Når lærte barna å lese?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Linda
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Linda

Guest
Har de jobba med det heime før skulestart, eller berre på skulen? :-)

Min eldste leste før jul i første klasse, min mellomste har dratt sammen ord siden 5 årsalderen, men det er ikke å lese. Så kan fortsatt ikke lese går i 1 klasse [emoji4]
Vi øver ikke spesielt hjemme før skolestart :)

Her er vi midt i knekking av lesekoden, begynte i første nå i høst. Har ikke villet terpe på å lære å lese før skolen starter for tipper hun muligens hadde kjedet seg. Nå fryder vi oss heller for alle arkene hun kommer hjem med og leser for meg.
Vi øvde en del på bokstaver før skolen startet og det var en del fokus på det i barnehagen også, men ikke så voldsomt at det ble kjedelig, mer når hun spurte og lurte på hvordan man skriver sånn eller hva står det der :joyful:

Her lærte hun å dra sammen og lese korte setninger før sommeren. Begynte på skolen nå i høst, og kan lese setninger opp mot 8 ord nå.

Har ikke øvd spesielt, men hun har vært veldig ivrig på bokstaver og spurt mye, og da har hun fått svar. Det eneste vi har gjort er å ha hatt fokus på bokstavlyden og ikke bokstavnavnet.

Eldstemann (gutt) rett etter jul i førsteklasse. Mnd før han ble syv år.

Yngstemann (jente) etter et par uker på skolen. Var da nesten 6,5 år

Ene var 4 og andre var 5. Tredje er 4 og ikke interessert i annet enn å skrive navnet sitt, mitt og farens. Skriver bursdagskort selv ved å kopiere det jeg skriver..

Mine lærte å lese i 1 klasse..
jeg lærte å lese i barnehagen, jeg las bøker da jeg gikk i barnehagen, Disney bøker. Jeg skrev også navn til alle jeg kjente da jeg gikk i bhg.
5 år kanskje?
Da heg var 4 strikket jeg ei lue.. var ekstremt tidlig ute og hadde stor interesse for skole og læring..
helt til vi flyttet og byttet skole i 3 klasse.. og hadde 3 helvetesår med mobbing- da dabbet lærelysten av og karakterene på ungdomsskolen var på bånn.. selv om jeg trivdes godt på u skolen.
på VGS gjor jeg "comeback" og klarte å få 4 i snitt..

Dette ble helt utenom her... men læring og trivsel går hånd i hånd ❤️

Eldste stavet seg gjennom ord og setninger da han var fire, og han lærte tidlig å lese skikkelig.

Mellomste på snart fem gjenkjenner enkelte bokstaver, men viser ellers liten interesse, så regner med det meste vil skje ved skolestart neste høst hos ham :-)

Eldste elsket bokstaver og har ligget langt framme hele tiden. Kunne alfabetet når vi. Var to år og begynte å lese ord med to bokstaver og tre ved 5 års alder og deretter gikk det av seg selv. Var umulig å lese eventyr for henne, hun skulle vite bokstaver og ord og da gjerne si alle navn hun visste som begynte på den bokstaven. Så leste aldri hele eventyr før etter skolen med henne...Haha...hun dreit i eventyret og var mer opptatt av bokstavene.

Nestemann var null interessert og lærte ikke å lese før i slutten av 1 klasse .

Hun lærte det i forrige uke(ble 6 år for 2 uker siden :D)
Sønnen min lærte det også da han var like gammel. Ca 2 mnd etter skolestart. Vi øvde ikke før de startet på skolen. Men de kunne alle bokstavene. Bokstavlydene lærte de på skolen :)

Back
Topp