Når kontakter dere lege/jordmor for første gang?

-Lillemor-

Betatt av forumet
Heisann jenter!

Når kontakter dere lege/jordmor for første svangerskapskontroll?
De fleste stedene på nettet står det at første kontroll er rundt uke 12, men jeg synes dette er fryktelig sent. Noen som har vært til jordmor/lege før dette?

Jeg var hos legen i uke 6, og det var ikke så mye som ble gjort da. Legen fylte ut helsekortet for gravide, tok blodtrykk, veide meg, snakket om vitaminer og jeg fikk en bok.
Han sendte da også henvisning til ordinær UL på sykehuset.
Siden jeg ikke var mer enn 6 uker på vei, måtte jeg tilbake i uke 11-12, da de ikke kunne ta prøver før da. Så jeg måtte tilbake i uke 11 for å ta blodprøver og levere urinprøve. Men nå mistet jeg i uke 11, så da ble det ikke noe legetime da.

Men har man noen spørsmål osv man ønsker å ta opp, eller man går på faste medisiner, ville jeg nok tatt kontakt med lege før uke 12.

Nå skal jeg til lege på mandag alt, og er bare i uke 5. Men dette fordi jeg fikk beskjed om å ta kontakt så snart jeg ble gravid igjen :)

Jeg var hos legen i går Pga andre ting også sa han selv at setter meg opp på 1 kontroll uke 10.

Jeg skal til legen 6 juni, pga en del medisiner og diverse, men ellers er det uke 10 her jeg bor :) Blodprøver, urinprøve, blodtrykk og fylle ut helseskjemaet :)

Sist var jeg første gang i uke 7
Nå har jeg tenkt å ringe om en ukes tid, siden jeg ikke vet helt hvor langt jeg er på vei. Tror det blir ca uke 6

Jeg var hos fastlegen da jeg var uke 4+4 også pga. andre ting, men jeg fortalte om at jeg er gravid. Og da fikk jeg helsekort for gravide og måtte velge sykehus hvor jeg ville føde (var ikke helt klar for slike spørsmål :laughing002). Jeg skal dit igjen om tre uker for å ta masse blodprøver.

Skal til legen 6.juni, når jeg er 5+3. Dette fordi vi hadde et avbrutt svangerskap i uke 19 før jul og tilbys ekstra oppfølging. Jeg har også vært i generelt dårlig form i tiden før graviditeten, så jeg ønsker å sjekke at alt av vitaminer, mineraler og blodprosenter er ok. I tillegg må jeg inn for å snakke med legen om tidlig ultralyd. Men sist var jeg hos lege først i uke 11-12.

Jeg bestilte time i stad. Blir da nesten 8 uker på vei. Ville bare ha en kontroll flere ferien. Og går under betegnelsen risiko svangerskap.

Jeg har fått time nå på mandag allerede. Men det er fordi jeg vil (skal!) ha tett oppfølging da vi opplevde å miste jenta vår i uke 38 i oktober ifjor </3. Nå skal jo fastlegen min som jeg er trygg på og har en god relasjon til begynne på en spesialistutdanning i sommer selfølgelig! Så da kommer det en vikar, en gammel mann fikk jeg beskjed om! Kan bare glemme at jeg går til han imenst, kall meg trangsynt, men jeg takler ikke ny lege nå altså! Hadde dårlig erfaring med jm i kommunen også, så jeg kommer til å kreve å bli fulgt opp på KK.

Gikk noen runder med meg selv og bestemte at jeg vil ha første kontroll hos jordmor. :-) den ble lagt til uke 10! :-)

Det er ikke noe vits å gå til legen før uke 12, med mindre det er noe du lurer på. Jeg bestiller ikke time før da. Forrige gang fikk jeg time i uke 6, men det var fordi jeg ikke hadde peiling på hvor langt jeg var på vei (helt uregelmessig mens)

Skal 12+5 :)

De tar ikke blodprøvene før uke12 uansett

Jeg skal ringe imorgen! Hadde hypermesis forrige svangerskap og har allerede begynt å bli kvalm :( Så jeg må ha resept på kvalmestillende klart denne gangen..

Jeg var hos legen i uke 5, og ble lagt inn på sykehuset i uke 6 for næring pga hyperemesis.
I uke 7 kontaktet jeg jordmor, og fikk time der ganske raskt.
Jeg hadde bekkenplager fra uke 3, så det var fint å få litt støtte tidlig i forhold til at svangerskapet startet ganske tungt.

Jeg synes det burde være naturlig å ringe lege/jordmor så fort man finner ut at man er gravid, så man kan få informasjon/veiledning om folat, kosthold, trening, det psykiske aspektet, samliv osv.

Back
Topp