Når klær blir borte i barnehagen...

snute

Glad i forumet
Har barnehagen erstatningsplikt når klær blir borte i barnehagen?

En ganske dyr og veldig fin jakke har blitt borte i barnehagen og de finner den ikke igjen, håper den dukker opp hjemme hos noen av de andre, men hva om den ikke gjør det? Er det bare "synd for meg"?

ja herlighet, barnehagen kan ikke ha ansvar for å erstatte alt som forsvinner i bhg, det er jo sånn som skjer!

det eneste man kan gjøre er å merke klærna skikkelig og håpe at ingenting forsvinner :) jakker, dresser og slik pleier jeg å merke med STOR skrift inni, da er det enklere å ikke ta feil for andre.

Mest sannsynlig så er det jo ikke bhg som har mistet den, det kan godt hende noen har tatt med feil hjem rett og slett, da dukker den kanskje opp etter hvert. Du kan jo også henge opp savnet-lapp.

lykke til :)

Desverre er det synd for deg.
Som skrevet over her er det lurt å merke med stor skrift. Da er det vanskeligere å ta feil, eller 'ta feil' . For noen ganger tror jg faktisk noen gjør d bevisst

Jeg og opplevde det med en dress og jeg hadde merket den flere steder med navn, jeg hang opp lapp med bilde og da viste det seg at en av de andre foreldrene hadde tatt den, fikk høre at denne dama hadde stjålet der før fra andre.Så der begynte en av de voksne og stå i garderoben når denne dama kom for å hente ungen sin. Finnes mye rart og mange er kjempe frekke. Håper du får den igjen TS :)

Nei de har ikke erstatningsplikt! Ting blir jo ikke bare "borte i løse lufta", så hvis de ikke finner den i bhg så er det noen som har tatt den. Og det er jo ikke barnehagens feil... Ikke sikkert det er tyveri, mange foreldre er sinnsykt sløve. De har ikke orden i tingene og kommer tilbake med klær de ikke har oppdaget de har fått med seg feil før flere uker etterpå. Noen fedre kan svare at de ikke kjenner igjen sine egne ungers klær, når jeg spør om de eier en ting. Så tar de den med og sier "det kan hende kona har kjøpt ny uten at jeg har sett den".

<3 sønn nov 07 og ny spire på vei 4.2.14 <3

Det er en så provoserende problemstilling, for selvsagt kan ikke barnehagen følge med alles klær, men folk kan jo rote bort andres klær eller ta ting med vilje, og hvis ungene f.eks. hiver fra seg noe ute og det forsvinner så syns jeg jo barnehagen har et visst ansvar for det da.

Hvis det er noe spesielt så hadde jeg bedt om å henge opp en etterlysning i barnehagen.

Kjenner jeg liker å bo på bygda med liten barnehage og dermed få foreldre som man kjenner.

Vi har friluftsbarnehage så det er uaktuelt å sende fine klær i bhg uansett. Kan ikke barna bruke rimelige klær i bhg som det ikke er så farlig med? Får jo bra yttertøy også som ikke trenger å være svindyrt.

Vi har friluftsbarnehage så det er uaktuelt å sende fine klær i bhg uansett. Kan ikke barna bruke rimelige klær i bhg som det ikke er så farlig med? Får jo bra yttertøy også som ikke trenger å være svindyrt.

Sender jo ikke spesielle klær i barnehagen, men det kan da være et stort nok økonomisk slag at dressen forsvinner selv om den ikke var det dyreste merket, man må jo uansett få tak i en ny, og det bør jo ikke være sånn at man ikke kan kjøpe den dressen man ønsker eller de man faktisk har tilgjengelig der man bor fordi det skal ikke være noe problem at dressen forsvinner i barnehagen...

Sender jo ikke spesielle klær i barnehagen, men det kan da være et stort nok økonomisk slag at dressen forsvinner selv om den ikke var det dyreste merket, man må jo uansett få tak i en ny, og det bør jo ikke være sånn at man ikke kan kjøpe den dressen man ønsker eller de man faktisk har tilgjengelig der man bor fordi det skal ikke være noe problem at dressen forsvinner i barnehagen...
Det er jeg selvsagt enig i, men det er uansett lettere enn om man sender fine dyre klær. Mange som klager på at inneklærne til barna blir slitt og får flekker, men det vil det jo alltid være risiko for og da sender man ikke med klær som koster 500 kr+...

