Når man skal begynne å jobbe i barnehage..

*p!nk smile*

Forumet er livet
Hva trenger man da av utstyr som klær osv? Må man ha med egen matpakke eller spiser man sammen med ungene? Kommer man fort inni rutiner? Hvordan er vaktene? Lett å bytte vekk tidligvakter??

TUSEN HJERTELIG FOR SVAR[:D]

Jeg spiser med barna[;)] maten smaker best da[8D] I pausa drikker jeg som regel bare te eller noe sånt[:)]

Klær jeg bruker er hverdagsklær, har gode sko. Votter, lue og skjerf. Har en dress i bhg som jeg bruker[:)] Tøfler/slippers til å bruke inne[:)]

Om det er lett å bytte vakter kommer ann på hvem som jobber der[8D] Noen liker tidligvaktene, andre ikke[;)]

ORIGINAL: Gitte__

Jeg spiser med barna[;)] maten smaker best da[8D] I pausa drikker jeg som regel bare te eller noe sånt[:)]

Klær jeg bruker er hverdagsklær, har gode sko. Votter, lue og skjerf. Har en dress i bhg som jeg bruker[:)] Tøfler/slippers til å bruke inne[:)]

Om det er lett å bytte vakter kommer ann på hvem som jobber der[8D] Noen liker tidligvaktene, andre ikke[;)]

Takk for svar[:D]

Vil du fortelle mer?? [8D]

ORIGINAL: *p!nk smile*

Noe du lurer på da?[8D] Har hatt perm 1 år no, så har første dag i morra igjen[8D] Spent på om jeg husker alt[8D]

Noe du lurer på da?[8D] Har hatt perm 1 år no, så har første dag i morra igjen[8D] Spent på om jeg husker alt[8D]

ALT...[8D]

Hva trenger man da av utstyr som klær osv? Har bare på hverdagslig klær, varmt tøy utr og inne sko...(Noen har dresser til lån) Må man ha med egen matpakke eller spiser man sammen med ungene? Spiser med ungene men har knekkebrød evt pålegg i barnehagen som jeg smører på selv, er litt forskjellig fra barnehage til barnehage....Kommer man fort inni rutiner? Ja , jeg gjorde det iallefall[8D]
Hvordan er vaktene? Er vel litt forskjell fra barnehage til barnehage her er det: 07-14.30 , 08.30-16 , 09.30-17.00Lett å bytte vekk tidligvakter?? Som over kommer det ann på de som jobber der, jeg elsker tilivaktene mine og slutte tidlig hehe[8D] (Jeg hadde byttet[8D]TUSEN HJERTELIG FOR SVAR[:D]

Ta med matpakke første dag. det kan godt hende du kan betale/trekkes litt i lønn for å få mat der.
Som regel kan du velge selv om du vil spise sammen med ungene eller benytte pausen din til dette.

Nå som det er så kaldt bruker jeg varmedress (eventuelt boblejakke og boblebukse). hals, lue, votter og varme sko. et skift med inneklær i tilfelle noen heller en kopp melk på deg eller spyr på deg eller lignenede.

Det er veldig mye nytt på en gang. Vil anbefale deg å bli kjent med ungene og leke med de og hils på foreldrene først og fremst, og la de andre ta seg av rutiner, klokkeslett og sånn de første dagene. Så kommer du inn i det etterhvert. Ta initiativ selv og spør dersom du ikke vet hva du skal gjøre/hva som er planen for dagen, dersom de ikke forteller deg det.

Min erfaring er at mange gjerne ønsker tidligvakter for da er de tidlig ferdig. Sikkert ikke vanskelig å bytte bort. I begynnelsen blir du nok satt på mellomvakter, de setter ikke nye på tidlig og sen for da er man alene en timestid.
Hvordan vaktene er kommer helt ann på åpningstider og hvor mange voksne som er på avdelingen og evnentuelt samarbeid/sammenslåing av avdelinger på morgenen/ettermiddagen.

GODE varme sko!

Ulltøy
Regntøy
Vindtett jakke
Gode bukser

Egen matpakke, spiser sammen med ungene.
Lett å bytte vakter kommer vell ann på kollegaene dine.

vaktene: tidlig, mellom, sen[:)]

Det er veldig stor forskjell på barnehager, og hvordan rutinene med matpakker, vakter ol fungerer. Jeg er vant til å måtte ha med matpakke, men bestemmer selv om jeg vil spise den sammen med barna eller på pausen. Ville iallfall tatt med meg matpakke til første dag, så får du jo mer informasjon der. [:)]
Vaktene er som regel 7 1/2 time lange, inkludert betalt matpause. Men på min forrige jobb hadde vi 8 timers dag og ulønnet pause. Det varierer mellom tidligvakt, mellomvakt og seinvakt. Tidspunktene på disse avhenger av når barnehagen åpnet og stenger.
Som skrevet over her, trenger du klær til å være ute i all slags vær, dvs både varme klær og regntøy. Innesko er en fordel, både fordi det kan være kaldt på gulvet og det kan bli en del matrester på gulvet under måltidene.

Lykke til i ny jobb! Håper at du vil trives! [:D]

Vi spiser sammen med barna. Sitter å snakker med dem. Veldig koselig [:)]
Av klær bruker jeg det jeg har, velger for det meste noe praktisk som jeg ikke er noe redd for.
Uteklær er sesong basert: vinter er det utedress med gode sko spm holder varmen. Har ull og slikt under mine egne klær. Votter/hansker, lue, skjerf
Inne sko
Rutiner kommer fort.
Er sikkert noen som bytter vakter. Som nevnt over kommer det Ann på hvem du jobber med.

