Når man kjøper brød på butikken

¤Woolfmother¤ skrev:
De brødene jeg baker inneholder kun rugmel, sammalt hvete og litt hvetemel (hvetemel fordi jeg ikke finner noen oppskrifter uten) Jeg syns de smaker mye bedre enn de jeg kjøper på butikken, og de holder to dager ca. Så da holder de kanskje litt lenger, men det er skjelden vi ikke har spist opp brødet i løpet av to dager her i huset da...
Labambie: jeg kan sende deg en oppskrift på et som jeg syns er kjempegodt :)

Send til meg og :D

Kunne denne oppskriften sendes til meg og? :)

Labambie skrev:
Jeg synes ikke hjemmelaga brød smaker godt jeg. Mulig jeg bare ikke får de til, men jo grovere de er jo kortere holdbarhet.. Tips mottas! Oppskrifter også. 

Søk på gulrotbrød.
Jeg synes ihvertfall det holder seg greit, og smaker veldig godt!

Jeg baker selv. Det er flere gode brødoppskrifter på Trines matblogg som jeg varierer mellom. Ellers lager jeg ofte "øsebrød" , dvs ha mer væske enn det står slik at du rører deigen sammen, ikke knar den på bordet. Så øses deigen i godt smurte former og stekes rundt en time, litt lenger enn vanlige brød. Siste kvarteret tar jeg dem ut av formene for å få sprø skorpe. Jeg synes hjemmebakte brød holder seg mye bedre enn kjøpebrød..

Jeg har baket brød selv i noen måneder, men får ikke tid til det nå som jeg har ei jente som krever all oppmerksomhet :) Har kjøpt brød siden fødselen og jeg merker at jeg burde komme igang med bakinga igjen... Mulig jeg kjøper helt feil brød, men kjøpebrød er ikke godt. Brødene jeg lager er det kun grovt hvetemel og en masse frø i.

ikke bare det..med kjøpbrød har altfor mye kjappe karbo sammenlignet med hjembakte grovbrød.

I følge erneringsfysiologen så er det bedre med ei skive med grovt hjembakt med nugatti på enn med kneip med sunt pålegg..sånn satt på spissen.

Vi baker alltid sjøl..har ei grunnoppskrift og varierer med hva mer vi har i brødene.

Det er jo veldig forskjell på brødene. Jeg har noen få favoritter, men generelt liker jeg nok ikke de fleste av kjøpebrødene. Syns de bare vokser i munnen og er ekle. I tillegg liker jeg ikke når det er masse frø utenpå skorpa. Kan godt være frø inni, men de på skorpa får så sterk smak, tar over både for brød og pålegg og alt. 
Kneip klarer jeg ikke å spise, for i flere år kjøpte mamma bare sånne firekroners gårdagens kneip, så jeg syns de er veldig ekle. 

Generelt er jeg mye mer glad i hjemmelagde brød, eller evt brød fra sånne bakeposer da, men jeg orker rett og slett ikke å bake selv. 

1980 skrev:
Jeg baker selv. Det er flere gode brødoppskrifter på Trines matblogg som jeg varierer mellom. Ellers lager jeg ofte "øsebrød" , dvs ha mer væske enn det står slik at du rører deigen sammen, ikke knar den på bordet. Så øses deigen i godt smurte former og stekes rundt en time, litt lenger enn vanlige brød. Siste kvarteret tar jeg dem ut av formene for å få sprø skorpe. Jeg synes hjemmebakte brød holder seg mye bedre enn kjøpebrød..

Oppskrifter min venn, oppskrifter!! 

Når dere sier at hjemmebakt brød holder seg bedre, mener dere da at det føles ferskere enn butikkbrød? For det kan jeg være med på, butikkbrød blir jo lett tørt/ekkelt etter noen dager, spesielt når vi bestandig skjærer opp brødet i butikken (prøver å ta opp skiver så vi har det vi trenger, men ikke lett å huske bestandig). 

For greia er at butikkbrød tar lengre tid før det begynner å mugle, og da blir det mindre mugg.
Dette på grunn av utallige konserveringsmidler (salt og salt og salt, og litt andre greier sikkert). Husker vi gjorde et forsøk på dette på vgs, la to biter brød i hver sin lille boks med vann, og hadde de i klasserommet en ukes tid før vi skulle studere dem. 

Labambie skrev:

1980 skrev:

Oppskrifter min venn, oppskrifter!! 

http://trinesmatblogg.no/2010/11/15/sissels-grovbrød/ http://trinesmatblogg.no/2010/10/26/havrebrød-a-la-apent-bakeri/ disse er gode... Ellers har jeg en ca oppskrift her: (beklager ingen avsnitt...) 1,5 l lunkent vann, en pk tørrgjær, en halv pk dansk rugbrød, 150 g havregryn, 1 dl sesamfrø, 1dl knuste linfrø, 1 dl solsikkekjerner, 1ts honning ,2ts salt, hvetemel til løs deig.. Ca 800 gram kanskje.. En klunk olje. Rør sammen, hev, øs i 3 store former, hev til kanten og stek 200 grader en time. Siste kvarter ut av formene. Kan evt bruke halvparten fullkornhvetemel. Jeg syns de blir gode iallefall:)

Merka det når jeg ble gravid, da smakte alt brød sukker og sirrup =/
USJ, hater kjøpebrød!!! 

Back
Topp