Når man har felles lån...

*FruM*

Elsker forumet
Skal ikke begge få fradrag på skatten da? [8|]

lurer je på å... får jeg fikk igjen lusene kr, mens sambo fikk igjen en del!

jo [:)] jeg måtte gjøre om på det i fjor husker jeg.. da hadde bare samboer fått lånet på sitt skatteoppgjør. så da tok vi halve på hver..
så nå i år står det øverst på selvangivelsen vår at vi har fellesgjeld og samboers person nummer..

vet ikke om det hjalp så mye da [8D]

kommer vel an på om dere er gift eller ikke, og evt som samboere hvem som står som hovedlånetager.. her står jeg som hovedlånetager, så jeg får fradragene, men begge er like ansvarlige for lånet..

Man får jo bare et viss fradrag, så kan man dele det mellom seg som det passer. Så om feks du har fått alt så må dere føre over noe av det på mannen din.

Jeg husker vi fysisk måtte rette på det selv på selvangivelsen da det bare kom på en av oss[;)]

her er sambo hovedlånetaker, så han får alt på seg. 

Vi har felles lån. Men jeg står som hovedlåntaker, så det er jeg som får alt på meg.
Men det er bare å gjøre det om på selvangivelsen slik at det blir delt 50/50.
Er en egen post for det, og så skriver man på personnummeret til den andre parten, pluss hvor mye som skal deles.

Vi er gift...

Men uansett OM man hadde "endret det" så er det ikke endring i sum?
Det er samme sum tilsammen uansett eller?

Er jo samme hvem som får det liksom, men om sumen endrer seg og blir høyere om man endrer det gjør jeg jo så klart det! [:-]

Dere kan velge å dele fradragene, eller føre de på en av dere. Da er det hensiktsmessig å føre det på den av dere som har betalt såpass med skatt utover minstefradraget [:)]

Det må rettes opp hvert år. I utgangspunktet skrives summen på en av dere, også kan dere selv velge å dele den.

Men er det ikke sånn at det også lønner seg at det står på bare en? (Noe med inntekten også å gjøre) Mener å ha hørt det, så får en evt dele det mellom seg om man ikke bruker pengene på noe sammen det, evt hus, ferie div! [:)]

når vi hadde hus sto det på sambo, så delte vi bare mellom oss [:)]

ORIGINAL: *FruM*

Vi er gift...

Er jo samme hvem som får det liksom, men om sumen endrer seg og blir høyere om man endrer det gjør jeg jo så klart det! [:-]

når jeg snakket med de om det i fjor, så sa hun som hjalp meg at det blir samme sum uansett[:)]

ORIGINAL: *FruM*

Vi er gift...

Summen er den samme uansett. (28% av rentene dere betalte på lånet i 2010) [;)]

Så da er det vel nesten enklere å dele det seg imellom enn å styre med å endre det på selvangivelsen. (Hvertfall for meg og sambo som uansett har helt felles økonomi)

Selve gjelden spiller ingen trille, det er renteutgiftene som legges til grunn for fradraget.

Da jeg eide hus sammen med eksen så delte vi gjelda i to, slik at likningsverdien på boligen (som også var delt i to) ikke ble høyere enn gjelda - da unngikk vi formueskatt, mener jeg å huske. Han hadde desidert høyest inntekt og vi førte derfor alle renteutgiftene på ham, slik at han fikk fradragene.

Før det hadde vi byggelån og høy gjeld, men ingen renteutgifter siden vi ikke hadde begynt å betale på det ennå, og derfor ingen fradrag til tross for at gjelda var på flere millioner.

Vi er gift, og i år sto det at all gjeld var overført til ektefelle på han sin.. og på meg sto det 1,6 mill i gjeld overført fra ektefelle [&:]
Skjønte ikke det jeg, for vi er da felles lånetakere, men da var det sikkert det som lønte seg, for vi fikk begge igjen bra med penger [:D]

Jeg har endel i formue pga arv, så det kan være derfor når jeg tenker meg om [8|]

her er det bare jeg som får igjen selv om det er sambo sin konto lånet trekkes fra (aner ikke hvorfor)[8|]

Back
Topp