Når legger de seg for natten?

Jeg tror det Fru H mener her er at mange streber etter å få babyene sine til å sove natta gjennom så fort som mulig, og kanskje anser det som en konkurranse mot de som har babyer som faktisk gjør det? ;)
Det er nok mer naturlig, og mer vanlig, at babyen er våken 1,2,3 eller 5 ganger i løpet av natta enn at de sover 12 timer i strekk. Behovene er jo så forskjellige fra barn til barn, og hver familie må gjøre det de føler for.
Personlig vil jeg ikke begynne med kveldsgrøt når snuppa er 4 måneder bare fordi man da kan begynne med grøt, eller bare for å få henne til å sove natta gjennom. Med mindre hun ikke er fornøyd med bare mm lengre da. Hvis hun fortsetter å være blid som dagen er lang, og kun 2-3 amminger per natt så fullammer jeg til 6 måneder :)

Har dere begynt med fast leggetid? Eller legger de seg når dere legger dere?

Har begynnt å legge henne kl 21.Hun sovner som regel da , men våkner etter en halvtime og da vugger vi henne i søvn igjen.Sovner vel ikke skikkelig før 22.
Hun har da sovet til 5-6 fått mat og sovet til 9-10.Hun får flaske foressten.Dette har bare pågått i 3 dager da , så det kan fort forandre seg...

Her er det forskjellig fra natt til natt. De dagene han er veldig urolig og får mye pupp kan han sove lengre om natten. Sikkert fordi han er stappmett! De dagene han er rolig på dagen og sover en del og spiser sjeldnere, våkner han oftere på natta. Legger oss som regel i 23-tiden alle mann her i huset ;)Noen ganger sovner han med en gang, oftest rundt kl 24 da...

Må si jeg synes det er veldig deilig når han sover 5-6 timer i strekk. Det skjer ekstremt sjelden vel og merke! Mer vanlig med 3-4 timer mellom nattammingene. Jeg er ikke redd for å innrømme at jeg gleder meg til å sove en hel natt uten å bli vekt av en sulten gutt. Og det handler ikke om at jeg ikke var forberedt på våkenetter før jeg ble gravid, men bare fordi det er min form for luksus nå om dagen og noe jeg ikke kan unne meg når som helst. Men enn så lenge er jeg opp 2-3 ganger hver natt og er glad for å ha en gutt med stor appetitt! ;)

Synes vi skal være forsiktige med å kritisere hverandres vaner her inne på forumet da man som mor lett kan føle seg utilstrekkelig om man ikke klarer å følge alle andres/samfunnets forventninger til amming osv. Ingen mødre er like og ingen barn er like ;) Tror alle her gjør en kjempeinnsats jeg og vil sine barn det aller beste :)

Her er det forskjellig fra dag til dag.. men,steller hun sånn mellom 19-21 og en gang.. Hun sovner som regel ikke for kvelden før kl 21-21.30, og våkner som regel kl 3-5( noen ganger ikke),og igjen da evt.kl 7-8... Hun sover utrolig lite på dagen,men godt på natten.. Deilig.. Sønnen min har og er ikke noe sovebarn ennå. Han er oppe 1-2 ganger pr natt ennå. Og er sulten.. Selvom han spiser masse før han legger seg.

Tror dette er veldig forskjellig fra barn til barn,og de regulerer jo selv.
Så lenge de legger på seg, så får man være glad til. Er helt enig i, at det er stort fokus på at babyer skal sove HELE natten fra dag 1 omtrent.. Men,det hører til sjeldenhetene.. Har vært utrolig heldig med Mina... <3

Hun spiser masse i løpet av dagen:)

Sover de i egen seng eller?

Her er det slik at vi steller i 20-21-tiden, etter det kan jeg amme i en lang periode fra 21 til 22.30. Legger han i senga etter ammestunden. I perioden fra kl 24 til 06 så ammer jeg 2-3 ganger. En forbedring fra 5 ganger!! :p

Til januar/februar så tenkte vi å begynne med en flaske på kvelden. Og det er mest fordi at vi vil venne han til flaske så tidlig som mulig, fordi pappaen skal overta permisjonen i mars for jeg må fullføre bachelor-oppgaven min da. Da blir det mm på flaske.

Sover de i egen seng eller?

Her er det slik at vi steller i 20-21-tiden, etter det kan jeg amme i en lang periode fra 21 til 22.30. Legger han i senga etter ammestunden. I perioden fra kl 24 til 06 så ammer jeg 2-3 ganger. En forbedring fra 5 ganger!! :p

Til januar/februar så tenkte vi å begynne med en flaske på kvelden. Og det er mest fordi at vi vil venne han til flaske så tidlig som mulig, fordi pappaen skal overta permisjonen i mars for jeg må fullføre bachelor-oppgaven min da. Da blir det mm på flaske.

VI har sprinkelsengen til Lillebror helt inntil vår og har tatt av den ene kanten slik at han i teorien ligger sammen med oss.
Han legges der for kvelden når vi legger oss (eller litt før) og så havner han stort sett inntil meg ved og etter amming. Er jeg ved bevissthet etter amming flytter jeg han tilbake, da sover vi nok bittelitt bedre begge to.

Oliver sover i egen seng på eget rom, det har han gjort siden han var 5-6 uker - før det sov han i mosekurven/vugga inne os oss :)

Asle sover i vuggen sin. Den står like ved min side av sengen. Syns det er veldig greit. Har hatt han oppi sengen vår ved et par anledninger når han har vært veldig urolig, eller jeg har latt ham bli liggende oppi sengen med meg etter nattamming hvis pappa'n har vært bortreist, men da har ingen av oss fått sove no særlig, så jeg syns det er greiest å legge ham tilbake i vuggen når vi er ferdige. Da sovner vi greit igjen begge to, og unngår somregel å vekke pappa i samme slengen.

Han har kommet inn i en veldig grei trend med sovingen i det siste. Legger ham rundt kl 22 og med en eller to ammerunder på natten, så sover han til kl 9. Det er så utrolig deilig! Både å slippe å rolpe til kl 2 på natten som vi gjorde lenge, og å komme seg opp før dagen er omme :) Håper dette fortsetter, for dette er helt nydelig!

Her sover han fra ca. 21-21.30 til 7.30-08 uten mat. Han drikker seg opp før han legger seg, og sover natten gjennom. Spiser 2.hver time på dagen. Han får nå kun mme. Men gjorde det samme m mm. Har nettop sluttet å pumpe.. 3 mnd..

Back
Topp