Når må man begynne å tenke på vena cava syndrom?

skapbergenser

Forelsket i forumet
Det er lenge til jeg skal på første jordmortime (juli, da vi flytter om en mnd til en annen by og kommer ikke til før, da vi bor i Bergen og det tydeligvis er stor pågang her...), derfor lurer jeg på om noen av dere som har vært gravide før vet eller har fått konstruktive råd.

Jeg har tidligere "hørt og lest" at vena cava syndrom ikke er noe å bekymre seg for dersom man ikke blir uvel eller svimmel, og har derfor tenkt at dette ikke er noe problem.

Men så var jeg på en fagdag for fysioterapeuter nettopp (jeg er fysioterapeut) med bla. tema om graviditet og fysisk aktivitet, der kursholder (som jobber med trening for gravide) sa  
- at man ikke skulle trene(/ligge) på ryggen fra uke 16. Dette gjaldt statiske øvelser.
- hun sa og at blodtilførselen til baby kunne påvirkes uten at den gravide kjente det. 

Ifølge jordmorsiri.no (regner siden som ca pålitelig)
- er det ikke farlig før uke 25 eller så lenge mor ikke blir svimmel/uvel.
- hun svarer og at mor kjenner det før babyen.

Altså ting som er helt ulike det jeg fikk høre på kurs. Forvirrende med ulike svar. Jeg vil ikke skade babyen, men er jo en del ganger jeg ligger på ryggen (i søvne, trening, sex)...

Noen av dere som har fått råd ang. saken? Kommer som sagt ikke til hos jordmor enda med mindre noe spes. oppstår (og jeg er jo ikke plaget med dette), og tar ikke fri fra jobb for å gå til lege pga ett spm (og legen min er forøvrig ikke spesielt flink til å ta tid til å informere og svare på spm...).

Vegrer meg for å etterspørre medidinske råd på et forum, men ting vi lurer på er vel grunnen til slike forum?:) Håper noen har fått konstruktive svar fra fagfolk og ikke bare synser. 

jeg kjenner til svaret fra jm siri. Mor merker dette og blir svimmel, om du ligger på ryggen, vil kroppen dovne/ sovne og dette merker du FØR babyen

Jeg merket ingenting sist. Låg på rygg hele tiden. Tror det har litt med leie til barnet å gjøre og. Her låg hun på siden med ryggen mot min høyre side av magen. Har aldri opplevd i jobbsammenheng eller hørt om noen som har hatt problemer med det. 

Det merker du selv! Jeg hadde det supert gjennom sist sv.skap. Trente og lå på ryggen. Ble ikke uvel og datteren min hadde veldig god gjennomstrømning fra morkaken (de sjekket det fordi de trodde jeg hadde sv.forgiftning).

Tror ikke du skal tenke noe særlig på det egentlig.. Jeg hadde det helt topp forrige sv.skap og jeg lå på ryggen titt og ofte.. du kjenner det nok om det skulle være noe :)

Hva kan skje med babyen? Har hørt at vi kan bli svimmel og besvime, men ikke at det går på babyen? 

Tror ikke du skal bekymre deg før du selv merker at det blir ubehagelig å ligge på ryggen. Jeg klarte å ligge på ryggen frem til uke 25 faktisk :)

hÆ?! oj dette har ikkje eg fått med meg?!

kan en ikkje ligge på ryggen? hvordan skal man ligge da? på siden bare da.. for er jo ikke bra å ligge på magen heller.. jeg ligger jo mest på ryggen på sofan, senga og viss en trener litt styrke... trodde det var ufarlig jeg..

skjønner ikke noe jeg..

NinaBeate88 skrev:

kan en ikkje ligge på ryggen? hvordan skal man ligge da? på siden bare da.. for er jo ikke bra å ligge på magen heller.. jeg ligger jo mest på ryggen på sofan, senga og viss en trener litt styrke... trodde det var ufarlig jeg..

skjønner ikke noe jeg..

Jeg ligger for det meste på magen, og da ei venninne hørte det, reagerte hun med å si at DET må jeg Ikke gjøre.. Jeg hadde ikke hørt noe om dette , og måtte sjekke opp saka:) googlet masse rundt temaet og det tyder på at det overhode ikke er farlig å ligge på magen, og kroppen regulerer det selv med at når magen blir stor nok er det ikke mulig lengre.. Så ligg på magen så lenge det er komfortabelt, vær heller forsiktig med å ligge på rygg..:-S Mye man skal lære seg:):)

NinaBeate88 skrev:

skjønner ikke noe jeg..

Jeg ligger for det meste på magen, og da ei venninne hørte det, reagerte hun med å si at DET må jeg Ikke gjøre.. Jeg hadde ikke hørt noe om dette , og måtte sjekke opp saka:) googlet masse rundt temaet og det tyder på at det overhode ikke er farlig å ligge på magen, og kroppen regulerer det selv med at når magen blir stor nok er det ikke mulig lengre.. Så ligg på magen så lenge det er komfortabelt, vær heller forsiktig med å ligge på rygg..:-S Mye man skal lære seg:):)

Hmm, aldri hørt om dette jeg..
Man får stadig med seg noe nytt ja..

Back
Topp