Når man tar ks

x1xLykkeMamma

Gift med forumet
har man så vondt da at man ikke klarer å gå første dagen(e)?
Er det vondere med ks dagene etter barnet er født enn vaginalt?

Hvilken grunner skal man ha for å få et ks, holder det bare å være skremt etter forrige gang?

Spør bare bare av rein nyskjerrighet..[;)]
Bedre å spørre og virke dum enn å ikke spørre og forbli dum[8D]

Jeg klarte ikke reise meg fra senga de første dagene engang...
Da jeg klarte det,så klarte jeg ikke gå oppreist,følte magen skulle revne og alt skulle ramle ut...
Var jo ikke sånn da,var bare sårt og vondt...=)
Hehe...

Men hvordan klarer de som har tatt ks å ta seg av barna da? Godt mulig jeg er litt dum nå altså men når jeg var på sykehuset fikk jeg null hjelp (eneste de gadd å hjelpe til meg var å legge babyen kjapt til brystet å gå) enda jeg hadde mistet en del blod og bare var svimmel og lei.. og babyen min skreik hele første natta[>:]

Min fødsel endte med katastrofesnitt,og jeg hadde vondt leeenge etterpå,klarte ikke gå før et par dager,og gikk veldig krokbøyd lenge,var jæ**** vondt å hoste,nyse,le,osv. Hadde også voldsomt mye luftsmerter i magen og det hjalp ikke akkurat på[&:]

Jeg hadde ks, og var sengeliggende halvannet døgn... Bf var der og tok seg av barnet, skiftet en eneste bleie på sykehuset selv![;)] Ble liggende litt ekstra pga av svimmelhet, men kom meg opp å gå etter halvannet døgn... Ganske vondt i snittet, ble en slik subbende gange for å bevege minst mulig på seg[8D] Men når det skal sies så gikk det ikke mange dagene før jeg omtrent kjente bedring fra time til time!!!![:)][:)][:)]

Jeg tok meg minimalt av småen de første dagene, reiste hjem etter to dager og bf var da der og bærte![:)]

Jeg var i mye bedre form etter ks enn etter vanlig fødsel.

Jeg var oppe på bena samme dag (hun ble tatt ut 0620 om morgenen). Før jeg fikk besøk forlangte jeg kateteret tatt ut og da måtte jeg jo klare å komme meg på do selv. Det første døgnet måtte jeg ha smertestillende for å reise meg, men deretter gikk det bra. Kjentes ut som magen min stod i brann da, og heeelt oppreist klarte jeg ikke gå første dagen, men nok.

Jeg maste meg hjem etter 3 dager. De ville ikke helt slippe meg, men lot det gå. Da fungerte jeg akkurat som normalt, og vi var faktisk på sentertur før vi dro på familiebesøk.
Hadde vondt en stund da jeg skulle reise meg fra sengen, og hvis jeg måtte hoste/nyse da, men det var overkommelig. :)

Da jeg fødte vanlig måtte jeg en tur på senteret etter 4 dager, og det var et mareritt.
Så her foretrakk jeg definitivt ks når det gjelder barseltiden.
Men hadde jeg fått valget hadde jeg valgt vanlig fødsel, pga tiden rett etterpå. Mistet veldig mye verdifull tid etter keisersnittet, tok så lang tid før jeg fikk se henne ordentlig. :(

ORIGINAL: LangeFlateBrøster

Men hvordan klarer de som har tatt ks å ta seg av barna da? Godt mulig jeg er litt dum nå altså men når jeg var på sykehuset fikk jeg null hjelp (eneste de gadd å hjelpe til meg var å legge babyen kjapt til brystet å gå) enda jeg hadde mistet en del blod og bare var svimmel og lei.. og babyen min skreik hele første natta[>:]

Det ble hastesnitt på oss :(
Da hadde jeg ligget i X-antall timer/dager i fødsel + at de bommet 5 ganger før de traff med spinalbedøvelse.. jeg var i ELENDIG form når jeg våknet på overvåkninga.. klarte ikke å gå, klarte såvidt å røre på meg..følte meg rett og slett helt hjelpesløs. Smertene i magen og ryggen kan ikke beskrives..
Jeg hadde også mistet følelsen i høyre lår og hofte (har fortsatt nedsatt følelse der)..
Det tok faktisk fem dager før jeg klarte å skifte på min egen sønn [:o] 
Han lå på intensivavdelinga pga infeksjon i kroppen, han var på overvåkning der om natta - så da fikk jeg jo "slappet av" (fikk ikke sove pga smerter i ryggen..).. på dagtid var jo pappan sammen med meg, så det var nok han som tok seg av det meste de første dagene...

Hvis jeg blir gravid igjen, så håper jeg virkelig jeg slipper keisersnitt... for det var faen meg helt jævlig..

ORIGINAL: AnineT

Kan bare svare for hvordan jeg opplevde det =)
Jeg synes det var veldig vondt de første dagene.
Startet natten etter ks med kramper som gjorde at jeg ikke klarte å slappe av (slet med dette hele tiden imens de sydde meg igjen og), spente hele kroppen og det kjente jeg jo veldig godt rundt såret.
De tre første gangene jeg skulle reise meg opp var helt jævlig, trodde aldri det skulle gå[8D] Men det ble gradvis bedre da jeg bevegde mer og mer på meg.
Det var også kjempevondt bare å snu seg i senga, klarte ikke å løfte poden opp fra sykehusvugga og over i min seng de første dagene.
Jeg merket jo fra dag til dag at det ble bedre, men tok hvertfall 2-3 uker før jeg følte at det ikke gjorde vondt lenger. Ikke konstant, men ved anstrengelser som å snu seg i senga, hoste osv.
Jeg håper på å kunne føde vaginalt neste gang, med mindre ungen er like stor og det er risiko for det samme stresset som ble denne gangen.
Å bare være skremt etter en fødsel tviler jeg på gir grunn for keisersnitt. Det kan være mye vanskeligere å komme seg etter ks enn en normal vaginal fødsel. Det kan også være større sjans for komplikasjoner ved en operasjon.
Ved neste graviditet vil jeg få ekstra oppfølging med tanke på babyens størrelse, og planlagt keisersnitt eventuelt. Men om babyen ser ut til å bli mindre så kan jeg prøve å føde vaginalt. Da vil jeg helst prøve det hvertfall [:)]

Hvor stor var han egentlig?

