Når kontakte jordmor for kontroll?

Bkno9234472

Blir kjent med forumet
Jeg er i uke 6+0, men har enda ikke kontaktet jordmor for oppfølging i svangerskapet. Siden første prøvene ikke skal taes rundt uke 12, tenkt jeg det ikke var noe hast.

Har dere ringt? Hvor langt er dere på vei?
Og når har dere fått time?
 
Jeg har foreløpig kun kontaktet fastlegen. Har allerede vært på en kontroll hos henne. Er 7+1 i dag. Her tviler jeg på at det er lange ventelister hos jordmor, så tar nok kontakt med henne etterhvert. I forrige svangerskap bodde jeg i Oslo, der var pågangen stor og jeg tok kontakt rett etter positiv test :)
 
Jeg var hos jordmor denne uken (8+3). Ikke nødvendig å dra så tidlig, men jeg synes det var fint å komme litt "i gang". Gjorde ikke så mye mer enn å fylle ut helsekort, ta blodtrykk og urinprøve. Pratet litt om svangerskapet, men jeg sa jeg var så kvalm at jeg ikke egentlig har begynt å tenke på forventninger/fødsel osv. Fokuserer bare på å komme meg gjennom første trimester. Så det ble vi enige om å ta senere :) Skal til legen 10+0.
 
Jeg skal til første svangerskapskontroll neste uke, når jeg er 10+4. Da jeg snakket med jordmoren forrige uke for å bestille så synes jeg hun virket litt overrasket og sa «å ja, har du ikke fått helsekort enda?». Da følte jeg meg plutselig veldig usikker på om jeg kanskje var litt seint ute med å bestille time, men det står på helsenorge.no at første kontroll pleier å være mellom uke 6-12.

Så lenge du rekker å booke en time ila de ukene så er det sikkert bra. :)
 
Jeg fikk time hos legen da jeg var 6+3. Tok blodprøver, urinprøver og fylte ut helsekort. Var egentlig veldig fint å være der så tidlig :happy: Jeg nevnte også for legen at jeg kanskje var her litt tidlig, men det sa hun at ikke gjorde noen ting og det var bare fint å komme i gang. Hun anbefalte meg også å ta kontakt med jordmor for de har bedre tid, og at jeg bestilte time til ultralyd privat i uke 12 for å sjekke at alt er orden (var visst lettere å se om det var noe galt i uke 12 enn i uke 18).
Jeg er 9+5 nå så det nærmer seg tid for både ultralyd og time hos jordmor :happy:
Det er sikkert bare å ringe legekontor eller jordmor og høre hva de anbefaler, det var i alle fall det jeg gjorde og jeg syns det var helt supert å starte oppfølgingen tidlig (selvom jeg har en periode nå hvor det ikke skjer så mye:p)
 
Har enda ikke bestilt time hos verken fastlege eller jordmor. Var på TUL idag å fant ut at jeg 8+5, så må vel ringe fastlegen i morgen før kontroll så jordmor å bestille time. Alltid litt treg, stresser ikke og ikke har vi lang ventetid hos jordmor heller :joyful:
 
Jeg føler for å drøye og drøye denne jordmor timen. Er ikke helst sikker på hvorfor jeg ikke har noe hastverk med det, hadde jo det med de to andre barna. :smiley-angelic003
 
Back
Topp