Når mannen prøver skrikekur

Tusen takk :) kan forsøke å legge flere smokker i sengen, og håpe hun klarer å sette dem inn selv. Der har problemet tidligere vært.

Min lærte dette veldig fort selv. Lot henne klage litt de første gangene. Så skjønte hun med en gang at de lå rundt over alt :) Pleier å legge en haug på hver side. Nå lukker hun ikke opp øynene engang. Bare strekker ut hånda å finner den selv :)
Lykke til :) Det ordner seg!
 
Startinnlegget fikk situasjonen til å høres horribel ut. På slutten beskriver du situasjonen på en fullstendig annerledes måte. Folk gir råd etter det du skriver, vi kan ikke annet. Så prøv å ikke tenk at folk er slemme, for det er ikke intensjonen. Det er bare sånn på forum, vi kan kun gå utifra at det du skriver er helt riktig. Det er en stor lettelse at det ikke var helt sånn som du først beskrev det.

Det er ikke lett å la papparn ta over. Den der har jeg følt på mange ganger selv! Da snakker vi om det og finner fram til en løsning vi begge synes er ok. Det er ikke alltid vi blir enige da. F.eks. så syntes mannen at det var unødvendig å sitte bakovervendt til 4 år når hun hadde så dårlig plass. Da satte jeg ned foten og sa klart i fra at enten fikk hun sitte bakovervendt, eller så kjørte hun ikke bil! Og jeg har måttet godta andre ting fra han. Jenta mi er 4 år, og jeg synes fremdeles det er vanskelig når han gjør ting på sin måte når jeg mener at noe annet er bedre. Blir nok aldri vant til det, men jeg er jo bare pent nødt til å jobbe videre med det.
Jeg er klar over at jeg skrev litt forhastet og utelot mye informasjon som burde kommet med, men det fortsatte å eskalere også etter jeg hadde skrevet at det faktisk ikke var slik ment. Jeg sliter noen ganger med å formulere meg, særlig når jeg sitter oppi dette med tårer og frykten for at han ikke trøster og at hun har det vondt. Det var bare utrolig sårt at enkelte insinuerte til at hun blir mishandlet når vi overøser henne med kjærlighet. Vi vil bare ha søvnrutinene ordentlig på plass til jeg begynner på jobb igjen. Har klart meg på 3-4 timer søvn hver natt siden hun ble født, så nå vil jeg gjerne ha litt flere timer på øyet før jeg starter i ny jobb om en uke.

Takk likevel :) vi skal jobbe videre med hvordan vi vil ha ting her i huset. Vi blir nok enig til slutt om hvordan vi kan gjøre dette på best mulig måte.
 
Ikke tenk slik :) det var en person som mente at å gå ifra mannen var riktig. Så langt fra flertallet altså, supert at det roet seg hos dere :) håper morgendagen blir bedre :)
Takk, det går nok bra til slutt :) var bare ikke dette jeg ønsket med innlegget, men skulle nok ha ventet med innlegget til hodet var klarere og jeg kunne skrive litt mer om hvorfor sånn og sånn :)
 
Min lærte dette veldig fort selv. Lot henne klage litt de første gangene. Så skjønte hun med en gang at de lå rundt over alt :) Pleier å legge en haug på hver side. Nå lukker hun ikke opp øynene engang. Bare strekker ut hånda å finner den selv :)
Lykke til :) Det ordner seg!
Åååh så fint! Da prøver vi dette i morgen! Hun bruker kun smokken på natten, så håper hun tar det fort. Blir mye søvnmangel her i gården når hun våkner kl 3 om natten og skal ha smokk hvert 15. minutt til jeg tar henne opp for mat mellom 6:30 og 7:00.
 
Jeg er klar over at jeg skrev litt forhastet og utelot mye informasjon som burde kommet med, men det fortsatte å eskalere også etter jeg hadde skrevet at det faktisk ikke var slik ment. Jeg sliter noen ganger med å formulere meg, særlig når jeg sitter oppi dette med tårer og frykten for at han ikke trøster og at hun har det vondt. Det var bare utrolig sårt at enkelte insinuerte til at hun blir mishandlet når vi overøser henne med kjærlighet. Vi vil bare ha søvnrutinene ordentlig på plass til jeg begynner på jobb igjen. Har klart meg på 3-4 timer søvn hver natt siden hun ble født, så nå vil jeg gjerne ha litt flere timer på øyet før jeg starter i ny jobb om en uke.

