Når kom livmor opp?

ElskerJesus♡

Ut på landet☘️
Tilgangsansvarlig
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Skuddårsspirene 2024
For ei uke siden kjente eg toppen av livmor (med hendene) rett ved symfysebeinet, nå kjenner eg den inni magen (altså at den presser opp) om eg f.eks legger beina i kryss eller løfter knærne opp mot magen når eg sitter i sofaen. Er berre 8+0 nå, så det skjedde tidlig.

Andre som kjenner/merker livmor?
 
Jeg klarte ikke kjenne den sist, jordmor måtte vise meg. Føler ikke jeg kjenner noe nå heller, selv om jeg kjenner etter hver dag
 
Kjenner ingenting enda, selv om jeg har kjent siden 4+etellerannet :hilarious: Så lenge siden at jeg ikke husker når det skjedde. Men har en følelse at det skjedde i mai sist (jeg har jo blitt gravid i mars med alle mine), så får se om det skjer noe i mai dao_O
 
Kjenner følelsen av at det er noe nedi der ved bevegelse, men klarer ikke kjenne kanten enda. Husker ikke når jeg kjente det sist, men vet legen fant kanten ved uke 16 ihvertfall:p
 
Sist klarte jeg å kjenne den fra uke 8/9 :)
Jordmor fortalte meg at kjønnsbeinet, eller skambeinet, ligger lavt hos meg slik at det er mulig for meg å kjenne kanten tidlig :)
 
Fikk vite sist graviditet at den ikke kan komme opp så tidlig som uke 8, men er tarmer og magesekk som blir presset opp?
 
Kjenner livmoren såvidt over kanten på symfysen nå i uke 7, men har vært gravid mange ganger, og det er ikke lenge siden sist.

Hvis det er tarmer eller magesekk som ligger rett bak symfysebenet har jeg misforstått noe anatomi :joyful:
 
...hvordan kjenner man dette..? :hilarious: Jeg ser jo hva du skriver @ElskerJesus♡ men skjønner ikke likevel..?
Har jo hørt fra lege tidligere at livmor dukker opp tidlig hos meg, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal føles.. Jeg tror alt er helt normalt, jeg..
 
...hvordan kjenner man dette..? :hilarious: Jeg ser jo hva du skriver @ElskerJesus♡ men skjønner ikke likevel..?
Har jo hørt fra lege tidligere at livmor dukker opp tidlig hos meg, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal føles.. Jeg tror alt er helt normalt, jeg..
Ligger man på rygg og drar inn magen så ser det ut som man har en ball i underlivet som stikker opp. Men når dette skjer er jeg usikker på, så sjukt lenge siden. Men har for meg at det hendte rundt uke 10ish sist
 
For ei uke siden kjente eg toppen av livmor (med hendene) rett ved symfysebeinet, nå kjenner eg den inni magen (altså at den presser opp) om eg f.eks legger beina i kryss eller løfter knærne opp mot magen når eg sitter i sofaen. Er berre 8+0 nå, så det skjedde tidlig.

Andre som kjenner/merker livmor?
Hvis jeg bøyer meg og ligger med knæra oppover mot magen så kjenner jeg noe rart noe helt nederst i magen, er det livmoren som er på vei opp? Er 10+2 i dag
 
Hvis jeg bøyer meg og ligger med knæra oppover mot magen så kjenner jeg noe rart noe helt nederst i magen, er det livmoren som er på vei opp? Er 10+2 i dag
Ikke umulig. Det tar imot på en måte inni magen. Jeg har kjent det to ukers tid.
 
Ikke umulig. Det tar imot på en måte inni magen. Jeg har kjent det to ukers tid.
Aha, da har jeg et nytt spm, som kanskje er kjempe dumt :hilarious: Men spørr alikavel. Når jeg ligger på magen i senga, så er det litt trykk der, eller sånn mildt mildt mildt ubehag kanskje. Da er jo det sikkert pga livmoren kanskje, men er det farlig å ligge på magen?
 
Kjenner livmoren såvidt over kanten på symfysen nå i uke 7, men har vært gravid mange ganger, og det er ikke lenge siden sist.

