Når mannen prøver skrikekur

Sjarmtroll

Glad i forumet
Først og fremst vil jeg beklage om det er et langt og uoversiktlig innlegg, men jeg må lufte meg litt da mammahjertet mitt gråter.

Jeg er ingen fan av denne såkalte skrikekuren, barn kan aldri få for mye kjærlighet og jeg synes ikke de skal gråte. Dette er mannen klar over, men det har seg slik at han utøver dette selv. Litt forhistorie først, kanskje.

For to uker siden begynte vi med faste kvelds- og leggerutiner. Det er stort sett jeg som har stått for legging av babyen og nå når vi skulle slutte med nattamming og jeg begynner i ny jobb om to uker, skal han ta seg av henne på natten. Hun har våknet mye på natten, omtrent samme tid hver natt rundt 3 og ligger kun og gnur og klager fram til 6. Kl 6:30 eller 7:00 tar jeg henne opp for amming og sløver gjerne en time eller to i vår seng før vi står opp. Da fant mannen min ut at han skulle slutte med smokk, for han tror dette er det som gjør at hun våkner på natten. Det er helt greit, det er framgangsmåten jeg ikke synes noe om.

I kveld ba jeg han om å legge henne slik at jeg, for en gangs skyld, skal få litt tid på kvelden før jeg legger meg. Han la henne og lar henne ligge å gråte etter smokk og for meg virker det ikke som om han trøster henne. Hun gråter og gråter og hjertet mitt gråter med henne. Det verste jeg vet er et gråtende barn som trenger trøst. Jeg føler ikke jeg kan bryte inn da han også må få ta litt ansvar for henne. Så her sitter meg med hodetelefoner og musikk på slik at jeg slipper å høre gråtingen selv om jeg godt hører gjennom.

Hvordan takle det når mannen utøver skrikekur og du ikke er enig? Trenger alle tips og råd jeg kan få!
 
Først og fremst vil jeg beklage om det er et langt og uoversiktlig innlegg, men jeg må lufte meg litt da mammahjertet mitt gråter.

Jeg er ingen fan av denne såkalte skrikekuren, barn kan aldri få for mye kjærlighet og jeg synes ikke de skal gråte. Dette er mannen klar over, men det har seg slik at han utøver dette selv. Litt forhistorie først, kanskje.

For to uker siden begynte vi med faste kvelds- og leggerutiner. Det er stort sett jeg som har stått for legging av babyen og nå når vi skulle slutte med nattamming og jeg begynner i ny jobb om to uker, skal han ta seg av henne på natten. Hun har våknet mye på natten, omtrent samme tid hver natt rundt 3 og ligger kun og gnur og klager fram til 6. Kl 6:30 eller 7:00 tar jeg henne opp for amming og sløver gjerne en time eller to i vår seng før vi står opp. Da fant mannen min ut at han skulle slutte med smokk, for han tror dette er det som gjør at hun våkner på natten. Det er helt greit, det er framgangsmåten jeg ikke synes noe om.

I kveld ba jeg han om å legge henne slik at jeg, for en gangs skyld, skal få litt tid på kvelden før jeg legger meg. Han la henne og lar henne ligge å gråte etter smokk og for meg virker det ikke som om han trøster henne. Hun gråter og gråter og hjertet mitt gråter med henne. Det verste jeg vet er et gråtende barn som trenger trøst. Jeg føler ikke jeg kan bryte inn da han også må få ta litt ansvar for henne. Så her sitter meg med hodetelefoner og musikk på slik at jeg slipper å høre gråtingen selv om jeg godt hører gjennom.

Hvordan takle det når mannen utøver skrikekur og du ikke er enig? Trenger alle tips og råd jeg kan få!

Virker ikke som han trøster henne? Hva mener du med det? Sitter han med henne og snakker, koser osv uten hell? Eller lar han henne gråte uten å være i rommet?
 
