Når man ikke vet hvor langt man er på vei

Plantefrøken

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg lurte på om noen andre her inne har vært gravid, og ikke visst hvor langt de er på vei.

Kort fortalt har jeg lange uregelmessige sykluser, og forrige mens var 20.feb, mens jeg testet positivt først 21.mai.

Det var da en snau uke siden siste negative test. Jeg har kommet fram til at jeg sannsynligvis er 5 uker, men det eneste jeg har å gå ut fra er tidsrommet mellom negativ og positiv test…

Jeg har legetime om en uke, og jeg er veldig spent på om jeg får UL for å finne ut av dette. Jeg tviler egentlig på det, for det er kanskje ikke medisinsk nødvendig å vite nøyaktig hvilken uke så tidlig i graviditeten?

Ikke så stor avstand mellom blødning og positiv test, men ja. Fikk vite riktig uke på privat UL, var da i uke 6.

Blir nok tidlig ultralyd her også, hadde bare vært så kjekt for lommeboka om det kunne ordnes innenfor ordinært helsevesen :smiley-angelic002
Nå får jo alle tilbud om tidlig ultralyd, så la legen ta utgangspunkt i siste mens om de insisterer så får du heller en til fordi ul ble for tidlig :angelic:

Alle får UL i ca uke 11-13 (vel, enkelte områder får kanskje ikke alle det? Tror Oslo enda henger etter..); du kan jo forklare ståa til legen. Hvis de insisterer på å gå etter siste mens, så må du jo uansett få to UL; for da skulle du jo vært 12 uker nå, og få UL helst ila neste uke.

Uansett så er det jo en god forskjell på 5 uker på vei og 12 uker på vei, så kan være greit å få henvisning til en ultralyd for å estimere befruktning.

Nå får jo alle tilbud om tidlig ultralyd, så la legen ta utgangspunkt i siste mens om de insisterer så får du heller en til fordi ul ble for tidlig :angelic:
Aha, da jeg var gravid i fjor var ikke den praksisen i gang enda. Men i så fall er jo det en god plan ;)

Hei!

Jeg lurte på om noen andre her inne har vært gravid, og ikke visst hvor langt de er på vei.

Kort fortalt har jeg lange uregelmessige sykluser, og forrige mens var 20.feb, mens jeg testet positivt først 21.mai.

Det var da en snau uke siden siste negative test. Jeg har kommet fram til at jeg sannsynligvis er 5 uker, men det eneste jeg har å gå ut fra er tidsrommet mellom negativ og positiv test…

Jeg har legetime om en uke, og jeg er veldig spent på om jeg får UL for å finne ut av dette. Jeg tviler egentlig på det, for det er kanskje ikke medisinsk nødvendig å vite nøyaktig hvilken uke så tidlig i graviditeten?
Her var fastlegen klar til å sende henvisning når jeg hadde positiv test to uker etter fjerning av spiral. (Ble ikke sendt for hadde kobber spiral og ikke hormonspiral så hadde dato for siste mens.) så når det er så langt mellomrom i mellom så kan han helt klart sende henvisning til offentlig UL. (Jeg hadde kanskje «glemt» å fortelle om den negative testen en uke før den positive).

Jeg hadde tatt en liten hvit løgn ang den negative testen uken før ja, og kun nevnt mens + positiv test. Da får du nok enten henvisning til den alle får nå (uke 11-13) eller en for å sjekke sv.lengde.

Søsteren min fikk positiv test ut av det blå, de trodde hun var 8 uker ut ifra blodprøve. På UL var hun 3 uker kortere enn de tenkte så hun måtte tilbake på sykehuset for TUL.

Jeg fikk tidlig ultralyd 10+5 ca basert på usikker mens. Den var da noe for tidlig, så fikk ny tul til 12+5, alle skal få tilbud om tul offentlig nå mellom 11 og 13.

Back
Topp