ALT...[8D]

Tja, det kan være mye stress.. Jobber du på småbarn er det mye rutiner (mat, soving, lek). Med dei store er det litt lettere[:)]

Jeg jobber på småbarn og koser meg der, blir veldig glad i barna[:)] Og en dag er ALDRI lik en anna dag[8D]

Vaktene er forskjellig fra bhg til bhg, med oss starter første vakta 07 og siste begynner 09.30[:)]

Og HILS på foreldra når du er ny, ikke vær sjenert men gå frem (ikke avbryt da[8D]). Men hils når dei er ledig[:)]

Hva trenger man da av utstyr som klær osv? Jeg har yttertøy fra HH, har ikke fått meg sånn heldress enda, selv om de ser gode og varme ut!

Må man ha med egen matpakke eller spiser man sammen med ungene? Vi kan spise i bhg (det trekkes fra lønna), men jeg har med meg egen mat og spise i pausen min. Dessuten har jeg fri fredager - det er dagen det blir sevrert varm-mat hos oss, så jeg mister litt av poenget med mat i barnehagen. Har med meg alt fra skiver til middagsrester og salater til lunsj!

Kommer man fort inni rutiner? Ja, det gikk ganske kjappt!

Hvordan er vaktene? Det varierer vel fra barnehage til barnehage.. Vi har 6 forskjellige vakter.

Lett å bytte vekk tidligvakter? Tidligvaktene er vel de enkleste å bytte bort, det er seinvaktene som er "kjedelige [;)]

Takk alle sammen...[:D]

Om noen vil dele mer med meg så gjør gjerne det...[:D] Alt dere kommer på..ting som er lurt å vite++ [:)]

Og HILS på foreldra når du er ny, ikke vær sjenert men gå frem (ikke avbryt da[8D]). Men hils når dei er ledig[:)]

Will do[:D]

Hva trenger man da av utstyr som klær osv? Gode varme klær! Ser mange foreslår heldress og det er et veldig godt tips!! Ellers er innesandaler et must(spesielt på småbarn, da det ofte faller ting på gulvet samt at man da unngår å bli våt på beina når man skal kle på/av

Må man ha med egen matpakke eller spiser man sammen med ungene? Dette varierer veldig fra barnehage til barnehage, ha med mat første dagen for så høre med de andre hvordan de gjør det.

Kommer man fort inni rutiner? Det gjør man ja. Bruk første tiden til å bli kjent med barna. Be om planer og dagsrytme samt arbeidsfordelingsliste som du kan se over hjemme.

Hvordan er vaktene? Varierer, men oftes 7,5 time ink pause(der du er tilgjengelig) Flere ulike vakter, forstevakt,tidligvakt,mellomvakter og senvakt og sistevakt.

Lett å bytte vekk tidligvakter?? De er ofte det som er aller lettest å bytte bort!!

Masse lykke til:)

Takk takk..nå fikk jeg vondt i maaaagen,hehe[:D]

Av klær bruker jeg hverdagsklær,liker å kle meg ordentlig men ikke pyntet.Går mest i tighst og tunikaer da dette er meget komfrotabelt.
Har ordentlig regntøy,boblebukse,boblejakke,termodress,bruker ihlse jackobsen støvlene mine de er gode og varme,så har jeg timberland muluker nå når det er så kaldt.Så har jeg noen gode ecco joggesko,til inne sko bruekr ejg corcs.
Jeg syens det var lett å komme inn i rutiner.Viktigste at du spør om ting at du ikke står å er passiv.Hils på foreldrene,ikke bli for personlig med de.Vaktene kan variere fra bhg til bhg kommer ann på åpningstidene dere har i vår bhg er de fordelt sånn:

TT vakt 06.30-14.30
Tidligvakt 07-15
M1 7.30-15.30
M2 8.30-16.30
S vakt 9-17
SS vakt 9.30-17.30

Er som oftest lett å bytte vekk tidlgi vakt de fleste liker det.

Vi blir trekt i mnd 300 kr da er all mat,frukt,drikke inkl der.Jeg spiser med barna så sant det passer med vakten min.

svarer det samme som de andre. jeg liker tidligvakter. da får jeg gå tidlig hjem.[:)] pluss at det er roligere om morgenen.

Du trenger gode uteklær til alle mulige værtyper. Om vinteren bruker jeg en sånn varmedress. Gode sko er også en god ting, du kan fort bli sendt på langtur og det blir ofte mye trasking ute i barnehagen også. Innesko er også et must, ikke bare pga skitt på gulvet og for å være varm, men også i tilfelle evakuering.
Også lurt med et skift inneklær. (Selv om jeg med mine snart 5 år i barnehagen aldri har fått bruk for det...)

La barna komme til deg og ikke treng deg på dem. Sett deg ned et sted, begynn med en aktivitet så kommer de som regel. Forhold deg der barna er, ikke på en stol eller i sofaen liksom. (Med mindre man tegner eller leser bok da selvfølgelig)

Jeg er også enig i utsagnet "SPØR, SPØR, SPØR!!!" For oss som har mange år på baken i barnehagen så går ting ofte på ren vane/automatikk. For oss er det ikke så lett å tenke at nye mennesker ikke vet sånne ting vi tar som en selvfølge. Nå har jo du barn selv og kan jo det grunnleggende, men spør og grav hele veien.
Ville også spurt fra starten av om det er spesielle ting du må ta hensyn til med enkelte barn. (allergier o.l.)

Hils på foreldrene, presenter deg kort og vær vennlig. Hos oss så henger de nye opp en presentasjonslapp på tavla i gangen med en litt mer detaljert beskrivelse enn det du sier når du hilser på dem.

Lykke til!!!

Back
Topp