Fortsett med smokk og pupp, og ta en alvorsprat med mannen din.
Endrer han ikke på oppførselen sin, går du fra ham.
Så "enkelt" er det.
 
Jøss... tror hun er ute etter skikkelige råd ikke sånne kommentarer som dette... :(

Fordi du ikke likte det, er det ikke "skikkelig?"
Det er ikke fullt av dikkedarier, nei, men det er et skikkelig råd.
 
Jøss for en innstilling...

Innstillingen hvor babyen skal komme først?
Innstillingen hvor man må kunne si ifra når partneren skader babyen?

Hva med innstillingen din? Den er mer urovekkende for meg..
 
Da bryter man inn. Man lar ikke hensyn til en mann gå foran et barn!!! "Må få ta litt ansvar for henne"?!?? Han må ikke få en jævla ting om han ikke klarer å gi god nok omsorg!

Hvor gammel er babyen?
Nei, han har liksom ikke gjort mye før med henne, så derfor gir jeg han mer ansvar. Men da hun skrek lenge nok sa jeg at han måtte trøste henne. Det gikk bra til slutt. Han trøstet henne, var bare jeg som overdrev fordi jeg satt nede og kun hørte skrikingen.

Hun er 9 mnd.

Virker ikke som han trøster henne? Hva mener du med det? Sitter han med henne og snakker, koser osv uten hell? Eller lar han henne gråte uten å være i rommet?
Det roet seg. Han trøstet henne. Det hørtes bare ikke slik da jeg satt nede i stuen mens han var oppe med henne.
 
Det er ikke et skikkelig råd og råde noen til å forlate mannen sin.

Oi, det var et bastant, og (forhåpentligvis) lite gjennomtenkt svar.
Jeg hadde absolutt gått ifra min mann om han skadet vårt barn, men.. Vi er jo forskjellige.
 
Innstillingen hvor babyen skal komme først?
Innstillingen hvor man må kunne si ifra når partneren skader babyen?

Hva med innstillingen din? Den er mer urovekkende for meg..

Tror du det er bedre for babyen om mor å far går fra hverandre da?
For alt vi vet kan det hende far prøver alt han kan. Men han har ikke pupp. En far må få kunne prøve seg også, hvordan skal dem ellers lære? Tror neppe han er inne på rommet å denger barnet mens mor sitter med øreklokker..
På hvilken måte "skader" dette babyen? Ja det gjør vondt i mammahjertet. Og det hadde det gjort i mitt også. Men man må slippe til far også. Hun skulle tilbake til jobb om 2 uker. Skal hun si opp jobben også da? Og gå fra mannen? Smart du...
 
Nei, han har liksom ikke gjort mye før med henne, så derfor gir jeg han mer ansvar. Men da hun skrek lenge nok sa jeg at han måtte trøste henne. Det gikk bra til slutt. Han trøstet henne, var bare jeg som overdrev fordi jeg satt nede og kun hørte skrikingen.

Hun er 9 mnd.


Det roet seg. Han trøstet henne. Det hørtes bare ikke slik da jeg satt nede i stuen mens han var oppe med henne.

Så bra! Først må jeg ærlig si at jeg syns det virker voldsomt å frata henne både smokk og pupp, men må si jeg er imponert over mannen din som hopper i det, det er tommel opp, metoden vil jeg vel kamskke tvile litt på :rolleyes: :p men om han trøster og er med henne tenker jeg ikke at det er skrikekur heller, så da går det nok bra, men klart det er vondt for mammahjertet, syns du er råtøff som holder ut. Kanskje ta en prat med mannen nå når det har roet seg, snakke litt om hvordan dere opplever dette og at du syns det er vondt å høre på gråten, at du håper og forventer at han sitter hos henne, holder hånden og trøster så godt han kan! Om dere stoler på hverandre og kan ta råd og kritikk så er jeg sikker på at dette blir bedre i morgen :) for alle 3 :)
 
Back
Topp