Når melde meg arbeidsledig?

Funshine

Glad i forumet
Permisjonen min slutter snart, og jeg har ingen jobb å gå tilbake til, og har ikke fått meg ny jobb ennå. Når melder jeg meg arbeidsledig? Må lillegutt ha fått barnehageplass før jeg kan få arbeidsledighetstrygd?
Hadde et vikariat som gikk ut like etter fødsel, og på grunn av overtallihet i bedriften vil de ikke ta meg tilbake nå..

gå på nav første dag etter permisjoenen er ferdig.

Tror du må ha bhg-plass eller dagmamma for å få dagpenger. Eller kunne ha noen å levere barnet til om NAV skulle finne en jobb til deg...

Jeg ville tatt kontakt med nav snarest.. Tipper det er litt papirarbeid osv.. og min erfaring med nav er at ting tar tiiiiid[:-] Så vær smart og gå tidlig, så kanskje slipper du å gå en evighet og vente på penger.

meld deg arbeidsledig fra dagen du ikke får permisjonspenger for lenger. altså får du permpenger for januar og ikke februar så er du arb.ledig fra 1.februar (uansett når lønningsdato er).

Dersom du selv er skyld i at du er arbeidsledning så er det 8 uker (hvis jeg ikke husker feil) før du får arbeidsledighetstrygd.

han trenger ikke bhgplass nei. du er jo ikke i permisjon lenger og har heller ikke ulønnet perm. så da er du jo arbeidsledig i den forstand uansett hvor han er? er ikke hundre prosent sikker men...

lykke til med jobbsøkingen[:)]

Ok. Får vel lete fram skjema og sende inn og be NAV ringe meg. Jeg har litt telefonskrekk og liker å ha en kontaktperson der siden jeg har flere spørsmål også rundt slikt. Har ikke vært arbeidsledig før, så synes det er litt tøft siden jeg ikke har hatt med NAV å gjøre noe særlig før. Jeg har nok krav på stønad, men synes det det er pyton om de skal være strenge og vanskelige.

Du trenger ikke ha barnehageplass nei, men du må krysse ja på at du har mulighet for barnepass dersom de skaffer deg jobb eller kurs o.l. Ellers blir det verre å få penger ut av de. 

du trenger ikke sende inn skjema i posten, men melder deg arbeidsledig på nettet[;)]

Siden du hadde vikariat kan du få penger fra dag 1 etter at din permisjon utløper. Det er bare å fylle ut skjemaet som ligger på internettsiden dems, også ringer du dem for å høre prosedyren. Jeg måtte møte til informasjonsmøte før jeg kunne få dagpenger.

Vær klar over at du må han en barnevakt tilgjengelig, du kan plutselig bli innkalt til et kurs, eller du må ta den jobben de tilbyr deg. Sier du nei, mister du pengene dine.

De har som regel ca 3 ukers behandlingstid, så det er bare å søke nå og så setter du opp den datoen som permisjonen din er ferdig på skjemaet.

Back
Topp