Takk likevel :) vi skal jobbe videre med hvordan vi vil ha ting her i huset. Vi blir nok enig til slutt om hvordan vi kan gjøre dette på best mulig måte.

Jeg skjønner det, og du er ikke den første som skriver slike poster forhastet. Jeg bare forklarer hvorfor folk tar av. I tillegg sa du at han bedrev skrikekur, men det viser seg jo at han ikke gjorde. Ved skrikekurer lar man ofte barnet gråte alene for så å gå inn til det etter så og så lang tid virker det som. Jeg har hørt om de som lar ungen gråte alene i 30 min før de går inn, og som synes det er helt ok. Der er jo ikke dere.

Prøv å roe tankene litt. Det er vondt når man blir angrepet på forum, spesielt når det er fordi man ikke får formulert seg riktig. Det føles urettferdig. Men husk at det er en misforståelse, og at når det kommer til stykket så handler det om at folk bryr seg om barnets ve og vel. Ikke at det er lett å faktisk snu tankene på den måten. Jeg er ikke flink til det når jeg lager tråder som ender som dette ^^
 
Ja, dette eskalerte jo ganske raskt. Syns folk er utrolig raskt ute med pekefinger der de rir på sine høye hester. Aggressive svar, "råd" om å forlate mannen din, og å anklage dere for å skade barnet deres er jo veldig lite konstruktivt. Ærlig talt er jeg litt sjokkert og trist på dine vegne, trådstarter. Jeg er dog enig i at du nok hadde gjort lurt i å vente med å skrive startinnlegget ditt til du kunne presentere alle fakta, så kunne sikkert mesteparten av vreden her ha vært unngått, men man lærer så lenge man lever. ;)

Når det gjelder smokk og nattamming må man bare prøve og feile litt, før man finner en metode som fungerer for en selv har jeg funnet ut. Det er ikke så greit å vite hva som er den beste måten å gjøre ting på med sitt eget barn, og det endrer seg jo gjerne plutselig også. Men jeg tror nok, som noen over her nevner, at jeg ville ventet med å ta fra babyen smokken nå som det er andre endringer på gang. Og kanskje nattammingen kan erstattes med litt kos istedet? Det funka i hvert fall fint her. Dere finner nok ut av det.

Jeg er sikker på at dere ikke er dårlige foreldre, og jeg vet godt hvor vondt det gjør i hjertet (og hele kroppen), når barnet gråter. Det eneste man vil er jo å trøste, og som mødre tror vi jo at vi kan trøste best. Kanskje er det riktig også, men jeg tror likevel på å slippe mannen til, så for meg gjorde du det riktige her, men dere burde kanskje ha kommunisert litt mer? Og så er det faktisk helt greit å sette ned foten når du kjenner at det er noe som river i hjertet ditt.

Håper du ikke får en dårlig natt etter denne forumopplevelsen. Huff. Sender deg noen klemmer jeg. :smiley-angelic003
 
Last edited:
Jeg ser du skriver at mannen skal ta den lille for å ikke friste, da du lukter mat. Og at hun våkner mange ganger frem til du tar henne opp for amming. Er du sikker på at hun er klar for å slutte med nattamming? En pupp er jo så mye mer enn mat, det er drikke, trøst og nærhet. Hva skjer om du tar henne opp og ammer, når hun starter å våkne i 3 tiden?

Jeg har full forståelse for at det er bein tøft å få lite søvn. Og at du så sårt skulle fått mer søvn før du starter å jobbe igjen.
Har dere prøvd samsoving, er hun like urolig på natt da?
 
Uff....grøsser av dette her! Barnet gråter selvsagt når den mister alt på kort tid. Både pupp og smokk! Du må la mammahjertet ditt bestemme, for han er tydelig ikke oppdatert på hvordan man skal håndtere barn. La de skrike-metoden er .....totalt utdatert? Man vet at et barn gråter fordi det TRENGER noe, da er det vel ikke rett å overse det? Mener jeg..
 
