Når lærte barnet ditt seg å gå og snakke?

Mymlens

Elsker forumet
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Hvor gammel var barnet ditt da det lærte seg å gå og å snakke? Måtte du legge mye til rette for at se skulle få det til, eller gikk det av seg selv?
 
Prøvd masse for å inspirere dem til å både gå og snakke. Men hvertfall motorikk har de måttet bestemme/lære selv :hilarious:
Eldste gikk rundt 14-15 mnd, og den yngste gikk ikke før hun var nesten 17 mnd. Kunne nesten gå alene LENGE før det, men hun ville bare ikke.
Og den yngste har vært 6 måneder tidligere ute med språk sammenlignet med sånn jeg husker brorens språkutvikling var. Han var ikke spesielt sein, men hun var veldig tidlig ut med språk.
 
Det er forskjell på mine også. Første gikk ved 8 mnd og kunne snakke i setninger ved 18 mnd. Han var språklig på nivå med en 4-åring da han var på 2-års kontroll. Vi hadde ikke gjort noe som helst spesielt for å lære ham å gå eller snakke. Nr. to begynte ikke å gå før han var 16 mnd og selv om han kunne gå da så valgte han som regel å ikke gjøre det fram til han var 18 mnd. Han bruker kanskje 5 ord, og han er 19 mnd. Vi har ikke gjort noe annerledes, i hvert fall ikke bevisst, de er nok bare veldig forskjellige.
 
Gutten min kunne gå ved 9mnds alder, men er seinere ute språklig. Han sier svært få ord - han kan si hei, mamma, pappa, «se der», «cheese», der, dusj og til tider, om han legger godviljen til, hallo. Kan sier «haaae» til hadet, og ellers er det bare «dadadada, mamamama, bababa osv. Han er nå straks 21mnd gammel. Men jeg vet ikke hva som er normalt og ikke ift språklig utvikling - han er veldig ekspressiv i både lyd og kroppsspråk, så han har ikke problemer med å gjøre seg forstått, hvertfall.
 
Mine tre har alle gått fra ca 13-14 mnd alder. Snakkingen har vært mer individuelt, men som regel mer og mer ord mot to-2,5 års alder. Nr1 hadde lite språkforståelse, men snakket OK til hun var 3-4 år. Nr2, gikk og "lagra". Sa nesten ingen ord, bare et par stykker til hun passerte to år, og plutselig løsna det; og hun skravla som en foss. Innen hun var tre var det fulle setninger og veldig godt språk.

Nr3 er 16-17 mnd. Hun sier masse enkeltord, og kan i blant legge en "De'e" foran ("det er"). Som, 'De'e vann! De'e bæsj!"

Sier bl.a., mamma, pappa, æsj, bæsj, tiss, dusj, bade, mat, mer, melk, natta, hade, hallo, hei, nei, *navn på søster*, besta, hest, hund, pus ...
Gjør seg godt forstått, da hun har god språkforståelse. Det synes jeg har vært den aller største merkbare forskjellen. Spiller ikke sååå stor rolle hva de kan si, synes jeg. Men mer om de forstår hva som blir sagt, og kan evt respondere lett.. det utgjør myyyye..
 
Hvor gammel var barnet ditt da det lærte seg å gå og å snakke? Måtte du legge mye til rette for at se skulle få det til, eller gikk det av seg selv?
Førstemann begynte å gå da han var 14mnd., og kunne ca. 50 ord ved 2 års alder. Forsiktig og rolig gutt, trengte mye trygghet rundt seg(voksne i nærheten, og mye fanget).

Mellomste lærte gå da han var 9mnd., og snakket i 3 ords setninger ved 16mnd. Han var født supernysgjerrig og utforskende. Pratet masse med ham fra nyfødt og tok han med på mye å utforske både ute og inne, men vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre. Veldig utadvendt gutt.

Nr. 3 er jeg veldig spent på nå, men hun er bare 7 mnd., men følger et veldig likt mønster som andremann, bare at hun har langt større behov for å ha voksne nær.
 
Min gikk når hun var 8 måneder, men det varte bare noen dager før hun ombestemte seg og lærte seg å krabbe skikkelig, fordi hun bare ålte seg frem. Husker ikke helt når gåinga begynte igjen, men hun gikk iallfall på ettårsdagen.

