Når man er sykepleierstudent...

Tøsa!

Gift med forumet
Hva har man lov til og ikke lov til da?

Jeg skal jobbe ekstra i helga. Er det bare medikamenthåndteringen jeg ikke kan ta ansvar for?
Kan jo legge opp og få to til å sjekke over, men kan jeg da gi medisinen eller skal strengt tatt en sykepleier observere at rett medisin blir gitt?

Ellers noe spesielt?

Usikker på det med medikamentutdelingen. Da jeg var i siste praksisperiode, på sykehuset, var det bare en sykepleier som sjekket over medisinene. Men det var en del av opplegget - vi studentene skulle drive avdelingen selv noen dager, uten de andre, og med bare studentansvarlig sykepleier tilstede. Men sånn eeegentlig, når jeg tenker etter hva som er best, skulle vel to sykepleiere sjekket over?

Sånn ellers kommer det vel kanskje an på hvor langt i utdanningen du er kommet. Er du ferdig til sommeren nå skulle hvertfall jeg tro du kunne gjøre det meste. Du har vel ikke noen med deg når du gjør ting i praksis heller? De har nok en formening om hva du kan og ikke kan på avdelingen også, at du bare hører med dem om du er usikker på hva du har lov til? Du er der jo ikke med tittel sykepleier, så de må jo ha andre sykepleiere tilstede som kan gjøre de tingene du evt.ikke får lov til...:)

.

LillianneLie skrev:
Usikker på det med medikamentutdelingen. Da jeg var i siste praksisperiode, på sykehuset, var det bare en sykepleier som sjekket over medisinene. Men det var en del av opplegget - vi studentene skulle drive avdelingen selv noen dager, uten de andre, og med bare studentansvarlig sykepleier tilstede. Men sånn eeegentlig, når jeg tenker etter hva som er best, skulle vel to sykepleiere sjekket over?

Sånn ellers kommer det vel kanskje an på hvor langt i utdanningen du er kommet. Er du ferdig til sommeren nå skulle hvertfall jeg tro du kunne gjøre det meste. Du har vel ikke noen med deg når du gjør ting i praksis heller? De har nok en formening om hva du kan og ikke kan på avdelingen også, at du bare hører med dem om du er usikker på hva du har lov til? Du er der jo ikke med tittel sykepleier, så de må jo ha andre sykepleiere tilstede som kan gjøre de tingene du evt.ikke får lov til...:)

Jeg har bare vært i sykehuspraksis i 3 uker ennå, og skal på samme avdeling, men en ny pasientgruppe. Det er jo medisinsk avdeling det og, så forskjellene er ikke så store, og mine medstudenter som er på den gruppa har jo gjort ca det samme som meg. Men er jo ingen av sykepleierne på den gruppa jeg har gått sammen med før, for jeg er jo som sagt på en annen gruppe.

Går jo mye alene nå, men er jo begrenset hvor mye ansvar jeg kan ta uansett.
Finner jo ut av det når jeg kommer på jobb, men jeg ville bare vite litt om hvordan reglene var...

her her det slik: 1 studieår, skal man ikke ha ansvar for noe medisiner eller lov å gi.. 2 og 3 studieår så har vi lov å gi ut fra dosett og ha medisinansvar. Man kan ikke være på noe medisinrom før man er ferdig sykepleier.

Så jeg kan for eks når jeg jobber i helga ha ansvaret for at hele avdelinga får sine medisiner, får så å komme i praksis der veileder må se at jeg gir ut medisiner :p

Slik jeg skjønner det skal du jobbe en ekstravakt? Da jobber du isåfall som assistent og skal strengt tatt ikke ha noe med medisiner å gjøre i det hele tatt... Om det er tid kan du høre med en av sykepleierne om du kan få gjøre noe i og med at du er student der, men strengt tatt har du helt andre arbeidsoppgaver å gjøre sånn som stell, tilsyn og mating av pasienter..

*Jordbæra* skrev:
her her det slik: 1 studieår, skal man ikke ha ansvar for noe medisiner eller lov å gi.. 2 og 3 studieår så har vi lov å gi ut fra dosett og ha medisinansvar. Man kan ikke være på noe medisinrom før man er ferdig sykepleier.

