Når mannen prøver skrikekur

Hun sover to dupper på dagen. En rundt 10:30-12 og en fra 15-16:30 ca. Så legger hun seg mellom 19:30 og 20:30 for natten og da er hun supertrøtt.

Helt likt på dagsovingen her, mini er 8mnd. Men vi legger henne 19.30 hver dag, noen ganger før. Blir hun for trøtt så sover hu urolig :( hun sover som regel natta igjennom (frem til 07.00-08.00ca) er litt uro her også for tiden, er nok utvikling eller tenner. Vi får holde ut og håpe på bedre tider :p
 
Hun sover to dupper på dagen. En rundt 10:30-12 og en fra 15-16:30 ca. Så legger hun seg mellom 19:30 og 20:30 for natten og da er hun supertrøtt.
Ok. Her la han seg ca kl 10.30/11.00-12.00/13.30 og kl 14.00-15.00. Og natta ca 19.30. Men I går sov han 10.30-12.00 og 16.30- 17.30 og små koste/ sov etter det til kl 18/18.30 og la seg kl 21. Han er også egentlig supertrøtt på kvelden. Men slapper han av og koser med oss så holder han seg våken lengre og sover mer om natta. Men der kan også slå andre veien.
 
Og forresten. Fant ut med nr 1 at ikke alle barn legger seg tidlig. Hu la seg kl 23 frem til hu var 2.5 år. Nå kan hu legge seg kl 21 hvis hu ikke sovner på dagen. Hu begynte å legge seg tidligere når hu var 2 år hvis hu ble stimulert på riktig måte i løpet av dagen. Så ikke altid like lett å legge tidlig. Hu har også sprinkelseng skrekk. Hu hater det enda og aldri sovi ordentlig i en sprinkelseng.
 
Babyen er 9mnd og ikke 6 skriver hun og hun nevner også at hun ikke sovner igjen etter mat kl 3 men uansett holder det gående i flere timer....
Hun skriver at hs har sagt over 6 mnd, det er sånn "fasitsvar" hs gir.
Og at hun sluttet med nattmat for 2 uker siden og at hun da ammet annenhver time, og slik tolker jeg at hun ikke har prøvd å mate kl 3. Ser ikke at hun skriver at hun har prøvd det. Men mulig jeg ikke har fått med meg alt.
 
Man skal ikke bryte inn når den andre "oppdrar" så fremt barnet ikke er i fare. For parforholdet sin del så bør man støtte den andre i avgjørelser fremfor barna, og ta opp uenigheten på tomannshånd etterpå. Er det veldig ille, og barnet ligger alene på rommet så kan hun gå inn og trøste. Men nå var far inne hos henne, så hun var ikke alene. Da kan hun heller snakke med far han kommer ut av rommet så kan de sammen bli enige om hvordan ting skal gjøres.
Nå er det flere definisjoner på hva som er "fare" for barnet ;)
Alle har forskjellige grenser for hva som er akseptabel oppførsel og behandling av babyer. Så da må hver enkelt få gå inn når de selv mener det ikke er forsvarlig å la "oppdragelse av baby" pågå lengre.
 
Hun skriver at hs har sagt over 6 mnd, det er sånn "fasitsvar" hs gir.
Og at hun sluttet med nattmat for 2 uker siden og at hun da ammet annenhver time, og slik tolker jeg at hun ikke har prøvd å mate kl 3. Ser ikke at hun skriver at hun har prøvd det. Men mulig jeg ikke har fått med meg alt.
Jeg har prøvd, men hun legger seg ikke til ro etter det heller. Ligger og gnur fram til jeg tar henne opp igjen mellom 6:30 og 7.
 
Jeg har prøvd, men hun legger seg ikke til ro etter det heller. Ligger og gnur fram til jeg tar henne opp igjen mellom 6:30 og 7.
Ok. Da ville jeg prøvd å legge tidligere som ei anna foreslår. Eller endre soverutiner både dag og natt, dersom hun er klar for dagen kl 3.

Det er ikke magen (hva slags mat og mattilvenning hun hatt) eller tenner?
 
Mange smokker i senga var et triks som fungerte supert for oss også.
Men vær obs på at det kan ta litt tid før barnet lærer seg at smokkene er der. Våre sov etterhvert med en smokk i munnen og et par i hver hånd :)
 
Ok. Da ville jeg prøvd å legge tidligere som ei anna foreslår. Eller endre soverutiner både dag og natt, dersom hun er klar for dagen kl 3.

Det er ikke magen (hva slags mat og mattilvenning hun hatt) eller tenner?
Tror ikke det er magen. Hun har spist omtrent det samme uten store endringer den siste mnd. Begynte sånn smått med tilvenning av mat fra 5 mnd (råd fra hs). Tilvendte med en skje med grøt til kvelds første dagen, deretter to, tre osv. Så begynte vi etterhvert med en skje middag, så to, tre osv. Og gjorde det samme med frokost. Nå får hun most frukt til mellommåltid når det passer også.
Gir for det meste ferdigmat da maten vi spiser er for sterkt krydret enn det lille har godt av. Ellers er det ferdiglaget grøt og hjemmelaget fruktmos. Av og til lager jeg grønnsakspuréer til henne. Hun har to tenner, har ingen tegn på at det skal komme nye tenner heller, men det hadde hun også lite av med de første tennene.
 
