Når mannen jobber skift. Hvor mye hjelp får du hjemme?

Sjokoladekaka

Glad i forumet
❤ Juliskattene 2018 ❤
Her er vi litt uenige om hvordan vi skal gjøre det. Mannen jobber skift og har noen vakter fra 19-07 i helgene. Da vil han sove et par timer før jobb og 5-7 timer når han kommer hjem fra jobb.

Hjemme har jeg en 4mnd gammel baby som fremdeles har magevondt og våkner mellom 3-7 ganger hver natt. Jeg er helt utslitt og har ingen familie i nærheten da vi har flyttet hit i nærheten av familien hans. Familien hans er veldig stor med mange andre barn og de har derfor svært lite tid til å hjelpe oss.

Hvordan løser dere med mannfolk i skiftarbeid slike problemer? Hvor mye hjelper han til med hjemme?

Vist han sover 7 timer etter jobb, bør det egentlig være nok syns jeg da.... at han skal sove i 9 timer og du pitte litt er jo ikke greit

Min jobber bestandig :confused: I dag er 3 gangen siden mini ble født at han tar han på morningen (han er 6 mnd) å vi har 6 barn til :hilarious:

Jeg for min del har godtatt at det er sånn for lengd siden, selv jobber jeg skift når jeg ikke er i permisjon å da må han være hjemme men husarbeid osv det faller på meg.

Jeg tenker at han kan sove fra han kommer hjem fra jobb i ca 7 timer og så ta seg av babyen slik at du kan få hvilt deg litt før han reiser på jobb. Du skal da overleve du og...

Her er det jeg som jobber skift da men vi deler på barna. Eneste jeg sliter med å få mannen med på er at vi står opp hver vår dag i helgen slik at vi kan sove litt frem på en dag hver. Jeg tar somregel nettene når jeg er i permisjon (skal snart ut i permisjon med nr 3, og har allerede 2 barn som absolutt ikke skulle la meg sove på dagtid når de sov siden de skulle sove på meg og puppen). Men mannen avlaster meg når han er hjemme, samme med meg når jeg er hjemme. Når lillesøster kommer blir det nok til at mannen i større grad må ta de eldste 2 på natt om de våkner ila natten, noe de ennå kan finne på å gjøre. Men det er han innstilt på.

Mannen din kan vel kanskje avlaste deg litt mellom søvn og jobb, slik at du kan hente deg inn litt før han går på jobb?

Jeg ville vurdert d litt fra dag til dag jeg :) du må jo kjenne på når du faktisk trenger noen timer på øye selv, og hvordan behovet ditt er. Dersom du har sovet noenlunde greit på natt, så kan du jo legge deg nedpå når han står opp. Så sover du d du har behov for, for å fikse en ny natt :)

Husarbeid får bare være husarbeid for en periode, ha nok rene klær til uventet besøk, ha nok mat, og ellers ha et minstekrav fremover :)

Her er jeg gift med en som jobber 12-14 timer hver bidige dag. Jeg har aldri hatt samvittighet til å vekke han på natt, fordi han jobber såpass mye. Men jeg klarer meg ganske minimalt med søvn, så lenge jeg kan få 20 min et par ganger iløpet av dagen :) men vi er jo alle ulike! Som du og da forstår, alt husarbeid er på meg, men d er jaggu meg greit! For her i huset har vi så ulik standard på hva som er godt nok[emoji23]

Min har ikke vært så veldig flink til å ta ungen når han jobber natt, og forventer egentlig at jeg skal fikse det selv.
Så jeg sov når ungen sov, og lot husarbeid flyte ei stund :D
Samboeren min er flink til å ta seg av matlaging og slikt da, men ikke så mye annet.

Har reist og besøkt familien min halvanna time unna ca annahver jobb helg han har hatt. Koselig for besteforeldre, og en fin mulighet for meg å sove litt mer :)

Da barna var små jobbet mannen 12-9 - borte i 12 dager i strekk. Jeg alene med våkenetter pluss min egen jobb. Alt av husarbeid, matlaging, levering og henting i barnehagen.
Da han var hjemme fikk jeg sovet ut og han tok det meste av husarbeid.

