Når man går gravid, og ikke er i form

jealie28

Gift med forumet
Når man ikke er i form pga jobben gjør deg ekstra sliten, samt andre medisinske årsaker, har man da rett på svangerskapspenger?
Noen her som har fått innvilget dette?
Har lest om det på nav sine sider, men der ser det så enkelt ut, og nav er jo ikke kjent for å være enkle..[;)]

Er for tiden sykemeldt 60 % fra jobb, så jeg kan jobbe to dager i uka.
Jeg har gått i 100 % vikariat i ett år, og det går nå ut..og da har jeg bare 40 % stilling. Og siden jeg er sykemeldt og ikke i stand til å jobbe mer enn 40%, så ønsker jeg fortsatt å gå i 60 % sykemelding, men det er ikke sikkert jeg får penger for de resterende 60%...selvom jeg mener jeg har rett på det i og med at nav regner ut gjennomsnitt av lønn de siste mnd...eller årene..
Men hvis det i verste fall er rett, har jeg da mulighet på å få svangerskapspenger tro?
Noen som har noen erfaringer?
Vil høre litt rundt, før jeg ringer nav...så jeg får lagt det frem på mest riktig måte til de[:)]

Nav er altfor innvikla til at jeg klarer å forstå det[8D]

jeg har forstått det slik, at svangerskapspenger kan man få så lenge det er farlig for din helse og fosteret å fortsette å jobbe.

Jeg hadde ikke fast jobb, men min arbeidsgiver skrev at jeg hadde kommet til å jobbe fult videre, fikk derfor svangerskapspenger, utregnet på gjennomsnitt av de siste mnd. jeg hadde jobbet, måtte ha jobbet i 6 mnd den dagen for å få penger.

Må nesten bare søke, og håpe på det beste, men må ha det gjennom lege da.

hvis du bare har en 40% stilling framover og du fortsatt skal være sykmeldt 60% blir du vel sikkert 60% sykmeldt av de 40% da...?? Går vel ikke an å få betalt som om du har en 100% når du ikke har mer enn 40?? eller er det jeg som er helt blank?? hehe.. syns bare det hørtes så rart ut! 

ORIGINAL: tone86

hvis du bare har en 40% stilling framover og du fortsatt skal være sykmeldt 60% blir du vel sikkert 60% sykmeldt av de 40% da...?? Går vel ikke an å få betalt som om du har en 100% når du ikke har mer enn 40?? eller er det jeg som er helt blank?? hehe.. syns bare det hørtes så rart ut! 

det har litt med om arbeidsgiver kan dokumentere at du ville kunne jobbet 100% om du var frisk, med eventuelle ekstravakter. Men uten det, så vil jeg tro at du kun får 40 % svangerskapspenger, ettersom det er din fremtidige stilling nå

ORIGINAL: FruStina

det har litt med om arbeidsgiver kan dokumentere at du ville kunne jobbet 100% om du var frisk, med eventuelle ekstravakter. Men uten det, så vil jeg tro at du kun får 40 % svangerskapspenger, ettersom det er din fremtidige stilling nå

Stemmer det, jeg hadde jo jobbet 100 % om jeg ikke hadde vært sykemeldt. Det er jo ikke min feil at jeg ikke er bra...og da mener jeg at de burde kunne ordne med det...
Og da regner de ut gjennomsnitt av lønn den siste perioden, og får videre full lønn fordet..
Er jo sånn det burde være....[:)]

ORIGINAL: jealie28

Stemmer det, jeg hadde jo jobbet 100 % om jeg ikke hadde vært sykemeldt. Det er jo ikke min feil at jeg ikke er bra...og da mener jeg at de burde kunne ordne med det...
Og da regner de ut gjennomsnitt av lønn den siste perioden, og får videre full lønn fordet..

det var slik de regnet med meg sist, fordi jeg jobbet på kontrakt, mnd for mnd.

ORIGINAL: jealie28

det var slik de regnet med meg sist, fordi jeg jobbet på kontrakt, mnd for mnd.

Å så godt å høre...sjefen min mente det ikke var sånn... og da ble jeg bare sint...for jeg mente og det, at det gikk å gjøre det på den måten...men da skal jeg ringe nav, også skal jeg ringe sjefen opp igjen for å fortelle at det faktisk går :)
Det står jo det på nav sine nettsider også...

Jeg får for 100 % stilling. Har sjekket opp i det.. så der dummet sjefen seg veldig ut...Er jo egentlig litt flaut at han ikke kan dette...tenk om jeg hadde vært ei jente som ikke hadde sjekket opp i ting selv, bare regnet med at han hadde rett...da hadde jeg sitti fint i det...uff, nei, her må man alltid dobbeltsjekke opp i ting selv, er det lureste:)

ORIGINAL: blomst.85

Men hvis du ikke kan jobbe fordi du er syk så er du vel sykemeldt og får sykepenger. Hvis du i utgangspuktet er frisk, og ønsker å jobbe, men jobben din ikke kan tilrettelegge det for deg får du svangerskapspenger.

Tror det er sånn!!!!!!!

dette har du helt rett i....

det med svangerskapspenger er veldig forskjellig fra lege til lege enda fordi det ikke er direkte rettet til forskjellige yrker, så det kan bli vanskelig for deg å få til.

din arbeidsgiver skal tilrettelegge for deg om du er syk eller gravid, og en gradert sykmelding sier ikke at du skal evnt redusere din arbiedstid, men arbeidsmengde...........

Sånn som eg har det nå,har eg fått beskjed om at dersom eg fremdeles er sjukmeldt 100% kan dei ikkje gå ned i lønna mi så lenge eg e gravid [:D] veldi gla for det siden eg har en vanskeli sjef som ville redusere stillinga mi til 60%, og det utgjer jo litt på lønna. Meeen dersom eg går tilb.i jobb, og blir sjukm.igjen får eg kun 60% lønn, siden dei he redusert stillinga. LYKKE TIL [:)]

Back
Topp