Når lærer de forkortelser?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Ja, når er det vanlig at de begynner og lære og lese forkortelser på skolen?

Andreklassingen her har mye av det i leseleksen. Noen eksempler: bl.a., f.eks, kg, km/t, m, *C

Dette i tillegg til vanskelige ord som habitat, utbredelse, klima, antioksidanter ++

Hun er egentlig ganske god til og lese, men jeg merker det kan bli litt mye med både forkortelser og lange fremmedord på en gang. Synes det er vanskelig og vite hvor jeg mener listen bør legges. Klart det bør være noen utfordringer, men det blir kanskje litt mye?

Jeg må faktisk google en del av ordene før jeg forklarer henne dem, for og være sikker på at jeg ikke vranglærer. Habitat er f.eks ikke mye brukt hjemme hos oss. :p

mine barn har ukas ord, og jeg kan ikke huske at noen av dem har vært så fremmede at jeg ikke har forstått dem.

Habitat, hva er det?

Forkortelser har blitt flettet inn i blant annet matte..

Sånne ord finnes ikke i Leseleksa til min andreplassen.

Her går det i

Mia ser i ei bok om mus.
Mia ser ei musikk.

Mia ser ei mus som bur i ein mur.
Musa bur i ein fin mur.

(Jepp, første tredjedel av gårsdagens lekse)

Lite utfordrende tekst utover å krølle tunga rett når for like ord skal gjentas. Fem ganger.

Det er vel sånn barn lærer, antar jeg. Det er neppe poenget at barna av seg selv skal forstå og kunne forklare alt som står, men antageligvis at de skal stimuleres til å stille spørsmål og oppmuntres til å være nysgjerrige. Husker lesebøkene på skolen var sånn, det funka gull for meg, i hvertfall :)

Han lærte seg slike forkortelser fint i første klasse, men han kunne lese fra før da. I andre klasse har han hatt mange fremmedord, men oftest leser han dem i faktabøker (egne eller lånt på biblioteket). Det er viktig å få et rikt ordforråd. Og å lære noe av innholdet i teksten, ikke bare å kunne lese den. Så fort de vanligste ordene er automatisert så kommer nye som må lyderes og læres.

Sånne ord finnes ikke i Leseleksa til min andreplassen.

Her går det i

Mia ser i ei bok om mus.
Mia ser ei musikk.

Mia ser ei mus som bur i ein mur.
Musa bur i ein fin mur.

(Jepp, første tredjedel av gårsdagens lekse)

Lite utfordrende tekst utover å krølle tunga rett når for like ord skal gjentas. Fem ganger.
Slike lettleste bøker begynte min med i begynnelsen av første klasse. Lite spennende og motiverende tekst, så vi gikk fort over til vanskeligere bøker med litt mer givende innhold. Disse setningene er jo langt under språklig nivå et så stort barn har og det er jo greit å faktisk ha utbytte av bøkene de leser. Ikke lese bare for å lese.

Slike lettleste bøker begynte min med i begynnelsen av første klasse. Lite spennende og motiverende tekst, så vi gikk fort over til vanskeligere bøker med litt mer givende innhold. Disse setningene er jo langt under språklig nivå et så stort barn har og det er jo greit å faktisk ha utbytte av bøkene de leser. Ikke lese bare for å lese.
Jepp, men de har ikke annen leselekse enn norskboka, og det er sånn den er.

Lite motiverende tekster ja, så vi oppfordrer til å lese andre bøker i tillegg. Hvor det faktisk er noe interesse for selve teksten.

Jeg har også en jente i andre klasse, og har så langt ikke sett en eneste forkortelse. Virker veldig rart! Er lærer selv, og tenker en må bygge opp god avkoding og leseforståelse av "normalspråket" før en tar inn for mange vanskelige ord og forkortninger :)

Min leste også den type tekster i/før første klasse. Ser at den vanlige leseleksa kjeder han nå i tredje, så han har egen lekse ( han og noen til).
Helt enig med deg i at det et viktig med motivasjon for lesing! Hadde min bare lest slikt hadde han nok raskt ikke ønsket å lese i det hele tatt...

Over til hovedspørsmålet; forkortelser hadde de iallefall fra i fjor, altså andre, og jeg kan ikke huske det unaturlig :-)

Jeg er veldig ambivalent her selv. Tenker at en forkortelse og ett veldig vanskelig ord pr lekse (ca) kan være greit. Men når man pøser på i hver lekse så blir det litt for mange utfordringer på en gang, så konsentrasjonen blirv veldig forstyrret.

Vi slal snart ha samtale med lærer, så vi vil vel snakke litt om dette da. Men siden jeg ikke cet heeelt hva jeg tenker selv ville jeg høre litt hva andre tenker.

Habitat, levested, brukes i økologienom den områdetypen en art helst velger å holde til i. Det vil si det området der de fysiske og biologiske forholda er best i samsvar med artens spesifikke krav til livsmiljø.