Mange smokker i senga var et triks som fungerte supert for oss også.
Men vær obs på at det kan ta litt tid før barnet lærer seg at smokkene er der. Våre sov etterhvert med en smokk i munnen og et par i hver hånd :)
Alle tips hjelper! Skal sette opp sengekant i dag slik at smokkene holder seg i sengen og ikke ramler ut. Alt trenger tid å læres, så jeg håper det går seg til :)
 
Glemte å si at vi sluttet med nattamming for rundt om to uker siden :) men det er kanskje for tidlig å slutte med smokken også.

PS: Jeg er ikke ute etter å gå fra mannen og opplever det ikke som mishandling at hun gråter mens jeg er i stua med høreklokker. Jeg synes bare gråten er så utrolig hjerteskjærende å høre på, og derfor velger jeg å distansere meg fra dette. Men jeg VET at mannen ikke mishandler babyen.
Kjære deg, jeg mener virkelig ikke at du skal gå fra mannen for dette :) jeg mener heller ikke at dette er mishandling av baby. Bare tenkte det ble litt lettere med tutten :) syns det er bra at mannen din prøver jeg.
 
Hvordan har det gått?
Ble nok ikke bedre i natt. Var innom hs i dag for tips, men føler ikke de rådene de har hjelper. De foreslår å kutte ut den siste duppen på dagen (når hun våkner etter første dupp kl 12-13) og forventer hun skal klare å holde seg våken til 19. Problemet er ikke å legge henne, men at hun finner på å våkne midt på natten. Hun har heller ikke lært seg å sette smokken selv i munnen, så spørs om vi kanskje må trene på det på dagtid.
 
Ble nok ikke bedre i natt. Var innom hs i dag for tips, men føler ikke de rådene de har hjelper. De foreslår å kutte ut den siste duppen på dagen (når hun våkner etter første dupp kl 12-13) og forventer hun skal klare å holde seg våken til 19. Problemet er ikke å legge henne, men at hun finner på å våkne midt på natten. Hun har heller ikke lært seg å sette smokken selv i munnen, så spørs om vi kanskje må trene på det på dagtid.
Jeg lot smokken henge i snor på dagtid slik ar han lærte å finne den der og putte den i munnen. Så da gjorde han det på natten også.
 
Jeg ammet til mini var 6 mnd, så flaske på natten frem til ca 12 mnd (liten vektoppgang generelt på henne) også hadde jeg stort sett 6-8 smokker, 3-4 på her side av henne slik at om hun våknet og det ikke var mattid, så forhåpentligvis fant hun smokkene selv.

Dette bla pga jeg skulle ut i jobb igjen, og frodi jeg hadde mye problemer med ammingen.(betennelser, åpne sår ol)
Etter disse 12 mnd gikk vi over til vann om natten.

Men jeg er enige med de andre, å ta "alt på engang" er nok for mye for henne.
 
Først og fremst: Klem til deg ❤️ Du gjør så godt du kan, men det er ikke lett å vite hva som er riktig! Det er veldig enkelt for oss å sitte her og råde deg til ditt og datt og si at så enkelt er det, men vi vet ikke alt.

Det viktigste er at babyen er trygg og at du og mannen jobber SAMMEN. Ikke jobbe imot hverandre.

Vi slet også litt med natt og oppvåkninger. Han sov max 2 timer +\- før han skrek. Ammet sikkert 5-10 ganger fra han la seg til dagen begynte kl 5... Ble rådet til diverse av helsesøster, men endte opp med at jeg nattammet til ca 15 måneder, og etter det lot jeg mannen ta over. Det gikk kjempefint! Han våknet opp, men roet seg med pappaen. Med meg bare skrek han etter pupp. Vi kan ikke dele rom i det hele tatt og nå er han 1,5 år. Heldigvis får han snart eget rom slik at jeg slipper å sove på madrass på stua. ;)

Vil han ikke roe seg etter en oppvåkning på natt så får han flaske med melk. Folk må si hva de vil om det, men det funker. Hva gjør man ikke for søvnen...

Sier mammahjertet at noe er feil tror jeg det ofte er noe i det. 9 måneder er veldig lite❤️

Lykke til videre❤️
 
Et godt råd fra en overhysterisk mor, slapp av, det meste går seg til av seg selv. Jeg husker når jeg skulle tilbake i jobb og pappa skulle bli litt mer delaktig i legging. Jeg måtte slutte å amme i forbindelse med legging da jeg jobber turnus, men jeg fortsatte på natten til mini var nesten 11 mnd og sluttet selv. Jeg VET pappaen er en superpappa som gjør alt han kan, han prøvde flaske uten hell (han har aldri brukt smokk), han lå sammen med mini i senga, bysset og bar. Jeg klarte ikke høre på det og valgte ofte å ta med bikkja og gå en tur. Dette pågikk i midlertid i en ukes tid også var han vandt med nye rutiner:)
 
Back
Topp