Det er jeg selvsagt enig i, men det er uansett lettere enn om man sender fine dyre klær. Mange som klager på at inneklærne til barna blir slitt og får flekker, men det vil det jo alltid være risiko for og da sender man ikke med klær som koster 500 kr+...

Nei som inneklær gjør man jo ikke det, det er uansett helt vanvittig i mine øyne å bruke slike summer på barneklær som ikke er brudepikekjole eller noe. :p
Men en ytterjakke, ett par sko eller en dress kan jo fint koste 500-1000 kr uten å være nevneverdig dyrt, og der er det jo viktig at man har kvalitet så ikke barnet blir våt og kald, og hvis disse plaggene forsvinner er det jo noe annet enn hvis en bukse blir borte.

Det er generelt en vanskelig problemstilling for alle parter. Men i alle fall bør man ha kontroll på at man ikke tar andres utstyr, og det er sykt frekt om man gjør det og ikke leverer dem tilbake.

Jobber selv i bhg. og det kan være vanskelig å huske om hvem som hadde votter/jakke på osv når de gikk ut, og hvilken. Men vi går jo over uteområdet, så sjelden det er klær ute.
Men det kan finnes folk som stjeler også, spesielt merketøy.

Håper det kommer til rette. :)

Ja, satser på at den kommer til rette og at den bare har havnet hjemme hos noen andre. Er jo mange sløve foreldre... Min jente er ganske mye mindre enn de andre på avdelingen, så tror ikke jakken passer til noen andre heller.

Kunne tenke meg at det med å sende dyre klær med barna i bhg kom til å bli tatt opp, men jeg syns det er unødvendig å ha mange ulike jakker, og denne passer til så masse. Og etter min mening skal det jo faktisk en del til at noe forsvinner fra en barnehage. Kan ikke tenke meg at noen der stjeler.

Viss barnehagen har flere avdelinger, kan du gå inn der å lete rart hvordan ting kan havne på til og med feil avdeling

Nei som inneklær gjør man jo ikke det, det er uansett helt vanvittig i mine øyne å bruke slike summer på barneklær som ikke er brudepikekjole eller noe. :p
Men en ytterjakke, ett par sko eller en dress kan jo fint koste 500-1000 kr uten å være nevneverdig dyrt, og der er det jo viktig at man har kvalitet så ikke barnet blir våt og kald, og hvis disse plaggene forsvinner er det jo noe annet enn hvis en bukse blir borte.

Det er generelt en vanskelig problemstilling for alle parter. Men i alle fall bør man ha kontroll på at man ikke tar andres utstyr, og det er sykt frekt om man gjør det og ikke leverer dem tilbake.
Helt enig:-)

Det er alltid kjedelig når ting blir borte. Her ble hetten på vinterdressen fra ticket borte å den var merket. Og den har ikke blitt funnet! Utrolig kjedelig

Har bare opplevd å miste en reimadress en gang, og den tok jeg tilbake 2 mnd etterpå da vi så at et annet barn på samme avd brukte den (ekstradress til minste som jeg kjøpte til eldste med hans navn i) så de hadde problem med å forsvare seg når jeg konfronterte de med det :p "de skulle levere den tilbake men..."

bhg brydde seg lite om det når jeg spurte om dressen "de skulle lete" var svaret jeg fikk og ikke noe mer..

Skjønner det er utrolig kjedelig, men vi som jobber i bhg gjør alltid det vi kan for å spore opp klær som forsvinner og jeg synes absolutt ikke at barnehagen skal ha erstatningsplikt. Kanskje litt på sida, men dersom klær forsvinner i svømmehallen, idrettshaller, på skoler osv er det jo ikke snakk om at det erstattes der heller. Det er dessverre rett og slett slik som skjer av og til. Forhåpentligvis er det en ærlig sjel som har tatt feil og leverer den tilbake. Så lenge du har merket den skal du se den dukker opp - forsvunne klær gjør som oftest det:) Håper det ordner seg.

Back
Topp