Jeg blir så oppgitt av å lese her inne nå, trådstartet har skrevet flere ganger at dette IKKE er en skrikekur men folk fortsetter å kommentere det som det og fortsetter å linke til artikler om dette osv. Skal vi legge denne død nå eller? Og la henne få fred for det her? Jeg er sikker på det ikke er så morro å lese dette når hun i går forklarte at hun har formulert seg helt feil til å begynne med.
 
Jeg ser du skriver at mannen skal ta den lille for å ikke friste, da du lukter mat. Og at hun våkner mange ganger frem til du tar henne opp for amming. Er du sikker på at hun er klar for å slutte med nattamming? En pupp er jo så mye mer enn mat, det er drikke, trøst og nærhet. Hva skjer om du tar henne opp og ammer, når hun starter å våkne i 3 tiden?

Jeg har full forståelse for at det er bein tøft å få lite søvn. Og at du så sårt skulle fått mer søvn før du starter å jobbe igjen.
Har dere prøvd samsoving, er hun like urolig på natt da?
Ganske sikker på at hun er klar. Jeg har uansett ikke sjangs å amme på natten, da ville hun våknet annenhver time om natten. Det klarer jeg dessverre ikke når jeg begynner i ny jobb. Tar jeg henne opp når hun våkner i 3-tiden nekter hun å legge seg igjen.

Samsoving har vi prøvd. Da ligger jeg våken hele natten og hun forsøker å få pupp hele tiden.
 
Jeg blir så oppgitt av å lese her inne nå, trådstartet har skrevet flere ganger at dette IKKE er en skrikekur men folk fortsetter å kommentere det som det og fortsetter å linke til artikler om dette osv. Skal vi legge denne død nå eller? Og la henne få fred for det her? Jeg er sikker på det ikke er så morro å lese dette når hun i går forklarte at hun har formulert seg helt feil til å begynne med.
Takk. I natt fikk jeg da erfare at pappaen godtar skrikekur. Måtte selv steppe inn, selv om jeg har jobb på min gamle jobb i dag, å trøste og roe henne. Sa til han at dette ikke er greit, fikk en liten irritasjon tilbake om at vi skulle prøve hans metode og jeg ødela for det. Vi klarer altså ikke bli enige om hvordan vi kan løse dette på natten. Han mente forøvrig også det at å legge mange smokker i sengen ved siden av henne var en dårlig idė.
 
Takk. I natt fikk jeg da erfare at pappaen godtar skrikekur. Måtte selv steppe inn, selv om jeg har jobb på min gamle jobb i dag, å trøste og roe henne. Sa til han at dette ikke er greit, fikk en liten irritasjon tilbake om at vi skulle prøve hans metode og jeg ødela for det. Vi klarer altså ikke bli enige om hvordan vi kan løse dette på natten. Han mente forøvrig også det at å legge mange smokker i sengen ved siden av henne var en dårlig idė.

Så leit å høre :( kanskje dere skal sette dere ned å prate om dette på dagtid uten skriking og kort lunte grunnet lite søvn? :)

Legg frem hvorfor du ikke vil gjennomføre en skrikekur og at du heller vil finne en felles plan på hvordan dere skal gå frem framover! Viktig å ha en felles plan, selv om den ofte blir glemt midt på natta :rolleyes:

vi har også sutter liggende i sengen, hun er 8mnd og får fint tak i en om hu våkner i løpet av natten. Vi kunne aldri tatt bort sutten hennes, da hadde det nok blitt et lite helvete her så vi beholder den en god stund til :) den er jo super trøst på sene natteratimer :)
 
Vet du hva... Babyer på 6 mnd har mange ganger behov for mat på natten. Jeg vet mange hs sier noe annet, men det er de svært ofte alene om å mene. Stol på magefølelsen og morsinstinktet ditt - det er en grunn for at du har det. Opplever du det fælt å høre jenta di gråte skikkelig, er det fordi du som mor er laget for å reagere på det og hjelpe babyen din. Hør på dette instinktet ditt! En pappa skal ikke bare kunne bestemme hvordan barnet skal bli behandlet ut i fra klokka - som forelder må man se hva barnets behov er der og da. Det er ikke god omsorg å ignorere barnets behov og deretter barnets eneste kommunikasjonsmåte (gråt) for at noe er galt.