Så jeg kan for eks når jeg jobber i helga ha ansvaret for at hele avdelinga får sine medisiner, får så å komme i praksis der veileder må se at jeg gir ut medisiner :p

Jeg er på medisinrommet hele tiden, og legger opp medisiner, men de må bare sjekkes av to sykepleiere.
Det er alltid sykepleierne som deler ut medisiner, men hender seg de sier at jeg kan gå å gi en enkelt pasient koppen med piller eller en klexane sc, eller blande antibiotika og gi den iv uten tilsyn. Men sånn strengt tatt, hva er lov og ikke?

Pearl skrev:
Slik jeg skjønner det skal du jobbe en ekstravakt? Da jobber du isåfall som assistent og skal strengt tatt ikke ha noe med medisiner å gjøre i det hele tatt... Om det er tid kan du høre med en av sykepleierne om du kan få gjøre noe i og med at du er student der, men strengt tatt har du helt andre arbeidsoppgaver å gjøre sånn som stell, tilsyn og mating av pasienter..

Men her er det slik at når jeg er kommet til 2 år og har bestått medregning så regnes man som fagarbeider. Du har jo mye mer kunnskap allerede om medsiner enn hjelpepleiere med medkurs, så er ofte at jeg har medisinansvar på hele avdelinga. Noen ganger har det skjedd at jeg har vært den med høyeste kompetanse der også, men det er unntaket.

Dani California skrev:

*Jordbæra* skrev:

Jeg er på medisinrommet hele tiden, og legger opp medisiner, men de må bare sjekkes av to sykepleiere.
Det er alltid sykepleierne som deler ut medisiner, men hender seg de sier at jeg kan gå å gi en enkelt pasient koppen med piller eller en klexane sc, eller blande antibiotika og gi den iv uten tilsyn. Men sånn strengt tatt, hva er lov og ikke?

Du er på medisinrom der du jobber?? reglen varierer fra kommune til kommune.. Men slik som f.eks blanding av antibiotika og sette iv, ville jeg ikke gjort når jeg er på jobb.. grunnet er at det er rene sykepleieoppgaver og hvis det skulle skje noe så kan det gå utover deg. Gi medisiner og klexane gjør jeg, men det er lov her da.. Etter skolen og kommunens retningslinjer.

Pearl skrev:

Okei, da forstår jeg.
Jeg tror ikke det praktiseres sånn da, men greit å vite hvordan reglene er.

Dani California skrev:

Pearl skrev:

Okei, da forstår jeg.
Jeg tror ikke det praktiseres sånn da, men greit å vite hvordan reglene er.

Da må du nesten bare høre med de hvordan de bruker å gjøre det.. Slik ble det ihvertfall praktisert der jeg jobbet som student mens jeg studerte til sykepleien.. Jeg hadde samme oppgaver som en hjelpepleier men fikk i blant "gjøre litt ekstra" om det var tid og sykepleierne jeg jobbet med syntes det var greit. Nå er dette 12 år siden da så mulig ting har endret seg.... Uansett er det en flott erfaring å få med seg!!

Dani California skrev:
Mye kan man regne med å få betalt forresten?
Her fikk vi assistentlønn og jobbet som det 1 studieår. 2 og 3 får man fagarbeiderlønn..

*Jordbæra* skrev:

Dani California skrev:
Her fikk vi assistentlønn og jobbet som det 1 studieår. 2 og 3 får man fagarbeiderlønn..

Som tilsvarer?

Det varier jo fra kommune til kommune eller om du jobber på sykehus. Jeg fikk vel rundt 130 i timen 1 året, så rundt 160 2 og 3 år, da med ikke noe ansiennnitet.

Der jeg er, i en kommune, kan du dele ut medisiner fra dosett/multidose hvis du har bestått medikamentprøve på skolen og i tillegg fått praktisk opplæring på enheten.

så lenge du har bestått medikamentregneprøven, så kan du gjøre mye... reglene har blitt endret de siste årene - da jeg gikk første året i vestfold fikk jeg ikke ta på tablettene omtrent, da jeg gikk året om igjen i krsand (året etter) var reglene endret og jeg fikk gjøre endel.. :)

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien nå, kunne jeg legge dosetter - sykepleieren min måtte kontrollere. Jeg kunne dele ut fra dosett uten at noen så over. De var jo allerede kontrollert.
På sykehuset kunne jeg gi ut medisiner til pasientene, sykepleier så over først. Narkotika var det litt strengere med - der må de jo være to for å kontrollere når de henter ut fra medisinrommet, så da måtte de egentlig være to pluss meg - men de så litt gjennom fingrene med det og lot min signatur holde som nr.to.

