Når man er uenig om barneoppdragelse....

|Frosken|

Juni12s hobby/håndarbeider
VIP
Junibarna 2015
Her i huset har vi en veldig ulik måte å takle mini på. Jeg er tålmodig, snakker alltid med rolig stemme, fokuserer på å forklare HVORFOR hun ikke får gjøre ting, og lar henne som oftest få et valg, f.eks. Vil du sitte på det store eller lille bordet når du skal spise kveldsmaten din? Hun får velge en bok vi leser før sengen osv. Hun kan være ganske vrang og trassen, men jeg syns det fungerer greit å la henne tro at hun bestemmer litt selv, ser jo hvordan hun stråler når hun tror hun har bestemt helt selv.
Pappaen derimot er veldig streng, og mer kjeftete. Han eier ikke tålmodighet og hisser seg lett opp. Han hever stemmen, og er kvass. " Basta bom, pappa bestemmer, gjør som jeg sier ellers er det rett i seng"-opplegg. Noe jeg IKKE syns noe om!! Han gir høylytt uttrykk for at han er "drittlei ungemas" f.eks om hun ikke roer seg i sengen, eller sutrer. Hun er veldig sutrete om ettermiddagen, for da er hun trøtt og sliten. Hun er veldig mammadalt, men spør også mye etter pappa. Men når han kommer fra jobb ligger han på sofaen, "for hun koser seg jo med å se på tv", så han skjønner ikke hvorfor jeg spør om han ikke kan lese for henne eller noe sånt før hun skal legge seg. Dvs, det er jeg som ender med all "jobb" med henne, fordi han mener det jeg gjør er unødvendig så derfor mener han at han ikke trenger å hjelpe til. Han er ikke glad i å være sosial, så å prøve å finne på noe med venner og barna er umulig, det er alltid mini og meg, og de andre parene med barn. Han syns det er kjedelig. Og ser IKKE at mini syns det er moro å finne på ting, hun er jo så liten enda, skylder han på.

Poenget er her at vi tydeligvis er veldig mye mer ulike enn hva vi trodde når det kommer til å oppdra barn. Og det skremmer meg litt. Vet ikke om det fungerer og om vi klarer å bli enige om noe. Vi har det bra ellers, men i perioder syns jeg dette er veldig tøft, samtidig tenker jeg at jeg ville jo ALDRI gått fra han heller, for jeg ville ikke at barna skulle vært alene med han, syns han hisser seg opp for mye, og jeg tror mini blir redd. Er ikke redd for vold eller noe altså, men måten han prater til og behandler er IKKE ok for meg... Jeg dør inni meg av tanken på å skulle være alenemor og borte fra de små flere dager i strekk..

Ble kanskej litt langt og usammenhengende dette, men jeg måtte bare få det ut...
Flere som har ulikt syn på dette? Hvordan får dere det til å fungere?

Har dere prøvd å sette dere ned sammen og snakke om det? Kanskje dere greier å komme fram til noe som passer dere begge. Et slags kompromiss.

Har du pratet med ham om det som du skriver her? Vet han hvor sterkt du reagerer på hans "oppdragelsesmetoder"? Som nevnt overfor her kan det jo hende at han er åpen for å jobbe med det hvis dere får pratet sammen? Hvis du har forsøkt å snakke om det og han avfeier deg kan det kanskje være en mulighet å snakke med HS eller noen på Familievernkontoret? Ofte kan det være en objektiv innblanding som skal til for noen. Håper dere finner ut av det, det er fortvilende å føle at man pisser i motvind!

Mulig eg er kynisk, men trur du at han vil ha ungane 50/50 viss du går fra han da? Han virkar jo såpass lite engasjert og lat, at han høyres ut som ein som kunne gått med på annakvar helg og ein dag i veka uten å laga noko styr av det?

Ville uansett ha sagt til han kva du føler og tenker, evt bruke familievernkontoret for å få hjelp til å kommunisere bedre.

Masse lykke til og klem til deg!

Ta det du har skrevet her og enten si det til han eller gi det til han i skrevet form. Bare forbered han på at dere skal prate sånn at han ikke blir tatt på senga. Eneste måten dette kan bli løst på, er gjennom skikkelig kommunikasjon.

sogn78 skrev:
Mulig eg er kynisk, men trur du at han vil ha ungane 50/50 viss du går fra han da? Han virkar jo såpass lite engasjert og lat, at han høyres ut som ein som kunne gått med på annakvar helg og ein dag i veka uten å laga noko styr av det?