Nå har jeg vært på foreldremøte og kan svare deg ang fremmedord. Her bruker de SALTO - hvordan man går fram når man leser. Først begynner man med Superblikk, ser på bilder og overskrifter hva det handler om. Så går man automatisk over til A for "alt jeg vet" og tenker over hva man vet om dette temaet og hva man lurer på/kan lære. Så begynner man å lese og bruker da Lesestrategier (feks lydering). Så kommer vi til hva du lurte på i Tenkestopp. Man tenker over hva man har lest og hva man forstår eller ikke forstår. Og her sa læreren at man må finne ut av ord man ikke vet hva betyr eller skjønner hva er, feks via Google. Og så videre til Oppsummering.

ImageUploadedByBV Forum1444855013.917811.jpg

Nå har jeg vært på foreldremøte og kan svare deg ang fremmedord. Her bruker de SALTO - hvordan man går fram når man leser. Først begynner man med Superblikk, ser på bilder og overskrifter hva det handler om. Så går man automatisk over til A for "alt jeg vet" og tenker over hva man vet om dette temaet og hva man lurer på/kan lære. Så begynner man å lese og bruker da Lesestrategier (feks lydering). Så kommer vi til hva du lurte på i Tenkestopp. Man tenker over hva man har lest og hva man forstår eller ikke forstår. Og her sa læreren at man må finne ut av ord man ikke vet hva betyr eller skjønner hva er, feks via Google. Og så videre til Oppsummering.

Vis vedlegget 141123
Men det står 4-7 trinn på denne, hi snakke om andre klasse? Andre klasse leser vel ikke helt sånn?

Tekstene min andreklassing har egner seg i alle fall i liten grad til å lure på og lære noe.

Men vi traff et ord han ikke kjente da, så vi fikk forklare boa.

Men det står 4-7 trinn på denne, hi snakke om andre klasse? Andre klasse leser vel ikke helt sånn?

Tekstene min andreklassing har egner seg i alle fall i liten grad til å lure på og lære noe.

Men vi traff et ord han ikke kjente da, så vi fikk forklare boa.
Dette er bare tatt screenshot fra et hefte fra 4-7. Det er et slikt hefte fra 1-3 også og de bruker det helt fra første klasse. Leseboka og arbeidsboka i norsk heter salto og dette er fra infohefte om de bøkene.

Hvor mye man kan lære ut fra teksten avhenger selvfølgelig av vanskelighetsgraden på teksten og der er barna forskjellig uansett klassetrinn. Her har de salto lesebok og hver leselekse er delt inn i vanskelighetsgradene stjerne, måne og sol. Det handler om samme tema men den letteste står det enkle setninger, den vanskeligste står det en historie eller fakta. Feks om et dyr som lever et sted og hva den spiser og gjør og ordet habitat (som ts har som eksempel på fremmedord) er et ord som kan dukke opp her.

Her er den fra 1-4 klasse. Bokstavene er de samme og betydningen og fremgangsmåten er den samme, så spiller ingen rolle sånn sett.
ImageUploadedByBV Forum1444888122.232837.jpg
Vi fikk denne infoen muntlig av læreren på foreldremøtet, og når hun kom til punktet under T "er det noen ord jeg ikke forstår" så hun sier at de skal finne ut av ord de ikke vet noe om.

Må jo selvsagt finne ut at ord man ikke kjenner, ja.

Her har de desverre ikke en sånn tilnærming til det å lese, og tekstene de får, går de gjennom på skolen så han vet hva som står der og så skal han lese det fem ganger hjemme. Og jukser. For han kan teksten. Så han leser slett ikke alt, bare sier det han husker.

Må jo selvsagt finne ut at ord man ikke kjenner, ja.

Her har de desverre ikke en sånn tilnærming til det å lese, og tekstene de får, går de gjennom på skolen så han vet hva som står der og så skal han lese det fem ganger hjemme. Og jukser. For han kan teksten. Så han leser slett ikke alt, bare sier det han husker.
Samme her. Nå har han så lange tekster og kan lese så bra at sistnevnte ikke stemmer lenger. Lekser skal være repitisjon så de skal gå igjennom det. Gloser og diktat som er ila uka kan han allerede mandag etter gjennomgang på skolen, praktisk med klisterhjerne. Men korte tekster huskes utenat ja.

Greit nok at lekse skal være repetisjon, men det betyr at pensum skal være kjent, ikke at teksten skal være pugget. Poenget med denne leksa er ikke å lære om mus som bor i en mur eller ei lue, det et å lære å lese. Og da burde han lese, ikle huske, tenker jeg. Og har derfor lite dårlig samvittighet for å la ham bytte to av repetisjonene med å lese i en annen bok... Men dette skal vi snakke om på foreldresamtalen neste uke.

Back
Topp