Når man har 100% stilling

Pallar

Elsker forumet
men ønsker å gå ned til f.eks 80%, er dette noe man har krav på i følge arbeidsmiljøloven? Eller er det opp til arbeidsgiver?

jeg vet ikke, dytter for deg, men vil jo tro man kan søke perm om dette, men vil jo tro at d er opp til arbeidsgiver og godta eller ikke >?

ikke noe man har krav på nei.

ORIGINAL: Durken

ikke noe man har krav på nei.

Det har iallefall vi, så lenge vi har barn under et visst antall år (tror det var 8 år[8|] om jeg ikke husker helt feil..).

er det ikke sånn at om man har barn under (er det 8 eller 12 år??)så har man rett til permisjon fra deler av stillingen sin? vet et par på jobben har det

Alle som har barn (tror det er faktisk opp til 16 år?) har krav på redusert stilling.

Jeg jobber som lærer, og jeg kan be om permisjon fra 20% av min stilling, så lenge jeg har barn under 10 år. Er ikke sikker på om det gjelder de som har vikariat også, men i alle fall de med fast stilling.

Jeg begynner i en 100% i morgen, og frem til sommerferien, så får se hvordan jeg liker det. Veldig godt med en fridag i uken i alle fall[:D]

Jo, så lenge du har omsorg for små barn har du rett til å redusere stillingen din så sant det er praktisk gjennomførbart på arbeidsplassen. Aml § 10-2

I kommunen jeg jobber står det i klausulen at de vil tilrettelegge for småbarnsforeldre, og gi redusert stilling (ulønnet) om de ønsker det.
Jeg har gjort det, først 90% og så 80%.

da kan dere redusere stillingene deres så kan jeg få jobbe[:D]

Her står det om rett til redusert stilling: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78158

i loven står det jo grunner som kan gi rett til redusert stilling. det vurderes behov i enkelttilfeller. sånn jeg har forstått det er det til syvende og sist opp til arbeidsgiver.

Man har rett på redusert stilling frem til barna er 12 år ja.

Jeg spurde om å gå ned tilo 80%. Endte med jeg satt igjen med 50% stilling[:'(] Men det er nå en annen historie.
Jobben hadde visst ikke mer oppdrag tilo meg.

ORIGINAL: Annicken

jeg vet ikke, dytter for deg, men vil jo tro man kan søke perm om dette, men vil jo tro at d er opp til arbeidsgiver og godta eller ikke >?
det er det en kollega av meg gjorde. hun søkte på grunnlag av mer tid sammen med sønnen som trengte mer leksehjelp, men fikk avslag fordi arbeidsgiver hadde problemer med å fylle resten av stillingen hennes og ønsket helst kun arbeidstakere i 100% stilling.

Man har rett til å komme tilbake etter endt mammaperm i en lavere stillingsprosent. Usikker på om det er kun for ett år eller lenger, men det kan du sjekke med HR avdelingen der du jobber. [:)]

Back
Topp