Ville uansett ha sagt til han kva du føler og tenker, evt bruke familievernkontoret for å få hjelp til å kommunisere bedre.

Nei, regner ikke med det, og det hadde jeg ikke godtatt heller. Men jeg VIL jo ikke gå fra han heller altså, bare tenker at "tenk OM det ender sånn" -tanker...  En helg er MER enn for lenge for meg, og det er jo høytider og ferier som må deles uansett. Og det hadde knekt meg helt! Fatter ikke at folk klarer jeg, spes om man er uenig i måten å behandle barna.

Har snakket om dette, men vi er nok ikke så gode på å kommunisere, og det blir fort at han bare jatter med siden "jeg vet jo alt" og så er han enig, men så skjer det ikke noe mer. Veldig skeptisk til noe terapi-greier, og vet han kommer til å sette seg på bakbeina, har vært gjennom den en gang før, men vi kom oss fint gjennom det på egenhånd. Må nok bare prøve hardt å snakke bedre sammen og høre på hverandre...

sogn78 skrev:

Nei, regner ikke med det, og det hadde jeg ikke godtatt heller. Men jeg VIL jo ikke gå fra han heller altså, bare tenker at "tenk OM det ender sånn" -tanker...  En helg er MER enn for lenge for meg, og det er jo høytider og ferier som må deles uansett. Og det hadde knekt meg helt! Fatter ikke at folk klarer jeg, spes om man er uenig i måten å behandle barna.

Har snakket om dette, men vi er nok ikke så gode på å kommunisere, og det blir fort at han bare jatter med siden "jeg vet jo alt" og så er han enig, men så skjer det ikke noe mer. Veldig skeptisk til noe terapi-greier, og vet han kommer til å sette seg på bakbeina, har vært gjennom den en gang før, men vi kom oss fint gjennom det på egenhånd. Må nok bare prøve hardt å snakke bedre sammen og høre på hverandre...

|Frosken| skrev:
Her i huset har vi en veldig ulik måte å takle mini på. Jeg er tålmodig, snakker alltid med rolig stemme, fokuserer på å forklare HVORFOR hun ikke får gjøre ting, og lar henne som oftest få et valg, f.eks. Vil du sitte på det store eller lille bordet når du skal spise kveldsmaten din? Hun får velge en bok vi leser før sengen osv. Hun kan være ganske vrang og trassen, men jeg syns det fungerer greit å la henne tro at hun bestemmer litt selv, ser jo hvordan hun stråler når hun tror hun har bestemt helt selv.
Pappaen derimot er veldig streng, og mer kjeftete. Han eier ikke tålmodighet og hisser seg lett opp. Han hever stemmen, og er kvass. " Basta bom, pappa bestemmer, gjør som jeg sier ellers er det rett i seng"-opplegg. Noe jeg IKKE syns noe om!! Han gir høylytt uttrykk for at han er "drittlei ungemas" f.eks om hun ikke roer seg i sengen, eller sutrer. 

Akkurat slik er det hos oss også...

Og ja, vi er vel egentlig blitt enige om at vi er ulike der. Han (pappaen) takler ikke sutring like bra som meg, og jeg er ikke like flink til å være streng som han....
Han liker ikke å "hisse seg opp" så fort som han gjør, men han er bare slik av natur. 
Og jeg er helt motsatt...

Så der får ungene bare bli vant til at vi er forskjellige!!!  

Ang det andre, har jeg ikke så mye å komme med desverre.. 

Vi har det litt sånn som du beskriver. Han har vesentlig kortere lunte enn meg og er mer oppfarende i noen situasjoner enn jeg liker..Og vi har prata om det, jeg synes vel det har hjulpet noe.
Jeg er ganske god på å si i fra når jeg synes at han tråkker over streken, noe som gjør at han har skjerpa seg, men faller lett tilbake på gamle saker og det er slitsomt. Jeg vurderer terapi jevnlig ikke minst for min egen del, men enn så lenge går det bra.
Det handler også om at vi har storesøster boende her, som han har hatt ansvar for alene siden hun var 5 år og nå er hun 14 år. Storesøster er nå er harmonisk og rolig jente, så jeg ser jo at det han gjør ikke virker så skummelt på ungene som det tydeligvis gjør på meg..
Og her har lillesøster begynt å ta igjen med ham når han blir sinna/for høylytt.. Vet ikke helt om det er et godt tegn av ei på 2.5 år

Back
Topp