Da hun var 1,5 kunne hun rundt 50 ord. Nå er hun 20 måneder og bruker noen treords-setninger (som vi foreldre forstår…) :shy:
 
Eldste tok sine første skritt rett før 1-årsdagen, men begynte ikke å gå fast før ved 14 måneders alder. Nummer to gikk da han var ni måneder og så seg aldri tilbake.

Kjeften har gått i ett kjør på begge to lenge (nå 3,5 år og 16 måneder), men hun brukte/uttalte nok flere ord enn ham på samme alder. Hun snakket ganske rent og godt lenge før 2-årsdagen, og ligger fortsatt langt foran snittet språklig sett. Han skjønnr det meste og klarer å gjøre seg forstått med babling og bevegelser, så det er jo språk, men ikke så mange ord.

Blir artig å se hvordan det utvikler seg! Synes likheter og forskjeller mellom søsken er kjempeartig å følge med på. Noterer datoer og hendelser jevnlig.
 
Eldste gikk da har var mellom 16 og 17 mnd, og snakket ikke særlig før han var ganske stor, husker ikke helt når men tror han var rundt 13-14 mnd. Men da når det løsnet snakket han som en foss. Yngste gikk helt selv like før 13 mnd, og snakket tidlig. Ropte mamma da hun var 8-9 mnd faktisk. Hun så meg gå i gangen, og ropte. Ble veldig usikker om det var det hun hadde sagt, men det var det. Da hun var rundt året, litt eldre, var det masse ord: fly,ball, katt, gris, mø, bæ.
 
Hvor gammel var barnet ditt da det lærte seg å gå og å snakke? Måtte du legge mye til rette for at se skulle få det til, eller gikk det av seg selv?
Hun babler enda, sier noen få ord. Gjør seg forstått. God språkforståelse. Hun er 2 år, blir 3. Stresser ikke med språket. Hun gikk som 28 mnd.
 
1. barnet krøp aldri, men gikk rett på krabbing og reiste seg opp og gikk etter ting å holde seg på rundt 8 mnd, og kunne gå typ 1-2 skritt uten å holde seg. Gikk likevel ikke selvstendig uten å holde seg fra 10,5 mnd. Hadde ekstremt god språkforståelse og generelt godt språk fra før hun ble 1 år. Hun har også alltid hatt tydelig uttale og aldri sagt et ord feil, mer enn kanskje en gang før hun har uttalt det riktig neste gang. Så vi fikk aldri de søte og koselig barneordene mange har :/ Er tospråklig og var vel ca 2 år da hun begynte å skille tydelig på språkene. Har hele tiden vært mer utviklet enn gjennomsnittet på hennes alder (og eldre) både motorisk og kognitivt. Hun ble 6 år i januar nå og ligger fremdeles godt framme på begge områdene. Pluss at hun har lært seg masse engelsk de siste månedene (hun er veldig nysgjerrig av seg, og spør mye om språk). Jeg er lektor og har engelsk som hovedfag, og pga hun har lyst så har jeg begynt å si litt ting som hun ønsker på engelsk. Nå lager hun selv gode og mange setninger på engelsk (noe som er litt utfordrende da far og jeg ikke kan bruke det språket til å si «skjulte» ting til hverandre) :p

2. barnet krøp heller aldri, men gikk rett på krabbing og begynte også å reise seg opp og gå etter ting å holde seg rundt 8. mnd alderen. Gikk selvstendig rett før han var 10,5 mnd. Syns motorikken hans ikke har vært så stabil fram til for et halvt år siden, men nå har det plutselig skjedd masse og han virker ordentlig god til å bruke kroppen :) Begynte også å si enkeltord fra ca samme tid som jenta (rundt 10-11 mnd), men han har vært mye treigere enn henne språklig (likevel over gjennomsnittet på hans alder). Han har dog hele veien snakket ekstremt tregt i forhold til andre barn på sin alder. Føler han bruker omtrent dobbelt så lang tid på å si en setning andre sier raskt. Han har mye på hjertet og det virker som at han ikke greier å si det han vil si raskt nok i forhold til hvor raskt han vil si det og har dermed også «slitt litt» med småbarnsstotring. Han ble 3 år i januar og vi er spente på veien videre.

