Når man har halsbetennelse?

MammaTilToSmå

Glad i forumet
Eller misstenker det, skal det behandles med noe eller skal det gå over av seg selv? Jeg tror at jeg har fått det, har så sinnsykt vondt i munnen når jeg svelger, spes etter å ha sovet litt, og i går og nå så har jeg jevnt hatt 39-39,5 i feber. I går lå jeg under ei dyne hele dagen og frøys, men tok febernedsettende og da ble jeg liggende på sofaen og svette. Kjenner jeg nå også er veldig varm selv om jeg ikk har noe særlig med klær på. Håper noen vet, for dette er vondt.
Tips til god mat og drikke når man har halsbetennelse tar jeg gjerne i mot også[:)]

Det spørs om den skyldes virus eller bakterier og hvor den sitter i halsen. Det man vanligvis kaller halsbetennelse, eller tonsilitt om man vil, er en bakteriell infeksjon i mandlene som må behandles med penicillin. Det er så vondt at du vil få problemer med å puste og å svelge. Og feber, ja. Er ingenting jeg blir så utslått av som halsbetennelse. Så har jeg ikke vært så mye syk i mitt liv, da. 

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dine symptomer og jeg har halsbetennelse. Lå i 3 nesten 4 dager med 40 i feber og følte jeg hadde 4 basketballer med pigger på vei ned i halsen. Grusomt vondt.

Ringte tilslutt legevakta og fikk komme inn, 1 min og en resept rikere var jeg på vei hjem. Så ja, det bør nok behandles[:)]
Kjenn på mandlene dine om de er hovne og vonde det var sånn han slo fast min halsbetennelse.

Effektiv slankekur er det da Hehe. Mistet 5 kg på noen dager, bare så synd går de fort opp igjen[8D]

I går gikk det rimelig greit, klarte å få i meg litt mat, men i dag kjenner jeg at det er verre, har drukket to glass med vann nå, for det føles som at det lindrer litt.
Hvis jeg ringer legevakta, kan de ta meg inn for noe så "simpelt" som en halsbetennelse da? Tror jeg er hoven i mandlene, for jeg klarer ikke å gjespe, det gjør sinnsykt vondt, eller å få vekk dottene jeg har i ørene. Har også fått veldig "tykk" stemme de siste dagene, så regner med den kommer fra at mandlene er så hovne

ORIGINAL: MammaTilToSmå

I går gikk det rimelig greit, klarte å få i meg litt mat, men i dag kjenner jeg at det er verre, har drukket to glass med vann nå, for det føles som at det lindrer litt.
Hvis jeg ringer legevakta, kan de ta meg inn for noe så "simpelt" som en halsbetennelse da? Tror jeg er hoven i mandlene, for jeg klarer ikke å gjespe, det gjør sinnsykt vondt, eller å få vekk dottene jeg har i ørene. Har også fått veldig "tykk" stemme de siste dagene, så regner med den kommer fra at mandlene er så hovne

Høres ut som halsbetennelse og det må behandles..De tar deg nok inn men kan hende du må belage deg på å vente noen timer... [:)] Er en del ting som prioriteres før det..

MÅ halsbetennelse som er bakteriell behandles? For jeg sitter her med noe av det samme, men har fått beskjed at hvis jeg behandler med antibiotika vil det komme igjen og igjen, mens hvis det får gå over av seg selv, så kommer det ikke i retur.

ORIGINAL: Fru Riskorn

MÅ halsbetennelse som er bakteriell behandles? For jeg sitter her med noe av det samme, men har fått beskjed at hvis jeg behandler med antibiotika vil det komme igjen og igjen, mens hvis det får gå over av seg selv, så kommer det ikke i retur.

En kraftig bakteriell halsbetennelse bør behandles med antibiotika. En "vanlig" halsbetennelse går over med hjelp av kroppens immunforsvar, og immunforsvaret vil lettere huske disse bakteriene neste gang de kommer, slik at kroppen kan mobilisere og sette inn riktig forsvar før infeksjonen får utviklet seg. Men det er ingen garanti for at det ikke kommer i retur...

ve en streptokokkhalbetennelse anbefaler legen å gje pencilinkur.

Back
Topp