Når legges de små på kvelden?

4 barns mamma

Flørter med forumet
Sensommerbarna 2019
Tenker på om jeg skal få til å endre klokkeslettet snart , her er det leggetid mellom 20 og 21.

Har prøvd å legge tidligere men da våkner hun igjen etter en time ca.
Nå sover hun siste dupp for dagen kl. 17/17:30 til 18:30/19.
Er våken en time halvannen så er hun trøtt igjen.

Foreløpig passer det, da jeg følger på fritidsaktiviteter med søsken, og da sover hun.
Men tenker når jeg starter jobb igjen, at det kan være godt med tidligere kveld.
 
Her har vi endt opp med at ved siste hvil vekker vi senest kl 17 om hun ikke våkner selv før det, om ikke blir hun helt umulig å legge, det kan gå mange timer! Så da er det natta en gang mellom 19-19.30. Det hender hun våkner etter ca 30 min og da må jeg ligge litt hos henne til hun sovner ordentlig. Etter det er det stort sett soving resten av natten :happy:
 
Legger hun rundt 19-1930. Men har merket de siste kveldene at det har tatt litt lenger tid å sovne. Og da har siste lur vært fra ca 1730-18.
Men så har vi sovet til kl.8 istedenfor kl.7 de siste dagene, så da har liksom hele dagsovinga blitt forskjøvet.
Så imorgen står vi opp litt tidligere, og forsøker å få siste luren til å være ferdig senest 1730.
 
Her legger han seg ca kl 22. Midt mellom leggetiden til de to andre på denne alderen. Han sover så godt om natten så jeg forstyrrer ikke døgnrytmen da. Innimellom hadde det vært greit med tidligere legging, men på min kroniske sykdom og nr 2 sin så er vi veldig avhengig av søvn og så lenge babyen kun vil ha mat i 5 min pr natt så forstyrrer jeg ikke han. I dag skulle han ikke ha mat før alarmen ringte. Hjalp ikke meg eller nr 2 siden nr 2 har slitt mye i natt.
 
Alt mellom 19-20:30 er vanlig her foreløpig :p
 
Varierer, har ingen fast rutine på dagsoving eller legging på kveld enda. Legges vanligvis rundt samme tid som storesøsknene, blir som regel rundt 2000.
 
Min på 6 mnd har lagt seg rundt kl 18 siden han var fire uker(da startet vi med leggerutinene). Nå går vi på badet kl 18, han sovner 1830.
Vekkes fra siste dupp på dagen aller senest kl 1430.
Krever selvsagt mye aktivisering fra vår side på ettermiddagen, og at vi planlegger sovingen hans litt på dagtid. I tillegg er vi heldige med at storebror kun går på fotball, og den får han utløp for på fotballfritidsordning to dager i uka. Fotballtreningen på kvelden den ene dagen i uka tar enten pappaen, eller så får vi hjelp fra klassekameraters foreldre med kjøring så lillebror slipper å kjøre bil så sent.
Han sover som regel hele natten. Det tok tid å komme dit, og den første måneden med rutiner var ikke så lett, men så knakk vi koden, og det begynte å løse seg veldig greit.
Jeg tenker at alle må tilpasse litt etter hva som passer til familien og hvordan man vil ha det selv, barn er tilpasningsdyktige.
Rutiner lar seg ikke endre på kort tid, men i det lange løp ordner det meste seg.
Jeg har hatt veldig god hjelp av boken til Karin Naphaug i forhold til soving på begge barna mine. Der har jeg kunnet få tips når vi ikke helt har forstått hvorfor det blir som det blir. Anbefales.
 
Vi går på badet rundt 18 - 18.10, og så ammer vi og så er han vell i seng rundt 18.10-18.20
Sovner et sted mellom 18.30 - 19.00.
Han våkner for dagen rundt 07-08.

Vi har kun ett barn og syns dermed at det er greit med litt lengre morninger. Så vi jobber med at han skal sovne rundt kl 19. Før så sovnet han rundt kl 18.
Har fleksibel jobb så kan komme på jobb senest kl 09. Så det skal gå greit når jeg skal tilbake i mai.
 
Legges mellom 18.30-19.30, ammes 2 ganger i løpet av natta. Sovner raskt av seg selv i sengen. Tar han over i vår seng i 05-tiden og så står vi opp rundt 06.30. Det passer bra for søskena skal opp på skolen. Skulle ønske han sov lengre i helgene da...
 
Det høres jo veldig bra ut med 20-21 da. Tror jeg bare ville fortsatt med det som virker å fungere bra.

Her i huset er det nærmere 00.30 og gjerne seinere før hun sovner. Har prøvd alt,men hun er skikkelig B menneske foreløpig. Sover da lenge på morgen så forsåvidt deilig,men må uansett opp med de to eldste så ikke så mye å si da;).

Har vært noen kvelder hun sovner i 22.30 tida så satser på at det er i ferd med å snu:).
 
20-20.30 :) sover rundt og det har hun gjort siden hun ble født egentlig :)
 
Back
Topp