Når kontakte lege?

Aromage

Betatt av forumet
Lest litt på nett og jeg ser at det ikke er normalt å ringe lege før man 8-12 uker?

Hvordan skal jeg gå frem Hva sier jeg?

"hallo, jeg har fått en positivgraviditetstest...." ??? :laughing002

Lest litt på nett og jeg ser at det ikke er normalt å ringe lege før man 8-12 uker?

Hvordan skal jeg gå frem Hva sier jeg?

"hallo, jeg har fått en positivgraviditetstest...." ??? :laughing002
Dette lurer jeg på også. Hehe!

Jeg kontaktet legen nesten med en gang, men det var fordi at jeg er ekstrem kvalm så måtte få resept på kvalmestillende og sykemelding :meh: var det forrige svangerskap og :shifty: så hun satte meg liksågreit opp på første svangerskapskontroll ;) Fått time den 7 mars da er jeg 10+0 uker på vei :)

Forrige gang fikk jeg time når jeg var rundt 4-5 uker, men det var fordi at jeg hadde mistet gangen før så jeg skulle bli henvist til tul :p nå har jeg byttet lege og legesenter :p

Jeg tok kontakt med min fastlege når jeg fikk positiv test. Fikk til svar at vanlig praksis var at første svangerskapskontroll var hos fastlegen i uke 12-13. Har sendt en Mail til helsestasjonen her jeg bor og sagt at jeg ønsker svangerskapskontroll også hos jordmor. Har ikke fått noe svar enda, men håper at de kanskje vi ha meg inn litt før fastlegen vil :)

Ring legekontoret og si at du har fått positiv graviditetstest og at du vil bestille første kontroll om x antall uker (mellom 10-12). Da høres du så proff ut :D

Jeg fortalte det til fastlegen min da jeg tok celleprøve av livmorhalsen på fredag. I min kommune er det vanlig at første kontroll er hos jordmor rundt uke 8, og så en kontroll hos legen i uke 12 ca.

Hvis man er usikker på hvordan man skal gå frem så ville jeg henvendt meg til enten legekontoret eller helsestasjonen/jordmor, da får man masse nyttig informasjon med en gang :)

Hvis jeg husker riktig ringte jeg bare og sa at jeg var gravid. Tror ikke det er noe annet man trenger å si:-P Jeg var på kontroll ganske tidlig. Ikke senere enn uke 8 tror jeg. Dette burde jeg jo huske, men må første kontroll være hos legen? Jeg gikk annenhver hos lege og jordmor, men denne gangen vil jeg kun gå til legen de gangene det er «obligatorisk».

Jeg fikk time på kommende mandag. Men det er fordi jeg går på medisiner, så da fikk jeg både time hos legen og sykehuset. Plutselig ble det litt ekstra skummelt.

Skal ringe på mandag, hadde time ganske tidlig sist gang (tror jeg). Vil helst bare gå til jordmor, men første time må vel være hos fastlege uansett?

Jeg fikk time på kommende mandag. Men det er fordi jeg går på medisiner, så da fikk jeg både time hos legen og sykehuset. Plutselig ble det litt ekstra skummelt.
Har du måttet slutte på noen medisiner enda? Jeg måtte slutte på alt, merker jeg sliter med det :hungover:

Back
Topp