Når man ikke kan sykemelde seg pga økonomiske utfordringer, noen i samme situasjon?

VildSild

Blir kjent med forumet
Hei damer.

Er på utkikk etter noen i samme situasjon å høre litt hvordan dere gjør det.

Saken er det at jeg har ei 13% fast stilling, og jobber kun basert på ekstra vakter
- noe som utgjør en 80% stilling.
Dette har jeg kun gjort siden januar, da jeg før jul hadde studielån (...og studerte)

Hvis jeg sykemelder meg nå, får jeg bare 3500 kr, det strekker selvfølgelig ikke til.

Jeg jobber meg ''i hjel'' nå, mer en helsa tillater for å få opparbeidet meg en grei
sum til jeg skal ut i foreldrepermisjon.

Greia er at jeg holder på å kollapse, jeg klarer ikke mer... Jeg er så sliten og har så ufattelig mye smerter
i bekkenet og ryggen. Går til behandling hos fysio, men kan ikke si det hjelper meg stort.
Det skal sies at jeg var sm hele mitt forrige sv skap pga samme problem, men da hadde jeg ei 100% stilling å sykemelde meg fra - slik at det økonomiske ikke var en bekymring.

Jeg jobber som pleieassistent i helsetjenesten på et travelt sykehjem med forskjellige pleietrengende pasienter,
det er derfor veldig vanskelig å tilrettelegge. Jeg er også ''redd'' for at om jeg stiller noen krav, at jeg skal få mindre vakter - og det har jeg som sagt ikke råd til...

Håpløst dilemma dette... hva ville dere gjort?

Hilsen oppgitt og utslitt mamma til en 4 åring:oops:
 
Du kan fortsatt sykemelde deg. De går på utbetaling og ikke nødvendigvis stillingen, jeg har kun ekstra vakter..ingenting fast, vært sykemeldt lenge nå og hos meg sendte lønningskontoret inn inntektsopplysningene så tok nav noe gjennomsnitt av hva jeg hadde tjent..
Du trenger ikke å slite deg helt ut. Det er ikke bra for verken deg eller den lille :)
Jobber selv innen helsevesenet så forstår det med å vær redd for å miste vakter osv.. Vanskelig situasjon men du må første og fremst tenke på deg selv!
 
Du kan fortsatt sykemelde deg. De går på utbetaling og ikke nødvendigvis stillingen, jeg har kun ekstra vakter..ingenting fast, vært sykemeldt lenge nå og hos meg sendte lønningskontoret inn inntektsopplysningene så tok nav noe gjennomsnitt av hva jeg hadde tjent..
Du trenger ikke å slite deg helt ut. Det er ikke bra for verken deg eller den lille :)
Jobber selv innen helsevesenet så forstår det med å vær redd for å miste vakter osv.. Vanskelig situasjon men du må første og fremst tenke på deg selv!

Problemet er at om de tar utg. punkt i de sist 6 mnd for eksempel så kan det jo være det samme, da jeg kun jobbet hver 3. helg før jul... kan det være at de kan ta gjennomsnitt i de siste 3 mnd for eksempel?
 
Problemet er at om de tar utg. punkt i de sist 6 mnd for eksempel så kan det jo være det samme, da jeg kun jobbet hver 3. helg før jul... kan det være at de kan ta gjennomsnitt i de siste 3 mnd for eksempel?
Du får i utgangspunktet utbetalt den lønnen du hadde mnd før du ble sykemeldt.
 
Problemet er at om de tar utg. punkt i de sist 6 mnd for eksempel så kan det jo være det samme, da jeg kun jobbet hver 3. helg før jul... kan det være at de kan ta gjennomsnitt i de siste 3 mnd for eksempel?
Nei, de tar utgangspunkt i siste 14 dagene ellernoe slikt. Eller siste mnd med mindre du har jobbet ujevnt over tid slik jeg hadde feks, da går de lengre tilbake.
Dersom du er usikker så ring nav å snakk med de. De er vant til slike spørsmål (sa de ihvertfall når jeg ringte inn flere ganger før jeg bestemte meg for at jeg måtte sykemeldes og hadde titusener med spørsmål :p)
 
De tar utgangspunkt i de 4 siste uker. Men hvis du har en jobb med varierende lønn, vil de gå gjennom mndinntektene dine og se om den summen de får fra de 4 siste ukene avviker veldig fra gjennomsnittet ditt :) så de tar hensyn til sånt når du blir sykemeldt!
 
De tar utgangspunkt i de 4 siste uker. Men hvis du har en jobb med varierende lønn, vil de gå gjennom mndinntektene dine og se om den summen de får fra de 4 siste ukene avviker veldig fra gjennomsnittet ditt :) så de tar hensyn til sånt når du blir sykemeldt!
Håper det :) har måttet sykmelde meg nå, men har fortsatt ikke fått noe svar på hva jeg kommer til å få utbetalt framover. veter nervøs i spenning! Fikk utbetalt 13000+ for januar og 15000 for februar, så håper de kan regne ut i fra det... :)
 
Back
Topp