, når han var 3,5 år. Og da gikk det som en drøm.

Det er viktig å ikke presse barnet for noe de ikke er klar for. Selv om vi gjerne vil at de skal slutte! [;)]

lillemor slutta med bleie forrige sommer, da var hun 2 år og 3 mmd. Først synes hun det var veldig rart, og sto å titta veldig på seg selv når hun tissa.. hihi[:D]

Det var sinnsykt deilig vær ute, så vi var jo ute hele tiden. og da kunne hun løpe rundt i bare stumpen, noe som jeg tror gjorde det hele lettere også. pluss at vi tok potta med ut, og DET kan du tro var gøy[;)]

og plutselig en kveld vi holdt på med stellet ser hun rart på meg når jeg henta bleien "mamma, jæi e stor jenta! jæi bruke truuuuuuuuse!!" og da var hun jammen bleiefri på natta også[:D]
da var hun 2 år og 6 mnd.

Jeg er kjempe stolt over at hun var så flink og at hun ville det selv, men hadde hun ikke hatt lyst ville jeg aldri tvunget henne. det blir helt feil, da blir hun jo mer redd enn lysten på å prøve tenker jeg..

Vi holder på nå å prøver å lære henne å tisse og bæsje på do. Hun vil helst ikke ha doringen sin før etter hun har tissa merkelig nokk.. hehe [:D] men hun begynte med dette i forrige uke så hun har nå tissa 4 ganger på doet. Er veldig glad i å bare sitte på do og bare tørke seg med papiret, dette har hun gjort leeenge. kan fort bli for lenge når vi har det litt travelt om morgenen. [8|]
Så vi skal prøve å få henne tørr til sommeren før lillebanet kommer til verden.. [:)] Da er hun 2.3 år

Her slutta gutten min når han var 2.5 år[:)] fant pluttseli ut selv at nå skulle han slutte med bleie.. nekta å ha den på seg! slutta og da med nattbleie samtidi[:)]

Snuppa var 2,5 år, hun bestemte seg selv, sa bare at hun var stor jente å ikke skulle ha bleie!Så da slutta vi med både dag og natt bleie, har nesten ikke hatt uhell..
Synes det blir feil å sette en alder på når dem skal slutte, alle barn er forskjellige og jeg ser ikke poenget med å tvinge en unge til å gå på do som ikke er klar for det!

Marie er 17 mnd gammel, og vi har forlengst forsøkt å introdusere potta, men ikke så regelmessig ennå. Hun skjønner nok ikke helt hva den skal brukes til ennå. Hun er nok ikke moden for å slutte med bleie denne sommeren, men vi håper og tror at hun er det neste sommer, når hun er 2,5. Tror det er lettest å slutte med bleier på sommeren, når de ikke har så mye klær på.

Jeg tenker som så at for egen del har alle mine tre forgående sluttet med bleie på dagtid når de er rundt 1,5 og 2 med natt bleie

MEN jeg begynner tidlig med potte trening...og merk...trening....når ett lite barn begynner med potte er det viktig å ta korte perioder, og gjøre det til noe morsomt....altså lek og klapp og morro
Og når de ikke vil så presser jeg absolutt ikke

Har lagt merke til det selv... jobbet som vikar i barnehage og ble litt sjokkert over de som enda brukte bleie og var 3 snart 4 år.... jeg vil karakterisere det som litt latskap fra foreldrene side. Det er jo de det ligger litt på og... lære og vise... ha tolmodighet etc... tror enkelte ikke har det og synes det er greit å bare putte på bleia som en lett løsning.
Spurte mamma om når jeg sluttet og da var jeg vel 2 år, synes det er en passe alder jeg.
Husker faktisk selv fra da jeg gikk i barnehage og rett før jeg skulle slutte og starte på skole til høsten så begynte det en gutt i barnehage som var nesten 3 og han brukte bleier, husker jeg syntes det var så merkelig og rart.
Men nattbleie er så klart lov, for noen har ikke helt styr og kontroll på ting enda på natterstid.

En slutter når barnet er klar for det, men en må også gi barnet mulighet til å gå på potte selv om en ikke har det å være tørr som målsetning.
Jeg har ingen erfaring med dette annet en ved jenta mi på 2år, så jeg snakker kun for meg selv her. Jeg har satt henne på potte siden hun kunne sitte selv ved hvert eneste bleieskift, gjerne rett etter middag, og hadde da ingen bæsjebleier fram til hun ble mobil og ikke hadde tid til å sitte i ro lenger. Nå har hun begynt å si i fra når hun må bæsje, det er utrooolig mange falske alarmer, men jeg kan ikke ignorere noen. Så det blir mye lesing på potta, hehe. Så 50/50 går vel i bleia, det er ikke alltid hun sier ifra tidsnok.
Jeg håper på at når sommeren kommer så er det lettere med mindre klær, og at vi da kan begynne med mer direkte pottetrening og la henne gå uten bleier.

Så en må gi de mulighet til å gå på do, men en må også følge barnets signaler. Og jeg kjefter aldri om det kommer bæsj i bleia, jeg bare roser om det kommer i potta. Jeg syns ikke at det å ka kontroll på lukkemuskler skal tillegges så alt for mye, det skal ikke være et personlig nederlag for barnet å tisse seg ut. Da tror jeg en får mye vonde følelser rundt hele do-situasjonen. Men stolt over fangst i potta kan man være :)

Back
Topp