Er gravid med nr 3 nå og gleder meg til å se hvordan denne blir.

Ting vi har gjort for at de skal lære seg å snu seg, krabbe, gå:
- har lagt til rette med leker på gulvet for å motivere de til å ønske å snu seg, krabbe og gå
- har kjøpt lekebord (på høyde med brio gåstol) med diverse farger og knapper og ting til å trykke på, som har motivert de til å ville dra seg opp etter den leken for å se hva som er på toppen
- løftet babyen på måter som har styrket nakkemusklutaturen og overkroppen deres framfor å løfte de opp fra vanlig ryggliggende posisjon

Ting vi har gjort for å lære barna språk:
- forklart for babyen alt vi gjør mens vi gjør det (for eks: usj da, den bleia stank, har du bæsjet kanskje? Ja da går vi og skifter på bleia di. Da legger jeg deg ned på stellebordet, og gjør klar klutene. Nå må ikke du tisse på meg, avtale? Sånn, nå må jeg vaske deg på rumpa» osv osv. Dette har vi bare gjort hele veien, fra babyen ble født omtrent.
- gjentatt ord knyttet til handlinger som babyen har virket interessert i (eks: åpnet døren og sagt «åpne», lukket den og sagt «lukke»)
- generelt bare snakket mye med og til barnet
- bevisst unngått å bruke babyspråk, og heller snakket vanlig
 
Eldste gikk når hun var 8mnd, å satt sammen setninger som ett-åring.
Hun er av typen som kaster seg ut i ting uten bekymringer.

Minstemann gikk når han var 16mnd, å begynte først å si mer en ett og annet ord rett før han ble 2,5år.
Han er av typen som studerer, tenker å tar seg god tid.

Vi har gjort akkurat det samme med de. Snakket vanlig samt masse tulleord å babyspråk. Egentlig bare gjort det som falt naturlig:confused013

Den ene har snakket rent helt fra starten, mens den andre jobbet lenger med uttalen.

Jeg er av troen på at barn utvikler seg i forskjellig tempo, å det er bare så så mye man kan gjøre for å fremskynde noe som helst:happy:
 
Min gutt gikk sine første skritt når han var nøyaktig 13 mnd på dagen. Etter det gikk han mye ustødig og krasjet med ting og tang, og det føler jeg han forsåvidt fortsatt gjør selv om han har gått i over et halvt år. Skal til øyenlege for å sjekke synet for å se om det er det som er årsaken. Han begynte å uttrykke seg mer og mer rundt 1 årsalder. Noe som hjalp oss mye ift til å forstå han, var å lære han litt babytegn. Det har han brukt mye for å gjøre seg forstått, og etterhvert som ordene har komt har han sluttet med en del av tegnene. Føler at «ordstrømmen» har løsnet de siste ukene… nå er det akkurat som han lærer seg nye ord hver dag 19 mnd gammel. Men har forstått det slik at når dette skjer er veldig individuelt, og selv om to søsken som får omtrent samme oppfølging kan den ene være mye tidligere ute språklig enn den andre. Ser også at i perioder med rask motorisk utvikling, går språkutviklingen senere… kanskje hjernen fokuserer mest på en ting om gangen?
 
Begge mine jenter var sein med å gå. Tror de var rundt 16 mnd eller noe. Men begge mine begynte å prate skikkelig tidlig, de prata jo før de gikk :laughing021 Begge mine snakket flytende rett før de fylte 2 :hilarious: jeg jobber med småbarn i barnehagen, og det er så mye forskjellig. Noen er tidlig andre er sein, utviklingen er så individuell. Veldig spennende å følge med på reisen syns jeg :D
 
Eldste gikk når hun var 11mnd, snakket tydelig og gjorde seg godt forstått litt før 2 årsdagen,
nr 2 begynte å gå når han var 13-14 mnd, de siste mnd har han kommet seg veldig språklig fra å kun si mamma, pappa, kom, nei og vann. Han blir 2 år i juni å har godt over 100 ord, han gjør seg forstått av oss som kjenner han, men ikke alltid andre :happy:
 
Back
Topp