Når man måler feber under armen...

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
....legger man til hvor mye? Jeg vet at det er det mest usikre, men akk nå er det eneste mulighet. 9-åringen har temperatur på 37,4 under armen. På nett varierer det fra 0,5 til 1 grad...

Ja. For det varierer mildt sagt.

Noe som ikke hjelper deg i kveld men for fremtiden er om du anskaffer ett øretermometer, det godtar i alle fall de fleste.

Men du kan vel anta en mulig sånn ca feber på henne for i kveld. Uansett ikke kritisk høy heldigvis

Dette har jeg alltid lurt på. I barnehagen legger vi til 0,5. Men aner ikke om det er rett.

Jeg gir opp alt som heter termometer, enten det er vanlig digitalt, øre- eller panne termometer. Men nå er han frisk så da spiller det ingen rolle. De viser ALDRi likt! Og når det nye digitale viser 35,4 grader i munn, selv om jeg prøver flere ganger etterhverandre, og noen timer senere på kvelden viser 37,2.... Da blir jeg så usikker. Dersom termometeret viser 2 grader feil så vil jo siste måling tilsvare ca 39! Og formen og temperaturen jeg kjenner på gutten tilsier at det er stor sjanse for feber. Gudskjelov ikke høy feber uansett, men ift skole-ikke skole så hadde det vært greit med et stabilt termometer!!! Men etter utallige kjøp innser jeg at det kanskje er meg det er noe galt med :P

Takk for svar!

Temperaturen varierer i løpet av dagen. :)
Øretermometer er det sikreste når det blir brukt riktig (med unntak av rumpetermometer), men er man for kjapp, eller ikke får det ordentlig inn, viser jo det også feil.
Når barnet er så gammelt, kan det jo selv fortelle om allmenntilstanden sin også, så da hadde jeg lagt større vekt på det enn på å måle så mange ganger, og panne-mot-panne forteller en også en del. ;)

Eg har lært 0,5 grader, men veit òg at det termometeret eg har står det bak på eska kor lenge det skal holdes på ulike plasser og kor grensa for feber går der og lurer på om den er stilt ned.. Altså at under armen er det 35-36 grader f.eks mens i rumpa er det 38 grader osv.. Så kan komme an på termometert òg!

De deigitale vi har hatt er så rask at de klarer jo ikke måle tempen før den piper og er ferdig. Kan jo kjenne at det er feber, så stopper måleren etter et par sekund på 34,7 og det er jo helt bak mål.

Den jeg har vært mest fornøyd med var en infrarød måler, slik at jeg målte temperaturen i tinningen uten kontakt. Den ble nylig ødelagt da, så ønsker meg veldig en ny. Har hatt ørtogførti øremålere i bhg, og ingen har fungert eller vist rett temperatur, så det ville jeg ikke hatt om det ble kastet etter meg.

De deigitale vi har hatt er så rask at de klarer jo ikke måle tempen før den piper og er ferdig. Kan jo kjenne at det er feber, så stopper måleren etter et par sekund på 34,7 og det er jo helt bak mål.

Den jeg har vært mest fornøyd med var en infrarød måler, slik at jeg målte temperaturen i tinningen uten kontakt. Den ble nylig ødelagt da, så ønsker meg veldig en ny. Har hatt ørtogførti øremålere i bhg, og ingen har fungert eller vist rett temperatur, så det ville jeg ikke hatt om det ble kastet etter meg.

Godt å høre at det ikke er bare jeg som sliter med å finne gode målere!!! Akkurat samme utfordringen. Vi har et pannetermometer, mulig jeg burde sette min lit til den. Og investert i en til øre. På sykehus, helsestasjon osv bruker de jo det...*oppgitt* "Best i test" kan seile sin egen sjø...

I teorien legger man til ca 0,5grad under armen hvis målt riktig. Men kan være vanskelig å få det helt «tett» når man måler.
Jobber som sykepleier og var nødt å måle under armen på en pasient, var nøye med målingen fikk 36,2 som resultat. Målte flere ganger. Men pas virket pjusk så vi bestemte oss å prøve å få til rektal måling, noe vi også klarte. Målte da til 38,5.

Om barnet ditt har 37,4under armen kan du regne med det er litt feber i bildet.

Rektalt er klart best, øre er også greit (hvis man måler riktig), viktig å dra øreflippen ned og litt ut.
Samme under armen, viktig å holde armen helt tett og i ro.
Pannetermometer styrer jeg unna, de er for upresise.
Hilsen sykepleier.

Back
Topp