Jeg kunne ikke ta meg av jenta mi etter keisersnittet, og hadde veldig vondt. Klarte knapt å gå og gråt av smerte hver gang jeg måtte bevege meg. Hadde også vondt lenge etterpå. Håper jeg ikke må ta keisersnitt flere ganger, for det var ikke mye godt.

Jeg fikk mye hjelp av både personalet og pappan..
Personalet var kjempe flinke,henta babyen og bada han,pappan skifta bleier og det var ikke måte på....

Huff ble litt lei meg for at jeg spurte nå, siden så mange har så drålig opplevelse med det.

Var overhode ikke meninga å rippe opp noe altså[&:]

jeg var oppe og gikk tidlig dagen etter  ks.men første gangen jeg reiste meg for og gå på do, svimte jeg av når jeg satt på do, og sykepleierne måtte løfte meg i seng, men andre forsøk gikk det helt fint, men veldig vondt og reise seg opp fra senga de første dagene.
jeg måtte ta ks fordi ungen lå i tverrleie..de prøvde og snu han, men det gikk ikke.
tror du kan søke om og få ks hvis du har hatt en hard fødsel tidligere og ikke tørr og føde normalt igjen.

ORIGINAL: [K]

Jeg klarte ikke reise meg fra senga de første dagene engang...
Da jeg klarte det,så klarte jeg ikke gå oppreist,følte magen skulle revne og alt skulle ramle ut...
Var jo ikke sånn da,var bare sårt og vondt...=)
Hehe...

samme her[8D]

ORIGINAL: [K]

Jeg fikk mye hjelp av både personalet og pappan..
Personalet var kjempe flinke,henta babyen og bada han,pappan skifta bleier og det var ikke måte på....

sign!
Kunne nok ikke klart meg uten sambo eller personalet.

jeg tok ks kl 8 søndag morgen, lå med kateter til mandagkveld. da måtte jeg ha hjelp til å sette meg opp i senga, og nesten bli dratt opp på bena. det var j... vondt!
fikk dusje tirsdagkveld, og allerede onsdagmorgen var jeg i mye bedre form![:D]etter det syns jeg det gikk ganske fort å bli bedre, men jeg var slapp og energiløs i 4-5 uker etterpå....

jeg klarte ikke å snu meg på siden for å amme, løfte jenta mi opp i senga eller sette meg opp i senga de første dagene. ringte på sykepleierne når hun skulle opp i senga, så måtte de snu meg på siden så jeg fikk amma. det var jo vondt, men det var forventa så jeg syns det funka ganske bra jeg! de to første nettene var hun på personalrommet, så kom de inn med henne til meg når hun skulle ha mat. fikk kjempemasse hjelp av personalet![:)] jeg skifta ikke bleie på henne før hun var 3 dager, det var det pappan som gjorde!

eller så vil jeg bare si at selve ks var en veldig fin opplevelse[:)]

jeg fikk lillemann litt over halv ett og var oppe å gikk i sju tida..
så var veldig i form jeg...har tatt ks men begge mine.

er selvfølgelig sårt med en gang(spes opp/ned av senga,og nyse eller le masse.)

legen sa til meg at når man skal ta ks (det her var palnlagt da...litt att og fram) at det måtte være medisink forsvarlig,det er jo et stort inngrep så mye som kan skje,,

Kan bare svare for meg selv.
Ble hastekeisersnitt, lillegutt kom til slutt ut livløs ...I siste liten !!

Jeg hadde IKKE vondt. Var temmelig paff selv , da jeg har både sett og hørt om folk som knapt klarte å stå på beina ...hmmm ..

Lillegutt blei forløst lørdag kl.09.30 og jeg reiste hjem Mandagen etter kl.12. Da jeg kom hjem støvsugde jeg og rydda hus. Tok meg av mine to eldste (5 og 8) og dagene gikk helt vanlig. Minn mann tok ikke ut fødselsperm , for det trengte vi ikke ;-)

Ja det er vondt..jeg hadde vondere andre gangen enn første...Måtte ha veldig mye smertestillende før jeg greide å komme opp av senga andre gangen..Første gangen trengte jeg lite..

Kan jo legge til da at jeg ble tvunget opp til å gå dagen etter fødsel...Ville helst ikke men fikk ikke noe valg..måtte visst dusje[8|]

har man så vondt da at man ikke klarer å gå første dagen(e)?
Er det vondere med ks dagene etter barnet er født enn vaginalt?

Hvilken grunner skal man ha for å få et ks, holder det bare å være skremt etter forrige gang?

Spør bare bare av rein nyskjerrighet..[;)]
Bedre å spørre og virke dum enn å ikke spørre og forbli dum[8D]

Nei. Jeg og hun jeg lå på rom sammen med var oppe og gikk og dusjet morgenen etter.
Det gjør vondt dagene etter ja. Eller.... det gjør ikke vondt å gå, men å reise seg og å sette seg. Og å hoste og nyse (jeg var forkjøla[:D])[;)]

Jeg var oppe og gikk dagen etter,eller tok ks kl.00.15,og kl.06.00 gikk jeg. Var vondt,men gikk fint[;)]

Back
Topp