Når legger dere lille?

Vimseguri :D

Flørter med forumet
Ja.. når laller deres små nurk seg? Endelig fått småen til å lalle fra rundt 22.30-23.00 til nå mellom 21.00-21.30. I dag legger jeg ham 20.00. Er dette altfor tidlig?

Jeg får ikke så mye hjelp med han for tiden og har han nesten hele tiden selv. Innimellom er jeg så sliten at jeg ikke orker å aktivisere eller prate til han så må legge han under babygymmen, men da får jeg fryktelig dårlig samvittighet. Spes om han sutrer. Noe han ofte gjør om han ikke får være opp i fanget eller båret omkring. I tillegg hender det jeg ikke har krefter til å synge å pludre når han ligger på stellebordet, eller som i kveld - ikke synge nattasang.. gjør det stort sett - men må man hele tiden vise oppmerksomhet til de små? Hva gjør dere andre? Føler hele tiden jeg må være den perfekte mor for barnet mitt, men jeg greier ikke når jeg føler meg tom for energi. Er så redd for å være en dårlig mamma for vesle poden min :-/

Her legger jeg veslemor kl 19 / 19.30
Hun plundrer en del på golvet selv, mens jeg feks gjør husarbeid. Så er jeg bortom og snakker litt og får henne til å smile og le innimellom.
Når hun sover koser jeg meg i sofaen rett som det er med en god bok. Gjerne en dupp også, hvis natten har vært slitsom. På den måten henter jeg frem ny energi. Slitsomt å føle at man går på reserven :/

Babyer er forskjellige, men de som er våken lenge på kvelden i starten legger seg tidligere og tidligere for å komme inn i "hverdagsrutinen" etterhvert :) hvis babyen din sovner 20-tida så er det ikke for tidlig, men kan hende han våkner litt for pupp eller noe på nattan/tidlig på mårran. Det gjør min min om ho sovner tidligere enn vanlig hvertfall. eller hender ho kan våkne på natta uansett også. er litt forskjellig :) i begynnelsen var det natt 22-2330. nå er det natt 20-23 så varierer litt kan man si.

Må også legge til at jeg heller ikke har overskudd til å prate med babyen min så mye jeg skulle ønske, dette er min 3. så når de 2andre er i seng så hender det jeg bare sitter med ho på fanget å koser istedenfor å si så mye.. bare sier de viktigste tingene sånn at ho vet hva som skjer ;)

Absolutt ikke for tidlig å legge klokka åtte om lille er trøtt og klar for kvelden da :) Her har vi lagt frøkna rundt klokka åtte siden hun var ca 2,5 mnd gammel. Dette styrte hun helt selv. Tok bare litt tid før jeg skjønte at hun var urolig på kveldstid nettopp fordi hun var trøtt. Nå er hun 4,5 mnd og legger seg mellom 19 og 20. Deilig å ha litt igjen av kvelden til voksentid.

Babyer er forskjellige, men de som er våken lenge på kvelden i starten legger seg tidligere og tidligere for å komme inn i "hverdagsrutinen" etterhvert :) hvis babyen din sovner 20-tida så er det ikke for tidlig, men kan hende han våkner litt for pupp eller noe på nattan/tidlig på mårran. Det gjør min min om ho sovner tidligere enn vanlig hvertfall. eller hender ho kan våkne på natta uansett også. er litt forskjellig :) i begynnelsen var det natt 22-2330. nå er det natt 20-23 så varierer litt kan man si.

Må også legge til at jeg heller ikke har overskudd til å prate med babyen min så mye jeg skulle ønske, dette er min 3. så når de 2andre er i seng så hender det jeg bare sitter med ho på fanget å koser istedenfor å si så mye.. bare sier de viktigste tingene sånn at ho vet hva som skjer ;)
Ganske så likt her. :)
Min 3. så blir ikke så mye "dill".
Er mye alene med alle tre så blir litt begrenset med tid til hver enkelt. Men prøver å kose meg masse med vesla når vi er alene.
Er ofte veldig sliten når kvelden kommer. Da vil jeg bare få alle i seng.
Vesla sovner som regel mellom 20.30 og 22. Varierer litt.. Vil helst at hun skal i seng til kl.20 etterhvert... Har blitt tidligere og tidligere heldigvis. Begynner å komme inn i rutiner.
Roer seg best når de to andre er i seng og det er stille i huset.
Nå har hun akkurat fått ei tann og vært syk, så litt verre å legge... Men sover da som regel hele natta, og til kl.7. Hender hun våkner en gang for pupp. Legger jeg henne for tidlig starter hun dagen altfor tidlig.