Man kan ikke tilpasse babyen sine egne behov. Man må tilpasse seg etter babyens behov. Jeg regner med at pappaen er i permisjon nå. Da må han stå opp og gi flaske, når du skal på jobb og må sove. Nå har du tatt nattevåk med mating i flere måneder, nå er det hans tur.

Se litt på soverutinene og søvnbehovet til babyen. Hvis hun er klar for en våken økt kl 3 så trengs det kanskje noen justeringer? Om ungen vanligvis sovner etter å få mat kl 3, så vil jeg si at det er et tydelig tegn på at hun fremdeles trenger nattmat. Da er vel det det lettesteå gjøre, gi ei flaske som tar noen minutter og så sover alle videre til morgenen.
 
Fra ammehjelpens side:

"En kan oppleve at barn i alderen 7-9 måneder plutselig våkner oftere om natten enn de har gjort før. Det kan ha sammenheng med at barnet blir mer bevisst omgivelsene. Dette er av flere forfattere betegnet som separasjonsangst. En merker at de reagerer negativt og blir redde for fremmede mennesker. De gråter når foreldrene går, og smiler når de kommer tilbake. De kan rett og slett våkne hyppigere fordi de vil sjekke om mor (og far) er i nærheten, og de søker brystet for å få trygghet og nærhet.

Det kan også være store forandringer i babyens liv, for eksempel at mor har begynt å jobbe eller barnet har begynt i barnehagen. Her er nytter det ikke å øke grøtporsjonen til kvelds, men rett og slett akseptere situasjonen og gi barnet den trøst og nærhet han trenger.

Det er skrevet bøker om barns utviklingssprang, at de kan våkne oftere når de er i ferd med å lære seg nye ferdigheter, for eksempel å snu seg rundt eller begynne å krabbe. Det har også vært hevdet at tannfrembrudd kan føre til uro om nettene."

https://ammehjelpen.no/artikkel/16/Nattamming
 
Vet du hva... Babyer på 6 mnd har mange ganger behov for mat på natten. Jeg vet mange hs sier noe annet, men det er de svært ofte alene om å mene. Stol på magefølelsen og morsinstinktet ditt - det er en grunn for at du har det. Opplever du det fælt å høre jenta di gråte skikkelig, er det fordi du som mor er laget for å reagere på det og hjelpe babyen din. Hør på dette instinktet ditt! En pappa skal ikke bare kunne bestemme hvordan barnet skal bli behandlet ut i fra klokka - som forelder må man se hva barnets behov er der og da. Det er ikke god omsorg å ignorere barnets behov og deretter barnets eneste kommunikasjonsmåte (gråt) for at noe er galt.

Man kan ikke tilpasse babyen sine egne behov. Man må tilpasse seg etter babyens behov. Jeg regner med at pappaen er i permisjon nå. Da må han stå opp og gi flaske, når du skal på jobb og må sove. Nå har du tatt nattevåk med mating i flere måneder, nå er det hans tur.

Se litt på soverutinene og søvnbehovet til babyen. Hvis hun er klar for en våken økt kl 3 så trengs det kanskje noen justeringer? Om ungen vanligvis sovner etter å få mat kl 3, så vil jeg si at det er et tydelig tegn på at hun fremdeles trenger nattmat. Da er vel det det lettesteå gjøre, gi ei flaske som tar noen minutter og så sover alle videre til morgenen.

Babyen er 9mnd og ikke 6 skriver hun og hun nevner også at hun ikke sovner igjen etter mat kl 3 men uansett holder det gående i flere timer....
 