Dere er to om barnet så det er bare å ta dag for dag, og se an hva man trenger av hjelp og avlastning. Her jobber barnefar skift, men aldri 12 timer i strekk. Jobber og sover hele dagen enkelte ganger, og da må selvfølgelig jeg ta ungen. Har han fri forventer jeg, og jeg får også, "avlastning". Husarbeid og matlaging er i utgangspunktet begges ansvar, men vi er ganske fleksible på hvem som orker og ikke, eller hvem som har tid Når det er sagt så er det ingen grunn til å stresse over husarbeid, prøv heller å nyte tiden med ungen og som en familie!

Tenker at det er vanskelig fot andre å uttale seg om hvor mye han skal sove etter en vakt. Jobbing på natt (våken vakt) kan være ganske tøft for kroppen og søvnen på dagtid er ikke nødvendigvis lik som på natt. Når det er sagt, så kan det være tøft å være hjemme med ansvar for baby både på dag og natt. Så man bør jo hjelpe hverandre med det :)

Jobber selv natt også mannen, vi kommer hjem rundt 07-08 sover da Max til 13, før ny nattevakt.
Vi snur ikke døgnet selv om vi jobber netter, vi har fortsatt barn så her må man opp og bidra. Nattevakt på helg er de fine helgene våre for da får den som er hjemme mest avlastning :)
Hadde vært uaktuelt å gjøre det annerledes.

Jobber selv natt også mannen, vi kommer hjem rundt 07-08 sover da Max til 13, før ny nattevakt.
Vi snur ikke døgnet selv om vi jobber netter, vi har fortsatt barn så her må man opp og bidra. Nattevakt på helg er de fine helgene våre for da får den som er hjemme mest avlastning :)
Hadde vært uaktuelt å gjøre det annerledes.
Så dere sover bare ca 5 timer i døgnet når dere jobber da??

Synes det er viktig at den som jobber utenfor huset får nok søvn,og 12 timers vakt er en lang arbeidsdag. Men: de som jobber sånn har jo også lengre perioder med fri,hva med at han stepper inn da? Bare husk at begge må få fri av og til. Det kan ikke være slik at du skal ta deg av ungen hele tiden fordi du er i permisjon,mens partner har fri og kan ta helg og også slappe av på ettermiddagene, for du får jo aldri fri fra arbeidet hjemme i så fall. Og motsatt kan det heller ikke være slik at partner først jobber 12 timer,og så må hjem og lage middag,vaske hus og stå opp med babyen. Begge må jobbe lange dager, enten det er jobb eller arbeid hjemme eller en kombinasjon, men begge må også få ha litt fri og sove ut litt.

Nei for all del og så lenge det funker for dere er det jo topp! Tror ikke jeg hadde klart det:hilarious: men jeg har dag jobb da.

Det er jo mye verre for kroppen å snu døgnet flere ganger i uken, som man da gjør om man sover 7-10 timer på dagen når man jobber natt.
Turnus er ikke bra for helsen, men verre tenker jeg da når man må snu døgnet sitt kanskje 3 ganger i løpet av uken. Jobber man natt så vil aldri få tatt igjen søvnen man gikk glipp av likevel. Klart kroppen er nok mer i 2 gir enn første gir :p

Når mannen jobber natt teller jeg han ikke med, ikke de dagene når han skal «snu» heller. De gangene han må dra kl 6 tar han seg ofte en lur før vi henter i bhg. Enkelte helger jobber han 12 timers skift. Da bidrar han evt til legging og kveldsstell hvis han er hjemme tidsnok.

Det er nesten alltid jeg som tar barna om morgenen. Han klarer ikke stå opp hvis ikke det brenner eller han skal på jobb. Han tar stort sett kveldsstellet, selv om det er mindre styr så er det i grunn en grei fordeling. Han hjelper til å rydde litt på kjøkkenet men det er stort sett det han gjør av husarbeid i det daglige enten han jobber eller har fri.

Han har ganske lange skift. Og har sikkert behov for ekstra søvn da. Nå vet jeg ikke hva han arbeider med. Men nattarbeid er ofte tyngre med at kroppen egentlig er vant å sove hvis han i tillegg krever konsentrasjon ville jeg prioritert at han fikk sin søvn dose når han er i arbeid. Også får han heller bidra mye mer i friperiodene sine, så du får mulighet å hente deg litt inn.

Back
Topp