Ganske så likt her. :)
Min 3. så blir ikke så mye "dill".
Er mye alene med alle tre så blir litt begrenset med tid til hver enkelt. Men prøver å kose meg masse med vesla når vi er alene.
Er ofte veldig sliten når kvelden kommer. Da vil jeg bare få alle i seng.
Vesla sovner som regel mellom 20.30 og 22. Varierer litt.. Vil helst at hun skal i seng til kl.20 etterhvert... Har blitt tidligere og tidligere heldigvis. Begynner å komme inn i rutiner.
Roer seg best når de to andre er i seng og det er stille i huset.
Nå har hun akkurat fått ei tann og vært syk, så litt verre å legge... Men sover da som regel hele natta, og til kl.7. Hender hun våkner en gang for pupp. Legger jeg henne for tidlig starter hun dagen altfor tidlig.
er også mye alene med barna, nå er de 2 eldste i bhg og skole, blir ganske hektiske dager fordet :) min holder på å få tann, har vært ganske sutrete i det siste, men ikke kjent noen tenner så i dag kjente jeg en kul. og ho har hatt en del uforklarlige hyl i dag bare helt ut fra det blå. så da sjekka jeg igjen :) min har omtrent sovet hver natt siden ho ble født har hendt ho har våkna for pupp, men det er sjelden, så kan ikke klage på det :) ho er egentlig en veldig rolig og tålmodig baby. Så håper bare ho skjønner ho er like høyt elsket som de andre to ;)

Mini her legger seg for natten kl.19-19.30. Hun har styrt dette bra selv, i begynnelsen var det rundt midnatt men nå har vi fått en mer "normal" leggetid. Passer på å kose med henne en stund etter eller før kveldsstell. Det har blitt vår lille rutine. Har to barn til men prøver å ha denne lille stunden for oss.
Det er vanskelig og jeg tror at alle mødre har hatt den følelsen men jeg syns så lenge vi gjør vårt beste så er det bra. Ingen er perfekt. :)
Jeg viser mye kjærlighet til mine barn hele tiden. Kan ikke gå lang tid innen jeg må gi en puss eller en klem. Men selvfølgelig visse dager er ikke energien eller orken på topp.

Min lille har vært umulig å få til å ta natta før 22.00, men de siste dagene har jeg faktisk fått lagt ham rundt 21.00 og det har vært deilig. Han spiser hver 3. time hele natta da, men godt ¨med en time for meg selv før jeg legger meg!!!
Samboeren min er borte på jobb 5-6uker i strekk, så er mye alene med barna. Storebror på 5 trenger jo også mamma, husarbeidet må gjøres osv, så lille her kan ikke få oppmerksomhet hele tiden... Men vi har jo små stunder med kvalitetstid mange ganger i løpet av dagen, så har i grunn ikke noe dårlig samvittighet for lille... Føler mer på at storebroren får lite de dagene lillebroren er urolig eller at mamma har sovet lite om natten og orker mindre...

Her legger hun seg rundt 22.

Har du bæresele eller sjal? Det hjelper veldig på her. Jeg elsker å gå og bære på henne og uten sele og sjal hadde jeg ikke holdt ut like lenge med bæring.

Je sliter en del med smerter og har problemer med å ligge på gulvet eller stå over henne pga en skjev nakkevirvel som gir smerter og kvalme. Så blir korte økter for min del. Men hun leker gjerne for seg selv og koser seg, så sier hun fra litt så leker og synger vi, så leker hun mer med lekene sine. Da blir det ganske variert også.
Jeg sover når hun sover første dupp på dagtid, det hjelper en del. Så rydder/vasker jeg på andre dupp.

Han legger seg som regel rundt 19 tiden, og det har han regulert seg til selv. Men alt avhenger av hvordan duppene blir om dagen. :)

Han kan godt ligge en del for seg selv, for han blir så sur og lei av å bli bært og være i armene hele tiden. Så han ligge mye på babygymmen på formiddagen og etter første dupp, men på ettermiddagen før han skal legge seg syns han det er greit å få kose med pappa eller mamma :)
Ble syk med influensa her og lå rett ut i to dager der jeg ikke hadde krefter til og holde han eller holde på så mye med han og da fikk jeg dårlig samvittighet og følte meg som en dårlig mor, men han koste jo seg med pappa og bestemor så han led jo ingen nød :)

Her sovner han stort sett ca kl 19. Han har styrt døgnrytmen selv, begynte med denne rutinen rundt juletider. Veldig godt å få kvelden for oss selv synes vi :) ellers prøver jeg å variere på dagtid med kos, babygym, vippestol osv. Det mest populære om dagen er å kjenne og spise på alt mulig. Enten når vi bærer han rundt eller han ligger på gulvet. Synes det er bare positivt at han lærer seg å leke litt alene så prøver å la han ligge for seg selv til han blir lei noen ganger hver dag. Om han surver litt distraherer jeg feks med en leke eller en sang, men tar han opp om det ikke hjelper. :)

Her ordnet han rytmen selv, og har lagt seg kl 19-20 siden han var nesten 4 mnd :) Så nå er det helt natta hver kveld ca 19, godt for en 3 barnsmor :P

Hun legger seg mellom 18 og 19, da er hun trøtt.
Viktig å ta seg en lur selv når de sover på dagen for å hente inn litt energi igjen - babyer krever mye! Noen dager har man mer energi enn andre selv også. Prøver å bytte på hva vi gjør, babygym/leker/vippestol/foran speilet/kikke på en blomstrete gardin hun elsker/gå tur i vogna/besøk. Ikke mulig å gi oppmerksomhet hele tiden. Min leker best alene rett etter at hun har sovet

Back
Topp