når man har hatt variert inntekt

Gravidmednr5

Forelsket i forumet
Hvordan regner de egentlig ut hva man får utbetalt i permisjonen da?

Jeg har hørt at de tar et gjennomsnitt av de siste 6 mnd (som for meg hadde vært gunstig)

- Mens på en side jeg fant på nett hvor en nav ansatt hadde svart på spm sto dette:
"Dersom du har variert inntekt/arbeidstid så kan et lengre og mer representativt gjennomsnitt legges til grunn. Det er ingen fasit på hva et representativt gjennomsnitt er, men det skal være tilnærmet normalinntekten du har."

- men så prata jeg med nav, å der sa han at de regna ut fra den inntekta jeg har den dagen jeg går ut i perm (som er på bare rundt 11000 pga sykemelding, dette beløpet kom av at de tok gjennomsnittet av det siste året pga jeg ikke hadde rett på sykepenger fra arbeidsgiver...)

Nå er dette 7 år siden nå :( men når jeg var i permisjon sist sendte jeg inn de 6 siste lønnslippene mine så gjorde de en utregning av gjennomsnitt... Og det var det jeg fikk utbetalt :)

Nå er dette 7 år siden nå :( men når jeg var i permisjon sist sendte jeg inn de 6 siste lønnslippene mine så gjorde de en utregning av gjennomsnitt... Og det var det jeg fikk utbetalt :)

håper det er sånn enda :P
Men nå sier de at det er arbeidsgiver som skal sende inn.. men det kan jo være det samme :)

håper det er sånn enda :P
Men nå sier de at det er arbeidsgiver som skal sende inn.. men det kan jo være det samme :)

Ja det er nok riktig det :) men du må snakke med lønningskontoret på arbeidsplassen din å be de sende inn 6 siste lønnslipper eller at de gjør et gjennomsnitt og sender inn :)

Til meg regnet de (3 år siden det da) de 6 beste månedene av de 10 siste. Noe som var bra siden jeg var mellom to jobber et par måneder før fødselen og derfor ikke hadde inntekt.
Men usikker på hvordan de gjør det nå da.

Jeg fikk fortalt sist og denne gang at de regner gjennomsnitt av de 6 beste av de 10 siste mnd

Jeg jobbet i butikk når jeg fikk førstemann. Måtte sende inn gjennomsnittet for de siste 5 månedene (egentlig 6, men hadde steget i lønn)
De måtte ha bekreftelse i fra lønningskontoret i bedriften min, vet ikke hva hun sendte inn. Men før jeg sendte inn, så var vi enige om gjennomsnittslønnen.
Men NAV tok vist utgangspunkt i den høyeste månedslønnen min, som var desember. Dette var noen tusen mer enn gjennomsnittet. Glad for det.

Ja for jeg har hatt alt ifra 9000 til 20000 utbetalt mellom mai og januar som kommer da.. :/

Tror jeg må ringe å høre igjen..

Nå ender jeg opp med 11000 om de regner snitt av alle 10 mnd eller hvis de går utifra sykepengene jeg har nå, Men om de regner snitt av 6 siste mnd, så får jeg 15...

Jeg er i samme situasjon og har stilt NAV spørsmål om det tre ganger på chat. Har fått tre ulike svar.... Jeg blir ikke klok på dem.

Regnskapskontoret på jobben min hadde mer peiling og de har også en arveidsgivertelefon hos NAV de kan ringe. Virker som de har mer peiling der. Det er uansett arbeidsgiveren din som må sende inntektsopplysningsskjema ogsom skal foreta en gjennomsnittsberegning. Snakk med arbeidsgiveren din du. De har nok gjort dette før.

Ja for jeg har hatt alt ifra 9000 til 20000 utbetalt mellom mai og januar som kommer da.. :/

Tror jeg må ringe å høre igjen..

Nå ender jeg opp med 11000 om de regner snitt av alle 10 mnd eller hvis de går utifra sykepengene jeg har nå, Men om de regner snitt av 6 siste mnd, så får jeg 15...

Mener de sa til meg sist at arbeidsgiver kan gjøre gjennomsnitt for deg og derfor kan de sende inn de 6 "beste" lønnslippene...

Å 4000 er ganske mye for oss akkurat nå :/

Uff. Skjønner veldig godt stressnivået ditt. Jeg har det likt som deg. Har hatt varierende stillingsprosent de siste ti månedene og noen måneder vært vikar for å opparbeide meg nok penger. Her har regnskapsfører iallefall dokumentert inntekten for meg, så håper det holder (for hun var snill med meg) :rolleyes:

Nå har jeg sendt inn en elektronisk søknad (som var superenkelt i forhold til skriftlig). Fikk beskjed via chat at så lenge jeg har fast jobb med fast inntekt så kan jeg la være lønnsslipper. Hvis arbeidsgiver skriver en grei sum (gjennomsnitt av det du ønsker) på inntektsopplysninger, holder det :)

Nå har jeg sendt inn en elektronisk søknad (som var superenkelt i forhold til skriftlig). Fikk beskjed via chat at så lenge jeg har fast jobb med fast inntekt så kan jeg la være lønnsslipper. Hvis arbeidsgiver skriver en grei sum (gjennomsnitt av det du ønsker) på inntektsopplysninger, holder det :)

Så bra :) skjønner godt du har vært stressa...

Last edited by a moderator:
  • Liker
Reactions: 1+1

Jeg er på min 3. Arbeidsgiver etter at jeg ble gravid..
Først hadde jeg 85% sånn ca, gikk over til ei midlertidig 100% i august (men ble sykemeldt så fikk aldri 100% utbetalt pga jeg ikke har opparbeidet meg rett til det) og ned til 65 % stilling 1.november.. Så vet ikke hvordan jeg skal gjøre det :/ får vell bare sende inn de siste lønnsslippene å se hva de gjør..

Jeg er på min 3. Arbeidsgiver etter at jeg ble gravid..
Først hadde jeg 85% sånn ca, gikk over til ei midlertidig 100% i august (men ble sykemeldt så fikk aldri 100% utbetalt pga jeg ikke har opparbeidet meg rett til det) og ned til 65 % stilling 1.november.. Så vet ikke hvordan jeg skal gjøre det :/ får vell bare sende inn de siste lønnsslippene å se hva de gjør..

Det hørtes ganske komplisert ut ja. De har nok en ordning for den slags. Søk på "chat med nav om foreldrepenger" på google, så kommer det opp link til chat. Fikk veldig god hjelp fra ei der ang. utbetaling :)

Back
Topp