MEN.. du skal huske på at det er ulike regler for studenter i praksis og studenter i jobb.
Jeg er noget usikker på forskjellen, men iallefall - da jeg jobbet i hjemmesykepleien før jeg var ferdig utdannet - så ga jeg ut medisiner som var lagt i dosett, på samme måte som hjelpepleiere og assistenter med medisinkurs.

Dani California skrev:

*Jordbæra* skrev:

Dani California skrev:

Som tilsvarer?

som 3årsstudent fikk jeg 158 kroner timen. Tilsvarer fagarbeider med 8 års ansiennitet om jeg ikke husker feil. Helt utroooolig å gå opp til grunnlønn for sykepleiere med 0 års ansiennitet som er hele 178 kroner timen....... følte virkelig at 3 år på universitet og endel hundretusen i studiegjeld ga uttelling da altså....

Dollface skrev:
så lenge du har bestått medikamentregneprøven, så kan du gjøre mye... reglene har blitt endret de siste årene - da jeg gikk første året i vestfold fikk jeg ikke ta på tablettene omtrent, da jeg gikk året om igjen i krsand (året etter) var reglene endret og jeg fikk gjøre endel.. :)

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien nå, kunne jeg legge dosetter - sykepleieren min måtte kontrollere. Jeg kunne dele ut fra dosett uten at noen så over. De var jo allerede kontrollert.
På sykehuset kunne jeg gi ut medisiner til pasientene, sykepleier så over først. Narkotika var det litt strengere med - der må de jo være to for å kontrollere når de henter ut fra medisinrommet, så da måtte de egentlig være to pluss meg - men de så litt gjennom fingrene med det og lot min signatur holde som nr.to.

MEN.. du skal huske på at det er ulike regler for studenter i praksis og studenter i jobb.
Jeg er noget usikker på forskjellen, men iallefall - da jeg jobbet i hjemmesykepleien før jeg var ferdig utdannet - så ga jeg ut medisiner som var lagt i dosett, på samme måte som hjelpepleiere og assistenter med medisinkurs.

Det var nettopp det jeg prøvde å påpeke.. Når man er student følges man tett av en sykepleier og sykepleieren er tildels ansvarlig for ting man gjør og man står nokså fritt til å legge fokuset på stell, medisiner, visitt , være med på undersøkelser/operasjoner etc.. Når man JOBBER derimot har man arbeidsoppgaver som skal gjøres og man gjør jobben istedet for en helsefagarbeider, man setter ikke inn en student til å gjøre en sykepleiers jobb! Derfor mener jeg at man som sykepleierstudent i JOBB skal gjøre hovedsaklig helsefagarbeider oppgaver og rene sykepleie oppgaver som medisinering, veneflon setting, sprøyter etc kun om man får tillatelse/instruks om det fra sykepleier...

Dollface skrev:

Dani California skrev:

*Jordbæra* skrev:

Dani California skrev:

Som tilsvarer?

som 3årsstudent fikk jeg 158 kroner timen. Tilsvarer fagarbeider med 8 års ansiennitet om jeg ikke husker feil. Helt utroooolig å gå opp til grunnlønn for sykepleiere med 0 års ansiennitet som er hele 178 kroner timen....... følte virkelig at 3 år på universitet og endel hundretusen i studiegjeld ga uttelling da altså....

Hehe.. Ja det er en sur lærepenge å få... Det lønner seg ikke med utdanning før man har jobbet i 15 år eller noe sånt..... Om man tar med at helsefagarbeidere får lønn i lærlingetid, bruker kortere tid på studiene og som oftest har null i studielån så ligger de laaaaangt foran i opptjening den dagen man begynner i jobb som nyutdannet sykepleier.... Surt men sant..

Back
Topp