Beholde smokken er mitt beste råd. Men babyer på den alderen våkner mer om natta. Det skjer ganske mye for dem. Min er 9 mnd. Han er helt avhengig av å ha senga full av bamser+ kosene sine og smokken. Jeg sover på samme rom som han og har reserve smokker under puta mi siden han ikke finner dem selv om natta. Jeg har ikke jobb og ammer ikke, så de problemene får jeg desverre ikke gitt deg råd på. Men har en 3 åring hjemme også så dupping på dagtid er uaktuelt for min del også uansett. Men det tok noen uker før vi fant ut hva han trengte om natta. Da var jeg alene med dem på hytta og ganske sliten. Men han våknet mellom 23-00 og tok han opp og gjorde i stand hytta for natta sammen med han. Plutselig kunne han se på tv som sto på for storesøster og nå sover han bra hvis han får smokken. Å slutte med smokk så tidlig er ikke altid lurt. Min 3 åring vil enda ha smokk om natta. I går la han på 9 mnd seg uten melk og sovna i mine armer med smokken og kosen sin før jeg bar han i seng. Han sov hele natta utrolig nok.
 
Beholde smokken er mitt beste råd. Men babyer på den alderen våkner mer om natta. Det skjer ganske mye for dem. Min er 9 mnd. Han er helt avhengig av å ha senga full av bamser+ kosene sine og smokken. Jeg sover på samme rom som han og har reserve smokker under puta mi siden han ikke finner dem selv om natta. Jeg har ikke jobb og ammer ikke, så de problemene får jeg desverre ikke gitt deg råd på. Men har en 3 åring hjemme også så dupping på dagtid er uaktuelt for min del også uansett. Men det tok noen uker før vi fant ut hva han trengte om natta. Da var jeg alene med dem på hytta og ganske sliten. Men han våknet mellom 23-00 og tok han opp og gjorde i stand hytta for natta sammen med han. Plutselig kunne han se på tv som sto på for storesøster og nå sover han bra hvis han får smokken. Å slutte med smokk så tidlig er ikke altid lurt. Min 3 åring vil enda ha smokk om natta. I går la han på 9 mnd seg uten melk og sovna i mine armer med smokken og kosen sin før jeg bar han i seng. Han sov hele natta utrolig nok.
Det er mannen som prøver å eksperimentere egentlig. Men i natt prøver vi å legge flere smokker i sengen hennes og ser om hun klarer å få tak i dem selv. Hun våkner og er lys våken kl 3, ligger ofte våken til 5, dupper til 5:30 og så er det opp igjen. Hun er ikke avhengig av smokk, hun bruker den bare når hun skal sove. Har hun kosen og bamser rundt seg, blir hun distrahert fra sovingen, så det kan vi ikke gjøre. Å sove i armene mine gjør hun heller ikke, det nektet hun fra hun var 4 mnd. Det er tøft når det står på.
 
Det er mannen som prøver å eksperimentere egentlig. Men i natt prøver vi å legge flere smokker i sengen hennes og ser om hun klarer å få tak i dem selv. Hun våkner og er lys våken kl 3, ligger ofte våken til 5, dupper til 5:30 og så er det opp igjen. Hun er ikke avhengig av smokk, hun bruker den bare når hun skal sove. Har hun kosen og bamser rundt seg, blir hun distrahert fra sovingen, så det kan vi ikke gjøre. Å sove i armene mine gjør hun heller ikke, det nektet hun fra hun var 4 mnd. Det er tøft når det står på.
Barn er forskjellige også. Dere må nesten prøve dere frem på alle mulige metoder. Det kan være så mye forskjellig. Hvor mange dupper på dagen sover hu og hvor lenge? Kanskje hu legger seg for tidlig? Min sovna 2 timer senere I går siden vi var på middag hos mamma en time unna og han sov endelig hele natta. Bytta duppen etter lunsj med dupp etter middag også. Så vi får nok prøve det i dag.
 
Barn er forskjellige også. Dere må nesten prøve dere frem på alle mulige metoder. Det kan være så mye forskjellig. Hvor mange dupper på dagen sover hu og hvor lenge? Kanskje hu legger seg for tidlig? Min sovna 2 timer senere I går siden vi var på middag hos mamma en time unna og han sov endelig hele natta. Bytta duppen etter lunsj med dupp etter middag også. Så vi får nok prøve det i dag.
Hun sover to dupper på dagen. En rundt 10:30-12 og en fra 15-16:30 ca. Så legger hun seg mellom 19:30 og 20:30 for natten og da er hun supertrøtt.
 
Back
Topp