Når måler dere blodsukker?

*Tessa*

Gift med forumet
Jeg ble plutselig så usikker på om jeg skulle måle 1 eller 2 timer etter mat? Hva gjør dere?

Og jeg har høyere blodsukker på morgenen enn utover dagen, er det litt merkelig ? Skulle ønske jeg kunne litt om dette

Når vi måler blodsukkerprofil måler vi 1 time før og 2 timer etter mat. Også måler vi fastende på morgenen. Det er på sykehuset :)

Spiser du dagens største måltid på kvelden?
Dersom du gjør det kan du også måle blodsukker på kvelden før du legger deg.

Det er mange ting som påvirker blodsukkeret, mulig at blodsukkeret ditt faller senere gjennom natten når du sover om du ikke bruker insulin. Hvis du bruker insulin på kvelden er kanskje dosen med langtidsvirkende for lav. Snakk med lege/jordmor om du bekymrer deg for det :)

Dersom du ønsker mer informasjon anbefaler jeg NHI.no søk på svangerskapsdiabetes. :) Lykke til!

Last edited:
Når vi måler blodsukkerprofil måler vi 1 time før og 2 timer etter mat. Også måler vi fastende på morgenen. Det er på sykehuset :)

Spiser du dagens største måltid på kvelden?
Dersom du gjør det kan du også måle blodsukker på kvelden før du legger deg.

Det er mange ting som påvirker blodsukkeret, mulig at blodsukkeret ditt faller senere gjennom natten når du sover om du ikke bruker insulin. Hvis du bruker insulin på kvelden er kanskje dosen med langtidsvirkende for lav. Snakk med lege/jordmor om du bekymrer deg for det :)

Dersom du ønsker mer informasjon anbefaler jeg NHI.no søk på svangerskapsdiabetes. :) Lykke til!

Takk for svar. Jeg prøver å ikke spise noe sørlig på kveldstid. Så mitt største måltid er middagen i 16 tiden. Bruker ikke insulin, har ikke fått påvist sv. Diabetes ennå, men måler hjemme nå i 14 dager for så å komme til ny lege time med resultatene. Jeg skal måle når jeg står opp før frokost, og igjen etter 1 eller 2 timer, det er nettopp det jeg ikke husker.

I disse to ukene jeg skal måle har jeg fått beskjed om å måle før hovedmåltid (frokost, lunsj, middag og evt kvelds) og en og en halv time etter hvert måltid. :)

Ok takk for svar! Jeg skal bare måle før og etter frokost. Men har nå i 3 dager målt en time etter..men så ser jeg mange måler 1,5 til 2 timer etter, så tror jeg måler for tidlig

Jeg fikk beskjed (på apoteket) at jeg må måle før hvert måltid og to timer etter. Hender seg at jeg ikke får spist rett etter målingen, også måler to timer etter at jeg har tatt det siste "tygget".

Jeg ble plutselig så usikker på om jeg skulle måle 1 eller 2 timer etter mat? Hva gjør dere?

Og jeg har høyere blodsukker på morgenen enn utover dagen, er det litt merkelig ? Skulle ønske jeg kunne litt om dette

Det pleier å være før hvert måltid og to timer etter måltid. Men for sikkerhetsskyld kan du ringe legen din og høre.

Back
Topp