Hvis det er tarmer eller magesekk som ligger rett bak symfysebenet har jeg misforstått noe anatomi :joyful:
Jeg bare skrev det legen sa til meg:p
 
Kjenner livmoren såvidt over kanten på symfysen nå i uke 7, men har vært gravid mange ganger, og det er ikke lenge siden sist.

Hvis det er tarmer eller magesekk som ligger rett bak symfysebenet har jeg misforstått noe anatomi :joyful:
Står på alle sider at når livmor vokser så presses magesekk og tarmer oppover.
 
Aha, da har jeg et nytt spm, som kanskje er kjempe dumt :hilarious: Men spørr alikavel. Når jeg ligger på magen i senga, så er det litt trykk der, eller sånn mildt mildt mildt ubehag kanskje. Da er jo det sikkert pga livmoren kanskje, men er det farlig å ligge på magen?
Farlig og farlig. Er nok ikke jeg den rette til å svare på. Men om noe er ubehagelig er det ofte bedre å la vær.
 
Her er uke 12 med nr 3, så jeg tror absolutt det er mulig å kjenne livmoren tidlig når man har fått barn før. Det på bildet er ikke tarmer!:happy118:confused013
 

Vedlegg

  • 20210503_111741.jpg
    20210503_111741.jpg
    675,5 KB · Visninger: 119
Last edited by a moderator:
Her er uke 12 med nr 3, så jeg tror absolutt det er mulig å kjenne livmoren tidlig når man har gått barn før. Det på bildet er ikke tarmer!:happy118:confused013

Sånn får eg og rundt uke 12-13 (før iallefall), då kan eg legge hånda rundt livmor og kjenner bevegelse ❤
 
Aha, da har jeg et nytt spm, som kanskje er kjempe dumt :hilarious: Men spørr alikavel. Når jeg ligger på magen i senga, så er det litt trykk der, eller sånn mildt mildt mildt ubehag kanskje. Da er jo det sikkert pga livmoren kanskje, men er det farlig å ligge på magen?

Er hovedsakelig når eg løfter knærne opp eg kjenner at livmor har vokst opp av bekkenet, qå definitivt det du merker, kroppen gir alltid beskjed :) så lenge du klarer og syns det er behagelig å ligge på magen går det fint enda, kroppen gir beskjed der og :) både i forhold til å ligge på rygg og på mage.
 
...hvordan kjenner man dette..? :hilarious: Jeg ser jo hva du skriver @ElskerJesus♡ men skjønner ikke likevel..?
Har jo hørt fra lege tidligere at livmor dukker opp tidlig hos meg, men jeg skjønner ikke hvordan dette skal føles.. Jeg tror alt er helt normalt, jeg..

Den letteste måten å kjenne på er å legge flat hand med lillefinger ned mot mage og trykke den ned, og så skubbe den nedover, då treffer du noko som kjennes ut som toppen av ein ball. Men det er lettest fra sånn uke 12-14. Nå kjenne eg den med tomlene rett over symfysebenet (men det er litt ubehagelig å trykke når den ligger så langt nede også), og hadde eg ikkje vært gravid så mange ganger før hadde eg nok slete med å kjent noko som helst. Men er jo tredje gangen dette skjer på eit år nå, så eg har fått nok øving :)
 
Står på alle sider at når livmor vokser så presses magesekk og tarmer oppover.

Det er helt korrekt, og er det som skaper den første babybumpen, tarmer som normalt ligger ned i bekkenet kjem høyere og høyere opp og presser magen ut. Men, det er jo selvfølgelig livmor som presser dei oppover, så dei kommer jo ikkje opp uten at livmor kommer opp. Typisk enkelte leger å ha bastante meininger om ting som er så enormt individuelt. Eg kjente livmor parallelt med symfysebeinet for 1 uke siden, 7+0, og nå ligger den ca 2cm over, 8+1. Sku likt å hørt ka han legen meine det er som kommer opp om det ikkje er livmor (med ein baby med bankende hjerte inni :hilarious:).
 
Back
Topp